Virtuális E-sztergomi világ

2007.05.04. 15:39
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Esztergom városa három médiumot tart fontosnak a közélet szempontjából és ebből az egyik a portál www.esztergom.hu. Azon felül, hogy a lakosság minden közérdekű információt megtalál rajta - virtuális esztergomi világ -, idén márciusban elindult az elektronikus ügyfélszolgálat az "Ügyfélbarát e-közigazgatás megteremtése"címmel nyert GVOP pályázat révén. Az esztergomi "ügyfélkapu" egy jól működő IBM hátterű rendszer, ami nem egyszerűen egy workflow, erőteljesen a tudáskezelés, tudásmenedzsment irányába mutat.

Az IBM Websphere portálmegoldás - az okmányirodáknak fenntartott közigazgatási hatósági eljárásokat nem számítva - 18 ügytípusban érdemi ügyintézési szolgáltatást tesz le hetővé, aminek a kialakítása azért is szükségszerű volt, mivel az APEH és a más intézmények is az elektronikus ügyintézés felé tendálnak. A rendszer megkönnyíti az ügyintéző és az ügyfél kapcsolatát azzal, hogy konkrét időpontokat lehet foglalni. Az e-önkormányzat vívmányaival csökkenteni lehet az adminisztráció terheit is.

Esztergomban most azon dolgoznak, hogy a városnak minél előbb kiépülhessen a közösségi alaphálózata. A most átadott Széchenyi téren van egy hot spot, ingyenes 2 Mbit/sec letöltési sebességgel. Eddig hat infokioszkot állítottak fel eMagyaroszág pályázati támogatásból azoknak, akiknek egyelőre nincs otthoni internetük, és a munkahelyükön sem férnek hozzá.

  

Esztergom címere

Knapp János Pál : A 2007 áprilisától élesben üzemelő portál javulást hozott a kommunikáción az ügyfélkapcsolatokban és a Polgármesteri Hivatalon belül is. Építve a központi Ügyfélkapura és az elektronikus aláírásra, már 18 ügyfajtánál megvalósítottuk az elektronikus ügyféljelentkezést, az űrlapetöltést, és több ügyfajtánál az űrlapbefogadást, ügyindítást is.

Schmidt Pál: Ami köszönhető a http://www.esztergom.hu/ portált kiszolgáló, IBM Websphere motorral megvalósított szerkesztőségi rendszernek. A robusztus portál könnyen a változó igényekhez igazítható, nemcsak a kinézete, de a logikája és a kapcsolatai is könnyen alakíthatók a belső rendszerekkel.

- Mi volt korábban?

Knapp János Pál: Nálunk sajnos a rendszerváltozás sokáig szinte észrevehetetlen volt, és sok munkánkba került 2000-től Meggyes Tamás polgármesterrel, míg felébresztettük a hivatalt Csipkerózsika álmából.  A Széchenyi Terv egyik pályázatán nyertünk 50 köztisztviselőnek PC-t.  De az áttörés akkor volt, amikor több mint száz munkaállomást váltottunk ki új IBM PC-vel.

- Miért döntöttek a portálfejlesztésben is az IBM mellett?

Knapp János Pál: Közrejátszott a meggyőző tapasztalat az IBM gépek megbízhatóságáról, de elsősorban a szoftverre kellett figyelnünk. Ahhoz, hogy az informatikai rendszer a hivatal munkáját megbízhatóan és sokoldalúan tudja támogatni, komoly platform és fejlesztés kellett. A portálhoz a Websphere-ben találtuk meg a legalkalmasabb platformot. Tudtommal számos önkormányzat választotta ezt a platformot, ami nem lehet véletlen.

Knapp János Pál, Esztergom alpolgármestere

- Amikor beadták a pályázatot, mi volt az elképzelésük?

Knapp János Pál: Az álmunk a polgármester úrral egy áttekinthető informatikai támogatás volt a köztisztviselői kar munkájának irányítására. Meggyes Tamással 2000-ben történt polgármesterré választása után nagy lendülettel fogtunk hozzá a dolgok mozgásba hozásához. Feladatlistáink voltak, kis lépésekre osztva próbáltuk kézben tartani a folyamatokat, de egy idő után fel kellett ismernünk, hogy a számolótáblánál mélyebb informatikai támogatásra van szükség. Ebből nőtt ki, amit most márciusban átvettünk. A projektben egy Opál iktatási rendszert telepítettek a Városházán, amiben van workflow is. Amin még dolgoznunk kell, hogy a teljes anyag elolvasása nélkül meg lehessen ítélni, hogy áll valaki a feladattal.

Schmidt Pál: Ez már a következő évek fejlesztése lehet, bár szerintem az Opál jól kezelhető, finomhangolással sok mindenben alakítható. Lényeges eredmény, hogy az ügyfél-kommunikációt és a portálszerkesztési feladatokat ellátó Websphere alkalmazás, mögötte a Lotus Domino szöveg-adatbázissal integrálva van a workflowval. Az elektronikus ügyintézés dokumentumai például automatikusan kerülnek a portálra.

- Mekkora jogi munka van a beruházás mögött?

Knapp János Pál: Nagy, hiszen jogilag is ki kellett találni a rendszereinket, a sok jogszabály miatt meglehetősen bonyolult eljárásokat kellett ugyanis modellezni és beépíteni az ügyfélkezelésbe.  

Sok gondot okozott az egész magyar önkormányzati rendszer felemás volta, az önkormányzati és a közigazgatási feladatok keveredése. A polgármester és a két alpolgármester feladatainak a leképezésével nem is sikerült maradéktalanul megbirkózni. Köztisztviselők vagyunk, de ugyanakkor az önkormányzati képviselőtestület választott tisztségviselői is. Vegyes a hatáskör, hol hatóságként kell fellépnünk, hol a polgárok választott képviselőjeként. Tanulmányoztam a közigazgatás felépítését több országban is, ilyen öszvér rendszert sehol sem találtam, máshol érdekes módon ketté tudták választani az önkormányzatiságot és a hatósági működést.

Esztergom

Schmidt Pál: Át kellett gondolni a folyamatokat, hiszen workflowt anélkül nehéz lett volna beprogramozni. Én ebben az ügyintézők ellenállásának a leküzdését találtam a legnehezebbnek. Az ügyintéző és az ügyfél viszonyát forgattuk fel fenekestül, amikor arra kértük a köztisztviselőket, mondják meg pontosan napra, órára, hogy hozzájuk milyen időpontokat adhat ki a rendszer.

- Hogyan fogadták az ügyfelek a fejlesztést?

Schmidt Pál: Elsőként mintha a vállalkozók éreztek volna rá a portál előnyeire. Mikor híre ment, hogy a különféle adóügyekhez megindul az elektronikus bevallás, jöttek a telefonok, hogy na, mikor indulunk már.

Knapp János Pál: Az évi százötvenezer ügyünkből eleinte csak kevés kerül kapcsolatba a portállal. De gyors fejlődésre számítok.

Teljes cikk elolvasható a Konzorcia Kft. oldalán.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.