Placido Domingo a Puskás Ferenc Stadionban

2005.07.20. 11:34
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
"Az Opera Királya" Rost Andreával, Miklósa Erikával és Zucchero-val ad koncertet a Puskás Ferenc stadionban. Műsoron népszerű operarészletek, operettek, musicalek közkedvelt számai, olasz dalok, spanyol és mexikói zarzuelák.
A világ egyik legnagyobb énekművésze és legjelentősebb művész egyénisége. Ő egy személyben énekes, karmester és művészeti szakember. Negyvenöt éve, tizenhat éves kora óta szinte megállás nélkül, állandóan dolgozik, tanul, utazik és előadásokon vesz részt és úgy érzi, hogy egyre többet teljesít.

Domingo rendkívül hajlékony, formálható hangi adottságokkal született, melyet hamar megtanult tudatosan használni. Nagy szerencséjére jó egészségi állapottal és kitűnő állóképességgel rendelkezik. Operaénekesként napjainkig 119 (!) különböző szerepet mondhat magáénak, többet, mint bármelyik más tenorista a zenei életben.

Repertoárja átível Mozarttól Verdi-ig, Berlioztól Puccini-ig, Wagnertől Ginastera-ig terjedő széles hangskálán. A világ minden jelentősebb operaházában énekel, több mint 100 hanglemezt készített, melyek közül 93 teljes opera felvétel. Ugyanazon szerepekből gyakran több felvétele is készült, melyeket eddig már 9 Grammy Díjjal is kitüntettek. Több mint 50 videofelvétele és 3 színházi előadásának filmfelvétele készült el, köztük Zeffirelli "Traviata"-ja és "Otello"-ja, valamint Rossi "Carmen"-je. Ő énekelte-játszotta Cavaradossi szerepét abban a híres televíziós "Tosca" előadásban, mely Rómában az eredeti helyszíneken játszódott és 117 országban több mint egy milliárd ember láthatta. Amikor megnyitotta a Metropolitan Opera 1999-2000-es szezonját a "Bajazzók" operával, Domingo már a 18. évadnyitó estjét énekelte. Ekkor a New York Times címlapos riportot készített vele, mert megdöntötte Caruso régi rekordját, aki 17 alkalommal volt részese az évadnyitó esteknek.

Opera-karmesterként minden fontosabb színházban vezényelt a Metropolitan-tól a londoni Covent Garden-ig, a bécsi Operától a Los Angeles-i Music Center Opera-ig. Számos szimfonikus zenekari koncertet is dirigált, többek közt a Chicago Szimfonikusokat és a London Szimfonikusokat, de több lemezfelvételt készített karmesterként is. Művészeti szakemberként Domingo volt a zenei igazgatója a Sevilla-beli EXPO 1992 világkiállításnak és ez a pozíciója lehetővé tette, hogy Sevillába hívhassa a világ vezető zenekarait és operaegyütteseit, így többek közt a MET társulatát is. 1996-97-es évadtól a Washington Opera művészeti igazgatója, majd a 2000-2001-es szezontól ugyanezt a pozíciót tölti be Los Angeles Opera-nál is, melynek egykori alapítója és már hosszabb ideje művészeti tanácsadója és állandó vendég karmestere is.

1941-ben született Madridban, majd 8 éves korában szüleivel - akik a híres spanyol Zarzuela előadóművészei voltak - Mexikóba költöztek. Zongora és karmesteri tanulmányokat kezdett Mexico City Konzervatóriumában, de amint felfedezték énektehetségét, mellékesen hangképzésével is foglalkoztak.

Operaénekesként Monterrey-ben a "Traviata" Alfred-jeként lépett először színpadra, majd ezt követően két és fél évet töltött az Izraeli Nemzeti Operánál, ahol 280 előadásban 12 különböző szerepet alakított. 1966-ban Ginastera "Don Rodrigo" című operájának címszerepét énekelte a mű amerikai bemutatóján a New York City Operában. A szerep mind a mai napig állandóan szerepel repertoárjában. 1968-ban az "Adriana Lecouvreur" Maurizio szerepében lépett először a Metropolitan Opera színpadára, ahol azóta több mint 400 előadásban és 42 különböző szerepben ma is rendszeresen fellép. Domingo gyakran fellép a legnagyobb operaházakban, mint a Scala Milanóban, a Bécsi Opera, a Covent Garden Londonban, a Bastille Opera Párizsban, a San Francisco Opera, a Lyric Opera Chicagoban, a Music Center Opera Los Angelesban, a barcelonai Liceu-ban, a Teatro Colon-ban Buenos Aires-ben, valamint a Bayreuth-i és Salzburg-i Fesztiválon is.

Repertoárjának 119 különböző szerepe magában foglalja az olasz és francia operairodalom minden jelentős figuráját. Állandó kihívást jelentettek számára az új szerepek, különösképpen a német repertoár darabjai, Wagnertől a "Parsifal", a "Lohengrin", vagy a "Walkür" Siegmund-ja, nem beszélve a "Mesterdalnokok", a "Tannhauser", a "Bolygó hollandi", vagy Richard Strauss "Árnynélküli asszony"-ának, Weber "Oberon"-jának és Beethoven "Fidelio"-jának lemezfelvételéről.

Különösképpen figyelemre méltó Domingo érdeklődése az új zeneművek irányába, melyekkel gazdagította repertoárját, ilyen például Ginastera "Don Rodrigo", Menotti "Goya" című operák címszerepei, vagy legutóbb Anton Garcia Abril "Divinas Palabras" világpremierje 1997 októberében Madridban, a csodálatosan felújított Teatro Real-ban. A közelmúltban élete első orosz nyelvü főszerepét énekelte Csajkovszkij "Pique Dame" című operájában a Metropolitan-ben és a Bécsi Operában. Rendkívüli aktivitására jellemző, hogy az elmúlt évadban énekelt a "Fedora"-ban Buenos Airesban, Washingtonban,és Rómában, a "Carmen"-ben Los Angeles-ben, a "Sámson és Delila"-ban a MET-ben és Madridban, a "Simone Boccanegra"-ban, a "Pique Dame"-ban a MET-ben és Bécsben is, valamint a "Le Cid"-ben Sevilla-ban. Párizsi bemutatkozásának 25. évfordulóján a "Walkür" első felvonását és a "Sámson" második felvonását énekelte. Karmesterként irányította a MET-ben az "Aida", a Washington Operában a "Sámson és Delila" , valamint Veronában a "Carmen" előadásait, de vezényelt a Bécsi Filharmonikusok Johann Strauss koncertjén is Londonban.

Domingo megszámlálhatatlan koncertet adott szerte az egész világon, Távol-Kelet-től Dél-Amerikáig, az USA-tól Európa minden országáig. Ő volt az első klasszikus művész, aki szóló koncertet adott New York-ban a Central Parkban, ahol a rossz idő ellenére több mint 400.000 ember hallgatta meg. A "Három Tenor" koncertekkel - Luciano Pavarotti és José Carreras társaságában - szerte a világon, Rómától Los Angelesig, New York-tól Tokyo-ig, Melbourne-től Londonig és Párizsig, Sao Paolo-tól Szöulig és Peking-ig példátlan sikereket aratott.

Domingo kiemelten foglalkozik a tehetséges fiatal énekesek támogatásával, melynek érdekében hozta létre évente megrendezésre kerülő énekversenyét, mely az "Operalia" nevet viseli és már eddig olyan városokban került megrendezésre, mint Párizs, Mexico City, Madrid, Bordeaux, Tokyo, Hamburg, Puerto Rico, Los Angeles és Washington. Ez a rendezvény a világ legnagyobb nemzetközi versenye, melyen évente 180.000 dollár jutalom kerül kiosztásra a legjobbak között Alberto Vilar üzletember támogatásával. Az "Operalia" sok tehetséges énekes számára nyit kaput a nemzetközi elismerés felé, de nemcsak a díjak megszerzésével, hanem azért is mert maga Domingo folyamatosan figyelemmel kíséri jövőbeli pályafutásukat.

Placido Domingo egy különleges jótékonysági koncertjével dollármilliókkal támogatta az 1985-ös mexikói földrengés áldozatait, ahol ő maga is elvesztette négy hozzátartozóját. Napjaink közönségének egyik legmegbecsültebb és legjobban tisztelt művésze. Pályafutása alatt a sajtó is a legnagyobb elismerésekkel illette, például a Newsweek Magazine borítója "Az Opera Királya" szalagcímmel, az olasz Corriere Della Sera első oldala "a zene egy igazi reneszánsz embere" főcímmel jelent meg.

Magyarországon legutóbb három évvel ezelőtt az UTE Stadionban adott nagysikerű szabadtéri koncertet.

A július 29-i koncertre jegyek a helyszínen (a Körcsarnok pénztárában), valamint az ismert jegyirodákban válthatók 3.900 - 6.900 - 14.900 Ft-os áron.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.