Árpád
3 °C
12 °C

Diplomáciai botrány lett egy svéd újságcikkből

2009.08.19. 11:48 Módosítva: 2009-08-19 11:59:51
Kereskednek az elrabolt palesztinok szerveivel, írja az Aftonbladet. Az izraeli külügy tiltakozik, de a laptársak is bírálták a kétoldalas beszámolót.

Izraeli katonák elrabolnak palesztinokat, hogy azután elvegyék szerveiket - írta a legnagyobb példányszámú svéd újság, az Aftonbladet, azonnal magára vonva az antiszemita vérvád vádját egy másik svéd lap és az izraeli külügyminisztérium részéről.

A cikket és fogadtatását a Háárec című izraeli lap idézte szerdán.

"Elrabolják fiaink szerveit" - olvasható a cím a baloldali svéd újság keddi számában, amely kulturális rovatában kétoldalas cikket szentel a témának. Idéz olyan palesztin állításokat, hogy fiatalembereket Ciszjordániából és a Gázai övezetből elraboltak izraeli katonák, majd holttestüket néhány nap múlva úgy kapta vissza a család, hogy egyes szerveik hiányoztak.

Egy kődobáló fiatalembert is elvittek

A cikkíró Donald Boström összefüggést lát e történetek és egy New Jersey-i bűnszervezet közelmúltbeli felbukkanása között. Hírek szerint a szervezet tagja több amerikai rabbi és egy bizonyos Levy Izhak Rosenbaum, akinek az ellene emelt vád szerint szerepe volt emberi vese eladásában. Boström említést tesz egy állítólagos szervrablási esetről 1992-ből, az első intifáda (palesztin felkelés) idejéből is. Annak, mint írja, egy Náblusz környéki kődobáló fiatalember lett a szervkereskedelem áldozata.

A Sydsvenskan című liberális újság, Dél-Svédország fő napilapja véleményoldalán élesen bírálta az Aftonbladet cikkét, "Antisemitbladet" címmel űzve szójátékot az utóbbi nevével. "Ezt a sztorit már hallottuk ilyen-olyan formában, az összeesküvés-elmélet hagyományos sémáit követi."

"A svéd sajtó szégyene"

Az izraeli külügyminisztérium dühödten reagált az Aftonbladet cikkére. Jigal Palmor szóvivő szerint a lapnak az a döntése, hogy közli a cikket, "a svéd sajtó szégyene". "Egy demokratikus országban nincs helyük az ilyen sötét, középkori vérvádaknak - mondta a külügyi szóvivő. - Ez a cikk szégyent hoz a svéd demokráciára és a svéd sajtóra."

Egy jeruzsálemi külügyminisztériumi tisztségviselő közlése szerint Izraeli stockholmi nagykövetsége a cikket élesen elítélő jegyzéket küldött a svéd kormánynak és magának az újságnak is.