Ambrus
-7 °C
3 °C

Jó minősítést kapott a tengerbe zuhant repülő

2004.01.05. 12:40
A francia légügyi hatóságok korábban több alkalommal is ellenőrizték a szombaton szerencsétlenül járt egyiptomi utasszállító légitársaságának repülőgépeit, és mindent rendben találtak a technikai kontrollok során.
Tekintse meg képeinket!
Az egyiptomi Flash Airlines szombati repülőszerencsétlensége előtt, amelyben 133 francia állampolgár vesztette életét, a francia légügyi hatóságok három ízben is szúrópróbaszerű ellenőrzésnek vetették alá az egyiptomi társaság két Boeing gépét, és nem tapasztaltak aggodalomra okot adó problémát - erősítette meg a párizsi kormány illetékes minisztere hétfőn.

Gilles de Robien közlekedésügyi miniszter már vasárnap elismerte: svájci tájékoztatásból Párizs tudott arról, hogy a charterjáratokat működtető egyiptomi társaságot 2002 októberétől kitiltották a szomszédos ország légteréből, a francia légi biztonsági kontrollokon azonban a Flash Airlines jól szerepelt.

A legutóbbi ellenőrzés 2003. november 8-án zajlott le, pozitív eredménnyel. Robien szerint francia részről az egyiptomi cég jó minősítést kapott. Az összesen két Boeing 737-300-as típusú géppel rendelkező egyiptomi magántársaság FSH 604-es járata 148 személlyel a fedélzetén szombaton kora hajnalban zuhant bele a Vörös-tengerbe, alig két perccel azután, hogy levegőbe emelkedett a sarm-es-sejki üdülőparadicsom repülőteréről.

Nem tudni biztosat

Párizs és Kairó továbbra is egybehangzóan kizárja a terrorakció hipotézisét. Az egyiptomi hatóságok szerint az is biztos, hogy nem műszaki hiba okozta a katasztrófát, inkább egy tipikus felszállási balesetről lehet szó - írja a BBC. Az eset szemtanúi szerint a Boeing a repülési magasságot elérve váratlan fordulatot tett a levegőben, majd villámgyorsan, egy darabban csapódott be a tengerbe. A gép valamennyi utasa és a 13 főnyi egyiptomi személyzet egyaránt odaveszett.

Klikk a képre!
Franciaország egy Achille típusú robot-tengeralattjárót küldött a helyszínre. A távirányítású, 70 kilogrammos szerkezet 400 méter mélységbe tud alászállni, hogy felkutassa az áldozatok holttestét, s mindenekelőtt megtalálja a gép "agyközpontját". A fekete doboz a remények szerint választ adhat arra, mi okozta a megrendítő katasztrófát. A feladat nem ígérkezik könnyűnek: a szerencsétlenség körzetében a partoktól alig 300 méter távolságban a tengerfenék helyenként 1000-1300 méter mélyen van. Eddig összesen 60 azonosíthatatlan holttest kerül elő.

Felelőst keresnek

A hétfői francia lapok címoldalas híradásai kivétel nélkül a felelősség kérdését feszegetik, miután kiderült, hogy a Flash Airlines két chartergépe az előző másfél évben technikai problémák miatt két ízben is kényszerleszállási engedélyt kért, egyszer Athénban, egyszer pedig Genfben. A svájci légügyi hatóságok szombaton csak a tilalom tényét közölték nyilvánosan, konkrétumokkal nem szolgáltak. Annyi hangzott el, hogy súlyos műszaki biztonságtechnikai hiányosságokat észleltek az egyiptomi chartergépeken.