Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

A vasúttársaság kárpótolja a francia zsidókat

2006.06.07. 15:03
Történelmi jelentőségű ítéletet hirdetett Toulouse bírósága, mikor emberiesség elleni bűncselekmény elkövetése miatt kárpótlás fizetésére kötelezte a francia kormányt és az állami vasúttársaságot. A túlélők szerint a társaság dolgozói túlteljesítették a nácik elvárásait, lett volna választási lehetőségük. A vasúttársaság fellebbez a döntés ellen. A Magyar Államvasutakat eddig nem vonták felelősségre.

A francia kormányt és az állami vasúttársaságot kárpótlás megfizetésére ítélték Franciaországban, mert a második világháborúban zsidókat deportáltak egy gyüjtőtáborba, akiket onnan az auschwitzi haláltáborba küldtek, írja a BBC. A pert egy olyan testvérpár indította, akiknek zsidó rokonait vonattal szállítottak a Párizs melletti Drancy városában működő táborba Franciaország német megszállása idején. 1942 és 1944 között több mint 75 ezer francia zsidót deportáltak a németországi haláltáborokba.

Toulouse bírósága emberiesség elleni bűntettben találta bűnösnek a francia államot és a SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) állami vasúttársaságot. A döntés értelmében a család 60 ezer euró kárpótlásra jogosult, amit a francia állam és a vasúttársaság köteles kifizetni.

Kényszeres együttműködés

Sokak szerint a bíróság döntése mérföldkő lehet, bár a SNCF úgy tervezi, hogy fellebbez ellene. „Meghökkentő szabályozás, képtelen vagyok megérteni” – nyilatkozta a társaság egyik ügyvédje, Yves Baudelot. Szerinte nem vonhatóak felelősségre, hiszen a háború idején a nácik kényszerítették a cég alkalmazottait az együttműködésre.

„Az SNCF-nek nem volt választási lehetősége. A nácik levélben tudatták, hogy mindent meg kell tenniük, amit a német hatóságok akarnak, aki ellenáll, lelövik” – magyarázta Baudelot. Az érvelést korábbi ügyekben azok a bírák fogadták el, akik szerint a SNCF valóban náci irányítás alatt működött a háború idején.

Az ügyre Alain Lipietz, az Európa Parlament képviselője, és Helene nevű testvére hívta fel a bíróság figyelmét. A testvérpár elmondta, hogy terelték össze Toulouse városában édesapjukat, és számos rokonukat 1944 nyarán, és tették fel őket a Drancy felé tartó vonatra.

Túlteljesítették a terveket

A Lipietz testvérek édesapja és egy rokona, akik túlélték a háborút, történelmi jelentőségűnek ítélték a bíróság döntését. Úgy vélik, ezek a tettek nem egyének, vagy akár támogatók tettei, hanem az állam felelőssége.

Dokumentumok is bizonyítják, hogy a SNCF a francia államnak számlázta ki az utazás költségeit, követelésének behajtásával pedig még Franciaország felszabadulása után sem hagyott fel. Lipietz szerint a bíróság mostani döntése bizonyítja, hogy az állam és a vasúttársaság sokkal többet tettek, mint amit nácik elvártak volna tőlük. Chirac elnök több mint tíz évvel ezelőtt ismerte be Franciaország szerepét a zsidók deportálásában, ami a BBC tudósítója szerint segített begyógyítani a legmélyebb sebeket, és lehetővé tette az ítélkezést.

A MÁV-ot még nem perelték

A magyar vasút ellen eddig nem indult ilyen eljárás. Raul Hilberg A pusztítás dokumentumai című könyvében azt írta, hogy az áldozatok koncentrációs táborokba szállításában Európa legkülönbözőbb részeiből részt vett a vasutak nagy létszámú vasutas- és tisztviselőgárdája, akik a vonatokat működtették, és akik az adminisztrációt végezték, azaz kiállították az egy útra szóló vasúti jegyeket. Magyarországon ugyanez történt, a Magyar Államvasutakat azonban nem vonták felelősségre.

Míg a Horthy-korszakra vonatkozóan még a mozdonyok típusairól is konkrét adatok maradtak fenn, az 1944-es tavaszi, nyári időszakról szóló dokumentumok eltűntek - ezzel érvelnek azok, akik ellenzik a MÁV számonkérését - mondta az MTI-nek Kovács Tamás történész.

Eltűnt menetlevelek

"A háborús időszakban a menetlevelek valóban ott maradtak az állomáson, illetve eltűntek, ám ettől még perelhető lenne a MÁV. Véleményem szerint azonban nem a MÁV felel a deportálásért, hanem azok az emberek, akik kiadták az utasítást" - vélekedett Botos János történész, a Holokauszt Emlékalapítvány munkatársa. "A magyarországi deportálásokat és a vasúti szállítást Eichmann különleges kommandója vezette, amelyben közreműködött a magyar államgépezet és közigazgatás. Erkölcsi szempontból azon is érdekes elgondolkozni, hogy vajon a szövetségesek miért nem bombázták az Auschwitzhoz vezető vasúti síneket" - tette hozzá a történész.

Bibó Istán Zsidókérdés Magyarországon 1944 után című könyvében így fogalmazott: "..A közigazgatás még emberségesebb része is nagyobbrészt abban a szellemben működött, hogy a törvényes magyar kormánynak a törvényes intézkedéseit hajtja végre, amelyek csupán kegyetlen és erőszakos végrehajtói közegek kezében vezettek különféle borzalmakra....Odáig csak nagyon kevesen jutottak el, hogy az államhatalmat gengszterbandának, rendeleteit papírcafatoknak, s a velük való engedetlenséget, kijátszást és hamisítást erkölcsi kötelességnek tekintsék".

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.