Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Rekordot döntöttek a tengeri kalózok

2001.02.01. 14:26
A Nemzetközi Tengerészeti Hivatal (International Maritime Bureau - IMB) most nyilvánosságra került jelentése szerint a tengeri kalóztámadások száma évtizedes rekordot döntött meg. Nemcsak támadások száma nőtt, de a kalózok erőszakosabbak is lettek: 1999-ben három tengerészt öltek meg, 2000-ben már hetvenkettőt. Arról nincs megbízható becslés, hogy hány támadást nem jelentenek be.
A jelentés szerint 1991-ben 107 kalózakcióról érkezett hír, ’99-ben háromszázról, 2000-ben 469-ről – közölte a BBC. A rajtaütések negyedét az Indonézia körüli vizeken követik el. A hetvenkét halálos áldozaton kívül 99 tengerész sérült meg (’99-ben 24), és 26 tengerész eltűnt. Az IMB szerint Indonéziában, Bangladesben, Indiában, Ecuadorban, és a Vörös-tengeren a legsúlyosabb a helyzet.

Az elmúlt hét támadásai (az IMB heti jelentése)
2001. 01. 30. 4 óra 36 perc, 01 19É – 103 19K: Kalózok támadnak meg egy konténerszállítót a Malacca-szorosban. A személyzet visszaveri a támadást.

2001. 01. 27. 4 óra 20 perc, 03 47É – 098 42K: Belawannál (Indonézia) kalózok támadnak meg egy cementszállítót, és elviszik a rakományt. A kalózok senkit nem sebesítenek meg, és elmenekülnek.

2001 01. 26. 4 óra 00 perc 01 12É – 103 23K: A Szingapúri-szorosban kalózok támadnak meg egy kotróhajót. Több tengerészt megsebesítenek, elviszik a személyzet pénzét, értékeit.

2001 01. 23. 2 óra 10 perc 01 15É – 103 24K: Indonézia partjainál kalózok támadnak meg egy konténerszállítót, de a személyzet ellentámadása után elmenekülnek.

A helyi szervek általában tehetetlenek, illetve néha ők is benne vannak az akciókban. A kalózok kis, gyors csónakokkal rohamozzák meg a nagy szállítóhajókat, a személyzetet általában kivégzik és a tengerbe dobják, a hajót átfestik és átnevezik, a szállítmányt eladják. Állítólag a hajók jó része később Kína déli partjainál tűnik fel újra.

Az óriási olajtankerek sincsenek biztonságban. A kalózok ezeket is megtámadják, a személyzetet lemészárolják, az olaj nagy részét saját hajójukba szivattyúzzák, a navigációs berendezéseket összetörik, majd a hajót magára hagyják. A szakértők attól félnek, hogy az ilyen bolygó hollandik komoly környezetszennyezést vagy balesetet okozhatnak.

Szomáliai fegyveres csoportok állítólag többek között abból élnek, hogy különböző hajók és jachtok személyzetéért váltságdíjat kérnek. Az IMB ajánlása szerint Szomália partjait minimum 50 mérfölddel el kell kerülni.

A rangsor

Az indonéz vizeken 2000-ben 119 támadás történt. Az Indonézia (pontosabban Szumátra) és Malajzia közötti Malacca-szoros a második helyezett 75 támadással (szemben a ’99-es kettővel) – a szoroson naponta hatszáz hajó halad át. Malajzia körül már sűrűbben járőrözik a partiőrség, megalakultak a speciális védelmi egységek, de az indonéz kormány még nem tette meg a szükséges lépéseket - közölte az IMB.

Banglades vizein 55 támadás történt (’99-ben 25), ezzel ez az ország a harmadik helyezett 2000-ben. A Vörös-tengeren 1999-ben egyetlen kalózakció sem történt, de 2000-ben már tizenhárom. Az egyetlen terület a Szingapúri-szoros volt, ahol csökkent a rajtaütések száma: 1999-ben 14, 2000-ben öt támadás történt.