Kinyírhatja a Volkswagent a dízelbotrány?
További Külföld cikkek
- Vlagyimir Putyin szerint innen már nincs visszaút, globális konfliktusról beszél
- Valaki szerint fontos előrelépés, valaki szerint nevetséges – a világ megosztott Netanjahu elfogatóparancsával
- Menet közben nyitotta volna ki egy férfi a repülőgép ajtaját, az utasok ragasztószalaggal hatástalanították
- Szijjártó Péter: Az energiaellátás nemzetbiztonsági és szuverenitási kérdés
- Egy szálloda felrobbantásával köszönti majd az újévet az egyik amerikai város
A Volkswagennél 2008 óta használták a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálására szolgáló szoftvert, és a csalásról sokkal többen tudtak a cégnél, mint ahogy a dízelbotrány elején gondolták – írja az MTI, a német vasárnapi lapokra hivatkozva.
A Bild am Sonntag szerint a VW-nél elindított belső vizsgálat első eredményei kimutatták, hogy az EA 189 típusú motor fejlesztése 2008-ban elakadt. A fejlesztőmérnökök röviddel a sorozatgyártás tervezett megindítása előtt belátták, hogy nem lehet egyszerre betartani a károsanyag-kibocsátási határértékeket, és az előírt szint alatt tartani a költségeket.
A kiemelt fejlesztési projekt így veszélybe került, így végül az adatokat manipuláló szoftver telepítésével oldották meg a problémát. A társaság salzgitteri üzemében elkezdték a sorozatgyártást, méghozzá globális terjesztésre, és nem csak az Egyesült Államokban eladni kívánt kocsikba.
Arra nincs bizonyíték, hogy a csalásról Martin Winterkorn, a botrány miatt lemondott vezérigazgató is tudott volna. Több meghallgatott mérnök viszont azt állítja, hogy a konszern fejlesztési igazgatója, a Winterkorn bizalmasaként számon tartott Ulrich Hackenberg tudott a dologról. Lehetséges, hogy a szoftvert az ő utasítására telepítették, bár a szerepéről ellentmondásos állításokat tettek a meghallgatott munkatársak. Ulrich Hackenberg nem kommentálta az értesülést.
A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) arról írt, hogy
A lap forrásai szerint nem tartható az a tétel, hogy az egész csupán néhány bűnöző hajlamú fejlesztőmérnök műve volt. Mint írták, a vállalat rendszerszerűen megtévesztette a vásárlókat és a hatóságokat.
A felügyelőbizottság sürgeti az új vezérigazgatót, Matthias Müllert, hogy mielőbb utazzon az Egyesült Államokba, és a cég nevében tanúsítson megbánást - írta a FAS. A Volkswagen nem kommentálta a lapértesüléseket.
A cég fennmaradása van veszélyben
A Welt am Sonntag szerint a felügyelőbizottság kijelölt elnöke, Dieter Pötsch pénzügyi igazgató egy belső egyeztetésen úgy vélekedett, a cég fennmaradását fenyegető válság alakult ki a dízelbotrány miatt. Ugyanakkor jelezte, hogy bizakodó, és ha mindenki elkötelezetten dolgozik, a vállalat túléli a krízist.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amivel kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban nem.
Az elemzők számításai szerint a Volkswagen nagyjából 4,3 milliárd eurót takarított meg a csalással, de a botrány legkevesebb 10 milliárd eurójába kerül majd.