Natália
-3 °C
7 °C

A BKV eladására kötelezheti az EU Budapestet

2003.12.04. 13:33
A fővárosnak jövő év közepén privatizálnia kell a BKV-t, hacsak az EU-ban zajló jogvita nyomán nem semmisítik meg az erre kötelező rendelkezést. Atkári János gazdasági főpolgármester-helyettes szerint a privatizálás katasztrófát jelentene Budapesten. A tömegközlekedésből ugyanis csak azokat az ágakat lehetne megtartani, amire pénzügyi fedezet biztosítható, a többi nem maradna életben - adta hírül az InfoRádió.
A csatlakozás után Budapestnek is meg kell nyitni a tömegközlekedési piacot a külföldi cégek előtt, hacsak az EU nem törli ezt a kötelezettséget az úgynevezett Altmark-ügy kapcsán - közölte az InfoRádió. A két németországi tömegközlekedési cég közötti per egyelőre teljes jogi bizonytalanságban tarja az uniós országokat. A tét az, hogy továbbra is az eddigi versenypárti szabályozás érvényesüljön, vagy ki lehessen bújni a szabad piac kötelmei alól.

Összeomlana a tömegközlekedés?

Atkári János gazdasági főpolgármester-helyettes szerint Budapest számára katasztrofális eredménnyel járna a privatizáció - tudta meg az InfoRádió. Az EU előírásai szerint júniustól a szolgáltatást megrendelő főváros nem kötelezheti a szolgáltatást végző BKV-t, hogy veszteséges tevékenységet folytasson. Ám ad rá lehetőséget, hogy a BKV önként vállalja, hogy a veszteség árán is tovább működik. Míg a főváros a BKV tulajdonosa, addig erre a vállalásra könnyen rábírható a tömegközlekedési cég. Ha viszont a júniusban meghirdetendő pályázatot egy külföldi cég nyeri meg, akkor az vagy bevasalja a veszteséget a fővároson, vagy addig csökkenti a szolgáltatási színvonalat, amíg a költségek egyensúlyba nem kerülnek a bevételekkel.

A főpolgármester-helyettes elmondta az InfoRádiónak, hogy a nyugati tapasztalatok szerint egy-egy tömegközlekedési tenderre átlagosan két-három cég jelentkezik. A cégek egészében vagy részeiben veszik át a tömegközlekedési feladatokat. A befektető üzemeltethet buszjáratokat, de arra is van példa, hogy egy adott metróvonal karbantartását egy magáncég, míg a működtetését egy másik magáncég végzi - adta hírül az InfoRádió.

Állami segítség nélkül nem megy

Atkári János szerint probléma úgy oldható meg, hogyha mind az állam, mind a főváros részéről rögzítik a BKV hosszú távú finanszírozásának feltételeit. Eszerint az állam a következő három évben fokozatosan növelné az éves normatív támogatást úgy, hogy az elérje a BKV éves veszteségének 75 százalékát. A főváros pedig kötelezettséget vállalna a veszteség negyedének kifizetésére, ha erre a pénzügyi feltételek megteremtődnek. Ha ez a helyzet előáll - amire jelenleg nem sok az esély -, akkor a főpolgármester-helyettes szerint egyenesen kívánatos a BKV privatizációja.