Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Cambridge-i egyetemista írta a brit Irak-dossziét

2003.02.10. 10:04
Colin Powell múlt szerdán még elismerően beszélt a Biztonsági Tanács előtt a brit kormány által összeállított titkosszolgálati anyagról, mely azt bizonyította, hogy Irak elrejti a tömegpusztító fegyvereit és félrevezeti az ENSZ fegyverzetellenőröket. Utóbb viszont kiderült, hogy a dossziét három cikkből ollózták össze, és egy része szóról-szóra megegyezik egy cambridge-i diák tavaly publikált munkájával, amely nem csak tárgyi tévedéseket tartalmaz, de még a helyesírási hibákat is benthagyták.
Az amerikai külügyminiszter szerdai beszédében külön felhívta a Biztonsági Tanács figyelmét a brit titkosszolgálati dossziéra, amely mint mondotta, aprólékos részletességgel ismerteti Irak félrevezető tevékenységét. Utóbb azonban kiderült, a jelentés színtiszta plágium.

Utaztatott bizonyítékok, akadályozott ellenőrök?

A brit kormány február 3-án nyilvánosságra hozott jelentése szerint Irakban minden egyes ENSZ-ellenőrre 200 iraki biztonsági tiszt jut, akik éjjel-nappal az ellenőröket figyelik és akadályozzák, valamint bagdadi kormány az utóbbi időben mind nagyobb erőfeszítéseket tesz az ellenőrök által keresett dokumentumok eltüntetésére. Az árulkodó iratokat és a tilalmas anyagokat olyan helyekre viszik, ahol azokat valószínűleg senki nem keresi, például alacsony beosztású tisztviselők magánlakásaiba, egyetemekre, mezőgazdasági létesítményekbe, sőt kórházakba és mecsetekbe is. Ezeket az anyagokat ráadásul folyamatosan mozgatják, hogy ne is lehessen a nyomukra akadni - adta hírül az MTI.

Az egyetemista nem gondolta volna, hogy a brit kormány plagizálni fog

A dosszié megjelent a brit kormány honlapján is. Amikor egy cambridge-i professzor elolvasta, nagy megdöbbenéssel ismert rá benne egy diákja dolgozatára, ami még tavaly szeptemberben készült - írja a BBC Magyar Adás. A diák, Ibrahim al-Marashi jelenleg egy kaliforniai kutatóintézetben dolgozik.

Ibrahim al-Marashi a BBC-nek elmondta, a munkáját alapvetően két forrásra építette. Egyrészt mindarra az információra, amit az iraki titkosszolgálatról 2002-ig meg tudott szerezni, másrészt pedig azokra a dokumentumokra, amelyek még 1991-ben kerültek a lázadó kurdok kezébe. A fiatal kutató meglehetősen kiábrándult, amiért bármiféle hivatkozás nélkül felhasználták a munkáját. Mint mondotta, nem gondolta volna, hogy a brit kormány plagizálni fog. Az Observer című brit lap szerint a brit jelentéstevők a hatás kedvéért al-Marashi szavait helyenként átírták, például "ellenzéki csoportokról" "terrorista csoportokra".

A Jane's-ből is nyúltak

A brit Irak-dosszié al-Marashi dolgozatán kívül két másik cikkből merít, melyek a Jane's Intelligence Review című lapban jelentek meg, az egyik még 1997-ben. Az Observer szerint a brit kormány nagy támogatottságú hírszerzési akciója tulajdonképpen nem volt más, mint "lopás az internetről".

A különböző részek összeollózása viszont nem kellő körültekintéssel történt. A Financial Times közlése szerint az egyik részben azt áll, hogy az iraki titkosszolgálatot 1992-ben hozták létre. Egy másik helyen viszont azt állítják, hogy 1990-ben új épületbe költözött. A jelentésbe ugyanakkor nemcsak ilyen és ehhez hasonló tárgyi tévedések, hanem még helyesírási hibák is maradtak bőven.