További EU cikkek
Eddig egyedül az SZDSZ kezdett intenzívebb kampányolásba. A nagyobb pártok még kivárnak, a kampánymenetrend ugyanakkor gyakorlatilag már teljesen készen.
Az MSZP az "párt európaiságát" hangsúlyozza majd kampányában - értesült az Index szocialista forrásokból. A kampány fő üzenetei, hogy az MSZP a legeurópaibb politikai erő, a legjobb európai politikai kapcsolatokkal, és hogy a pártok közül ők álltak ki a legmarkánsabban EU-csatlakozás mellett.
A párt az utolsó eligazításokat tartja a március 13-án induló kampány előtt. Kedden a kampány irányítói, vagyis Tóbiás József pártigazgató, és Horn Gyula volt miniszterelnök újra találkoztak a szocialisták által képzett csapatjátékosokkal. A több mint ötszáz fiatal előtt Horn elmondta: a határon túli magyarokkal kapcsolatos kérdéseket is előtérbe kell helyezni, ezzel is demonstrálva az MSZP nemzeti elkötelezettségét. A kampány alatt nagy hangsúlyt kívánnak helyezni emellett a nemzeti érdekek hatékony érvényesítésére is.
Medgyessy újabb bejelentésre készül
Az MSZP a hivatalos start előtt is kampányolni fog. Március 8-ára országos kitelepüléseket szerveznek a hagyományos nőnapi szegfűosztás jegyében. (A 2002-es kampányban a szocialisták a nőnapon 100 ezer szegfűt osztottak szét.) Tóbiás József pártigazgató szerint a virágosztás nem a kampány része, tizenöt éve tisztelik meg ezen a napon a nőket.
Úgy tudjuk, hogy Medgyessy Péter a jövő heti, a hivatalos kampány indulása előtti napra szervezett MSZP-s kongresszuson is felszólal, ahol "újabb, váratlan bejelentést" tesz majd. Hogy mit, azt a kormányfő közvetlen környezetében hétpecsétes titokként kezelik, annyit tudni csak, hogy a felszólalás a remények szerint jelentősen befolyásolni fogja a kampányt, és várhatóan egy időre, a közvetlen Köztársasági elnök-választás és a kisebb parlament ötletéhez hasonlóan tematizálni fogja a közbeszédet.
Európai forgószínpad
Schröder is eljöhet |
SZDSZ: Kampányhajó a Dunaparton
Az SZDSZ már február elején elkezdte EP-kampányát, bár Horn Gábor szabad demokrata kampányfőnök szerint ez még nem része a korteskedésnek, mindössze azt a célt szolgálja, hogy a pártfolyamatosan jelen legyen a közéletben. A szabad demokraták tovább folytatják az egy hét, egy kérdés kampányukat: ezen a héten például arra keresik a választ, szükség van-e bal, illetve jobboldali médiára, március 15-én pedig kampányhajót nyitnak a budapesti Duna parton, ahol a választás napjáig különféle programokkal várják majd az érdeklődőket. Emellett országos aláírásgyűjtést indítanak a Liberális Charta támogatására, amelyhez már eddig is több ezren csatlakoztak.
"Adócsökkentést és igazságos szociálpolitikát"
Horn Gábor elmondása szerint a liberálisok kampányának három fő témája lesz. A liberális gazdaságpolitika megteremtésének szükségessége, melynek jegyében kisebb államot, és adócsökkentést szorgalmaznak majd. A szociálpolitika átalakítása, amiben a gondoskodó állam ideája helyett a rászorulókat támogató szociálpolitikát javasolnak, illetve az élhetőbb város megteremtése.
Kormánykritikával kampányol a Fidesz
Gyürk András kampányfőnök az Indexnek elmondta, a Fidesznek is három pilléren alapul majd a kampánya. A nagyobbik ellenzéki párt azért nevezte el listáját Szabad Európa listának, mert történelmi jelentőségűnek tartják, hogy először lesz a szabad és "felszabadult" európai országokban egyszerre EP-választás. A Fidesz meggyőződése, hogy az Európai Unió szabad nemzetek szervezete, nem pedig egy szuperállam, így jelentős hangsúlyt kap náluk is a nemzeti érdekek hatékony képviselete.
A Fidesz igyekszik majd hangsúlyozni, hogy az ő politikusaik küzdhetnek a legjobban a nemzeti célokért. Gyürk szerint ugyanakkor az EU május 1-től már nem külügy, hanem belügy lesz, így nem kerülhető el, hogy a kampányban a kormány kétéves tevékenységét is értékeljék. Az MDF-fel Gyürk szerint abban állapodtak meg, hogy nem egymás ellen kampányolnak majd, hiszen nem tekintik ellenfélnek a másikat.
Az MDF egyelőre hivatalosan nem szállt be a kampányba, mitán a pártelnök többször is kifejtette, hogy a többi parlamenti párttal ellentétben addig nem kezdenek korteskedésbe, amíg az államfő nem írja ki az EP-választás időpontját. Gémesi György kampányfőnök az Index kérdésére azt mondta, hogy március 20-án indul az MDF uniós korteskedése. A kampányfőnök egyelőre nem kívánt részleteketet elárulni, de azt mondta, hogy a kampány főként az agrárium, a kisvállalkozók és a társadalmi igazságosság témakörére szerveződik majd.
"Maradjatok otthon"- kampány
A Munkáspárt 20 millió forintot próbál összegyűjteni, hogy méltó kampányt folytathasson, mondta Thürmer Gyula az Indexnek. A párt szociális kérdésekre koncentrál majd, mint például az egész Európában napirenden lévő teljes foglalkoztatottság. A kampányt elsősorban utcai rendezvényeken folytatják, és reményeik szerint minden nagyvárosban megjelennek szórólapjaikkal. "A nagyobb pártok plakátháborújában nem veszünk részt" - közölte Thürmer.
A Jobbik ugyan nem állít listát az EP választásra, de kampányt akar folytatni, amelynek célja, hogy az emberek ne menjenek el szavazni, nyilatkozta Vona Gábor alelnök az Indexnek. Az a céljuk ezzel, hogy az alacsony részvétellel üzenjenek Brüsszelnek: ezekkel a feltételekkel Magyarország nem akar belépni az EU-ba.
Hegedűs püspök a MIÉP kampányának kulcsa
Miután a MIÉP a csatlakozásról döntő népszavazáson azzal kampányolt, hogy lépjünk be az unióba, de ne így, ezért a párt kampányában arra fókuszál majd, hogy miért válik "másodrangúvá" a magyar mezőgazdaság, nyilatkozta az Indexnek Győri Béla szóvivő. Tájékoztatása szerint emellett Európa, Magyarország és kereszténység viszonya lesz a korteskedés központi témája, erről Hegedűs Lóránt püspök, a párt EP-listavezetője tart már most is országszerte fórumokat.