Vilma
-8 °C
3 °C

Amerika legdrágább választási kampánya

2002.11.05. 13:04
Minden idők legdrágább kampánya előzte meg a keddi időközi választásokat az Egyesült Államokban. A New York-i kormányzói tisztségért folytatott küzdelemben például a jelöltek több mint 120 millió dollárt költöttek.
A Szövetségi Választási Bizottság adatai szerint a Republikánus és a Demokrata párt október 16-ig összesen 421 millió dollárnyi adományt gyűjtött össze a szenátusi és képviselőházi választásokra. Ez 11 millióval több, mint az elnökválasztási kampány évében. Az adományok gyűjtésével a republikánusok álltak jobban, akik eddig az időpontig 222 millió dollárt kalapoztak össze nagyvállalatoktól, szakszervezetektől és magánszemélyektől. A pénzeket eredetileg "pártépítésre" szánják, az adományokat azonban a törvény kiskapuit kihasználva a pártok többnyire jelöltjeik népszerűsítésére használják fel. Ennek a gyakorlatnak vet előreláthatóan véget az a választás másnapján érvénybe lépő választási törvény, amely szigorúan szabályozza majd az adományozást. A pártok a pénzek nagy részét tévéreklámokra költik.

Naponta egymillió

Egymillió dollárt költ naponta kampányára Tom Golisano, a New York kormányzói tisztére pályázó üzletember. A 60 éves multimilliomos eddigi, kampányra szánt 54 millió dollárjával minden idők legdrágább választási küzdelmévé változtatta a New York-i megmérettetést. A szintén induló George Patakival (39 millió), és a republikánus kihívó Carl McCallal (14 millió), valamint a jelöltséget nem szerzett indulókkal együtt eddig 120 millió dollárt, mintegy 28 milliárd forintot sikerült elkölteni a küzdelemben.

Kik az adakozók?

Idén a gyógyszergyárak 70 százalékkal növelték adományaik összegét 2000-hez képest, a szórakoztatóipar több mint 21 millió dollárt adományozott a kampányra. Hollywood gyakorlatilag kizárólag a demokratákat támogatta, a legnagyobb egyéni adomány rekordját megdöntve Haim Sabban a Mighty Morphin Power Rangers producere 7 millió dollárt utalt át a párt számlájára - írja a Guardian.

Miért a nagy felhajtás?

"Ha hasonló gondolkodású embereket sikerül megválasztatni, akkor a cégek könnyebben elérhetnek bizonyos célokat" - nyilatkozta az USA Today-nek Candice Nelson politológus. A kutató példaként említette a vényre szóló gyógyszerek előállítóit, akik egyöntetűen a republikánusokat támogatják, a párt ugyanis - a demokratákkal szemben - hajlik a támogatott gyógyszerek körének kiszélesítésére.

Nyílt kártyákkal

Az Egyesült Államokban azonban mindez nem a színfalak mögött zajlik. A follow the money internetes honlapon például részletes információk találhatók a választási költekezéssel kapcsolatban. A nyilvános adatbázisok alapján készített összeállításból kiderülhet, hogy egy-egy képviselő egy törvényre miért úgy szavazott, ahogy. "Csak nézze meg, kik támogatták a kampányát" - buzdítanak a website készítői.