Ambrus
-7 °C
3 °C

Veszteségesek a japán elektronikai vállalatok

2005.07.28. 15:33
A legnagyobb japán konszernek, a Hitachi, a Toshiba és az NEC az integrált áramkörök és a lapos képernyők árának esése következtében veszteséggel zárták az idei üzleti év első negyedét, a negyedik helyezett Fujitsu viszont profitot realizált a lemezmeghajtók iránti kereslet élénkülésének köszönhetően.

A veszteséget realizáló konszernek ennek ellenére megerősítették éves profitvárakozásukat - az NEC kivételével, amely az év egészére 12 százalékos bevételcsökkenést prognosztizál. A konszernek egyrészt bíznak abban, hogy a " nem is olyan rossz" üzleti környezetben fokozatosan felfut majd az üzleti év második felében a digitális fogyasztói elektronikai termékek értékesítése, másrészt pedig a későbbieknek realizálhatják a vállalati szektornak nyújtott szolgáltatásokból - rendszereladásokból, infrastukturális fejlesztésekhez kapcsolódó üzletekből - eredő bevételeket.

A Hitachinak egyelőre nem vált be az IBM lemezmeghajtó részlegének 2002 évi felvásárlása, ez az üzletág, csakúgy, mint a lapos és a plazma képernyők áresése rontotta az eredményt. Az adózás utáni veszteség 24,08 milliárd jen ( 1 dollár = 112 jen) lett április-június között, szemben a tavalyi negyedévi 16,04 milliárd jenes nyereséggel.

A Toshiba vesztesége 8,82 milliárd jent tett ki, szemben az egy évvel korábbi 7,88 milliárd jenes veszteséggel, főként azért, mert nyomottak voltak az árak az mobiltelefon és zene lejátszókat gyártó cégek részéről keresett (NAND) félvezetőkben. Azonos okokból lett az NEC vesztesége 10,99 milliárd jen a múlt év azonos időszakának 20,95 milliárd jenes adózott eredményével szemben.

A Fujitsu mobiltelefonjai, harmadik generációs bázisállomásai iránti élénk kereslet jóvoltából a vállalat 2,5 milliárd jen adózott eredményt ért el, ami fordulatot jelez, mivel tavaly 11,84 milliárd volt a vesztesége a negyedévben.

A Sony már a második egymást követő negyedévben jelent be veszteséget, és éves eredményprognózisát 90 százalékkal csökkentette. A Sony a márciusban kinevezett új vezetővel, Howard Stringerrel az élen átalakítást hajt végre, ennek terhei, valamint a visszaeső televízió eladások és a nyomott árak együttesen vezettek a veszteséghez. Az adózás utáni veszteség az első üzleti negyedévben 8,9 milliárd jent tett ki, szemben a múlt év azonos időszakában realizált 23,3 milliárd jenes profittal. A Sony a jövő év március végén záruló pénzügyi év egészére 10 milliárd jenes adózott eredményt tervez, az áprilisi prognózisában szereplő 80 milliárd jenes eredménnyel szemben.