Az új évezred közlekedése Budapesten

2007.05.14. 09:41
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

120 évvel ezelőtt, 1887-ben indult el az első villamos a fővárosban, a Siemens-Halske által készített szerelvények a Nyugati pályaudvar és a Király utca között közlekedtek. Az azóta sokmegállósra bővült vonalon tavaly nyártól újra Siemens-járművek szelik a síneket: a főváros által rendelt 40 darab Combino idén májusban, a jeles évforduló évében érkezett meg teljes számban.

Az első villamos

 

A Siemens 125 évvel ezelőtt tervezett és épített először villamost, melyek öt évre rá már Budapest utcáit rótták - sikerére jellemző, hogy a berlini napilapok ezt követően élesen támadták saját városvezetésüket, irigyen tekintve az akkori magyar fővárosra, hiszen náluk ez a technológiai vívmány akkor még hiányzott.

A Siemens azóta is élen jár az innovatív technológiák fejlesztésében, megvalósításában, többek között a közlekedés területén. A Combino maga is több mint tíz éves múltra tekint már vissza: 1996-ban alkották meg első prototípusát, hogy új szabványt teremtve szolgálja a világ nagyvárosait.

A Combino legnagyobb - de korántsem egyetlen - újdonsága az alacsonypadlós kivitelezés volt. Korábban nem léteztek ilyen villamosok, így a Siemens mérnökeire hárult a feladat, hogy ennek szabványait megteremtsék. A tervezés során ez azonban csupán az egyik szempont volt. A Combinokat speciálisan olyan útvonalakhoz tervezték, ahol közel vannak egymáshoz a megállók, nincs éles kanyar az útvonalban, és az utasok ki- és beszállási ideje viszonylag rövid, így azt gyorsan kell megoldani.

A tíz évnyi fejlesztésnek köszönhetően a budapestiek már az alaptípus újabb változatát, a Combino Plus-t láthatják-használhatják a Nagykörúton. A villamosok ezekben már acélszerkezetet kaptak, s a javításoknak köszönhetően még rugalmasabbak, gazdaságosabbak, használhatóbbak, mint elődjeik voltak.

Combino

Miért hívhatjuk a Combinot az új évezred villamosának? Az alacsony padlós kivitelről - melynek megvalósítása látszólagos egyszerűsége mellett igen összetett mérnöki munkát igényelt - sok szó esett már, s előnyeit a gyakorlatban főként a gyerekkocsival, kerekesszékkel közlekedők, vagy a nehezen lépcsőző idősek élvezik. A sűrűn elhelyezett, óriási dupla ajtók emellett az utasok gyors ki- és beszállását biztosítják, amely a közlekedés tempója szempontjából Budapesten létfontosságú - közismert tény, hogy a 4-es, 6-os Európa legforgalmasabb villamosvonala.

Az új villamosok különlegesen kivitelezett kerekei talán csak a mérnökök szívét dobogtatják meg, de az ebből származó előnyök mindenkit érintenek: a fejlesztéseknek köszönhetően a villamos teljesen stabil, alig rázkódik, ráadásul különösen csendes. A Combino Plus fékrendszere teljes mértékben elektronikus, egészen addig, míg a jármű megáll. Ez a megoldás olykor ugyan intenzívebb kapaszkodást kíván az utasoktól, de jóval biztonságosabb az úton, számos baleset elkerülhető így.

1887-ben a Siemens feladata egy rövid villamos vonal megépítése volt az akkor rendelkezésre álló legmodernebb technológia szerint, egyedi megoldásokkal. Az alapelv 120 év elteltével sem változott: a vállalat generációról-generációra "örökített" innovációs hajlama, nyitottsága az újra és a fejlesztésekre, a speciális igények kiszolgálására ugyanúgy az új évezred, egy másik kor közlekedését hozta Magyarországra, mint elődje.

Elöző cikkek:

Innováció három évszázadon át

Innováció három évszázadon át 2. rész

Világnyi városok, városi világok

Siemens kutatás a Megacity-jelenségről

További információk: www.siemens.hu/120ev/

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.