A pilóta hibája miatt zuhant le tavaly az indonéz repülő
További Külföld cikkek
- Földrengések sorozata rázta meg Dél-Olaszországot, készenlétben állnak a hatóságok
- Amerikai külügyminiszter: a Hamász nem maradhat uralkodó erő Gázában
- A Kreml-véreb Putyin vagy a kínai kommunista diktátor? – Alice Weidel olyan kérdést kapott, hogy elképedt
- Hűségesküt tett az Iszlám Államnak a szír férfi, aki több embert megkéselt Ausztriában
- Donald Trump kiadta az ukázt, de valami nem jól sült el
Egy technikai hibára rossz választ adott a pilóta, ezért zuhant le tavaly decemberben az indonéz repülő - írta a CNN.
Az AirAsia 8501-es járata 162 emberrel a fedélzetén december 28-án reggel indult az indonéziai Surabayából Szingapúrba. A kapcsolat a géppel a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor az Airbus a borneói Kalimantan és Jáva között repült.
![2015-01-10T070212Z 965267441 GM1EB1A15CY01 RTRMADP 3 INDONESIA-A](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1051/10515/105152/10515283_6a5b580a9f7a16979b1d541b564227ea_wm.jpg)
Az első szakértői vélemények szerint a katasztrófát a szélsőséges időjárási körülmények idézték elő. Mostanra viszont elkészült a részletes elemzés, amelyből az indonéziai nyomozók közlése szerint kiderült, hogy a gépen meghibásodott egy alkatrész (repülésirányító számítógép forrasztásával volt probléma), de a katasztrófát az okozta, hogy a gép vezetői nem tudták kezelni a helyzetet megfelelően.
Repedés az elektromos panelen
A repülési adatokat rögzítő feketedoboz elemzése során fény derült arra, hogy az oldalkormányok mozgatását vezérlő számítógépes rendszer elektromos paneljének egyik forrasztásán repedés volt, amely miatt egymás után négyszer vészjelzést adott le a fedélzeti számítógép. A karbantartási jegyzőkönyvekből kiderült, hogy a baleset előtti 12 hónapban 23-szor fordult elő ugyanez a probléma, ráadásul a tragédia előtti három hónapban egyre gyakrabban.
A tragédiát megelőző percekben a pilóták nem az előírásoknak megfelelően reagáltak a vezérlés által leadott vészjelzésekre. Miután az első három próbálkozásuk sikertelen volt, a negyedik riasztás után feltehetően megpróbálták áramtalanítani és újraindítani a kormánymű vezérlőrendszerét, ami nem szokványos művelet repülés közben.
Az áramtalanítás következtében kiiktatták a robotpilótát és az átesést gátoló automata rendszert is. A pilóták áttértek kézi vezérlésre, de elvesztették az uralmat a gép felett, úgynevezett átesés következett be, vagyis megszűnt a gép repüléséhez szükséges felhajtóerő, és ebből a helyzetből már nem tudták "visszahozni" a repülőt, az Airbus A320-as a tengerbe zuhant.
Zavar a pilóták között
Nurkahjo Utomo nyomozó szerint a pilóták beszélgetését rögzítő berendezés hanganyagát hallgatva arra lehet következtetni, hogy a negyedik sikertelen próbálkozás után zavar támadt a pilóta és a másodpilóta között. Egyikük azt mondta a másiknak, hogy "engedje lejjebb" a gépet, miközben a repülő amúgy is ereszkedett.
A nyomozás során megállapították, hogy az időjárási körülmények nem játszottak kulcsszerepet a tragédiában, mint ahogyan azt korábban is feltételezték.
A repülésbiztonsági hivatal megállapította azt is, hogy az AirAsia karbantartási rendszere is hagyott kívánnivalót maga után. A baleset óta a légitársaság 51 új biztonsági intézkedést vezetett be, javítandó ezen.