Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Növekedett a magyar vásárlóerő

2003.09.26. 10:47
A magyarországi egy főre jutó vásárlóerő Németországgal összevetve 3 százalékponttal javult 1998 és 2002 között a GfK Piackutató Intézet adatai alapján. A felmérés szerint - amelyben az egy főre jutó németországi vásárlóerőt vették 100 százaléknak - a magyar mutató a 1998. évi 47-ről 2002-re 50 százalékra nőtt.
A GfK nürnbergi központja 38 európai ország vásárlóerő indexét számította ki oly módon, hogy az egy lakos által vásárlásra költhető pénzt összevetette az egyes országok háztartásainak költési szerkezetével, és a statisztikai bevásárló kosarába tartozó termékek áraival.

Szlovénia vezet

A közép-kelet-európai régióban Szlovénia indexe a legmagasabb, 69 százalék. Négy évvel korábban szintén Szlovénia vezette a régiót, 67-es mutatóval. Magyarországot a térségben még Csehország előzi meg 51-es mutatóval. Az Európai Unió tagországai közül a legalacsonyabb, 73 százalékos mutatóval Portugália rendelkezik. Az európai mezőnyt Luxemburg (153 százalék), Svájc (128), Izland és Norvégia (104), valamint Belgium (103) vezeti.

A kutatók vizsgálták az egyes európai régiók vásárlóerejét is, a 2001-es adatok alapján, ebben a felmérésben ugyancsak az egy főre jutó németországi vásárlóerőt tekintették 100 százaléknak. A rangsor első helyén Genf áll 180-as mutatóval, a második helyen Párizs 159 százalékkal, a harmadikon a svájci Zug városa 158-cal.

A térségünk még nem túl erős

A kutatók szerint a vizsgált ezerkétszáz nyugat-európai régióhoz képest még Közép- és Kelet-Európa legfejlettebb régióinak is van mit behozniuk. A négy első helyen található szlovén régiók mutatói 76 és 70 százalék között mozognak a németek átlagos 100 százalékához képest. Az ötödik Prága lett 68-as mutatóval.

A GfK külön vizsgálta azt is, hogy a közép- és kelet-európai régiókban egymáshoz viszonyítva hogyan alakul a vásárlóerő-index. Itt 100 százaléknak a közép-kelet-európai átlagot vették. A 300 régió közül az első helyen Közép-Szlovénia végzett, ahol a mutató 300 százalék lett. A lista 2-4. helyét szintén szlovén területi egységek foglalták el, az ötödik Prága 276 százalékkal, majd további hét szlovén terület után Budapest következett. A magyar főváros indexe 256 százalék lett.

A közép-kelet-európai régiós listán Fejér megye 15. 216 százalékkal, Győr-Moson-Sopron megye a 17. helyre került 214 százalékkal. Komárom-Esztergom megye 18. lett, vásárlóerő-indexe Közép-Csehországgal megegyezően 211 százalékot ért el.

Kelet és nyugat

Az euróban kifejezett vásárlóerő az európai listát vezető svájciaknál 2001-ben 25.603 euró volt fejenként. Luxemburg 24.623 euróval lett a második, majd Norvégia, Dánia és Izland következett. Az uniós csatlakozásra váró országok közül Szlovénia állt legelöl, 6.435 euróval, ami egyúttal az európai 19. helyhez volt elegendő. Magyarország mutatója 3.213, Csehországé 3.020, Lengyelországé pedig 3.019 euró lett.

A vizsgálat szerint az egyes országokon belül nagy eltérések figyelhetők meg a területi egységek között. Magyarországon a vásárlóerő évi 4.019 euróval Budapestre, továbbá környékére és az északnyugati megyékre összpontosul, míg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében mindössze 2.625 euró az átlag. Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában a keleti és nyugati területek között van nagy eltérés a nyugatiak javára.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!