Hosszan ünnepelték Mundruczó Kornélt
További Cikkek cikkek
"A kritikai visszhang hiányában csak olyanoktól kaptunk visszajelzést, akiknek tetszett - mondta a fesztiválpalotában tartott délutáni tájékoztató után az Indexnek Petrányi Viktória, a film producere. - Szerintem az elkövetkező első hétben fogják leírni a véleményüket. Hogy mi mit várunk? Megosztottságot." Pedig a rendező, producerpáros az eddigi filmjeihez képest líraibb, közönségbarátabb filmet célzott meg: "Megnyitottunk egy ajtót, hogy műfaji oldalról is értelmezhető legyen a film" - mondta még a producer, akinek a fesztiválon maximum nyilatkoznia kell, a külföldi forgalmazás intézését a Koproduktion Office nevű cégre bízta.
Az esti vetítésen aztán minden reményüket felülmúlta a fogadtatás: Mundruczó Kornél rendezőt, aki egyben a film főszereplője is, a két másik főszereplővel, Fricska Rudolffal és Csíkos Kittyvel a vetítés végén perceken át tapsolva, állva köszöntötték."Nagyon megkönnyebbültem - mondta az Indexnek a vetítés utáni éjjeli partin a rendező. - Olyanokat lehetett hallani, hogy az utolsó esti vetítésre részegek bevacsorázva ülnek be. Még Cannes-ban is nagyon ritka, hogy ilyen finoman vegyék a film rezdüléseit." A zsűrire fog hatni? - kérdeztük. Nem hiszem, ők nem itt látták. Az eladásra fog hatni."
A sajtótájékoztatón még nem lehetett sejteni a sikert: a félig telt teremben általánosabb kérdések merültek fel. Elhangzott például, hogy Mundruczó a Delta után másodszor versenyez filmjével a cannes-i mustrán, és ennek ritkaságát Jancsó Miklós jelenlétével hangsúlyozták. A Mundruczó-Petrányi-páros mellett a forgatókönyvíró-társszerző Bíró Yvette is jelen volt az emelvényen, az újságírók soraiban pedig Frecska Rudolf és Csíkos Kitty amatőr szereplők ültek.
"Nem tudom, mit keresek itt, de Kornélék azt mondták, fontos vagyok nekik, így ideültem - indokolta jelenlétét Jancsó, aki filmjeivel ötször volt Cannes-ban, és életműdíjat is kapott, mielőtt Szabó István lett volna a fesztivál törzsvendége. Persze jelenlétében az sem játszott mellékes szerepet, hogy fia, Jancsó Dávid a film vágója. "Kornél olyat tud, amit a mai fiatalok nem" - jelentette be a tájékoztatón. Rákérdeztünk, mire gondolt: "ilyen filmeket most már nem nagyon csinálnak, ez a régi fesztiválokra jellemző. Ma már üzlet a fesztiválfilmkészítés is, vagyis bevallottan az."
A rendezés mellett a szörny apját is alakító Mundruczó saját szerepéről beszélt a tájékoztató elején: "a filmben nem én vagyok, hanem egy Viktor Frank nevű figura, aki úgy néz ki, mint én". Mundruczó egyébként nemcsak a filmben alakította önmagát, a sajtótájékoztatón is - ahogy Jancsó mondja róla - analizál és különösen fogalmaz. Az identitáskeresés mellett az azonosság miatt vállalta magára ezt a szerepet a könyv inspirációval közelített adaptációjában, árulta el. "Hogy hogy lesz egy hatalmi játszmával építkező rendezőből az élet forgatókönyve miatt egy apa". Emellett az is érdekelte: hogy ki a bűnös, biztos, hogy az-e, akinek vér tapad a kezéhez.
A film címére is rákérdeztek: "A Szelíd teremtés alcímben azt a paradoxont próbáltuk elhelyezni, amit a szörnyről gondolunk, méghozzá, hogy ártatlan. Benne akartuk hagyni a Frankenstein-referenciát is, ami az angolszász világban nagyon felismerhető, filmeknél különösen".
Ennek kutatásáshoz a regényből írt adaptációt a színházi feldolgozás után filmezte le egy budapesti bérházban. Hogy miért itt? "Hosszú ideig kerestük a megfelelő teret, hisz meg kellett fogalmaznom, vidékiként miként gondolkodok Budapestről, ahol azért már 19 éve élek. Mindig is egyszerűbb volt természetben vagy kötött helyszínen forgatni, de most először forgattam a fővárosban, mindig úgy gondoltam, a város katyvaszossága nem tesz jót a stílusomnak". Az elhagyott ház viszont megtetszett neki: "A gangépítkezés olyan, mint egy börtönrendszer, amitől átélhető a bezártság."
Ebben a lepukkant házakkal teli Budapestben szörnyek tudnak születni?, érkezett egy francia kérdés, mire diplomatikus válasz érkezett: "Nem, az egész világban lehet látni a szolidaritás hiányát, amit ebben a családban mutattunk be" .
Mundruczó az ars poetikáját már a filmben elmondta: amatőr szereplőt keres, aki létezik, ugyanakkor rendezőként szörnyet teremt, akiért felelősséget kell vállalnia. A tájékoztatón hangsúlyozta, hogy ennek kifejezésében a történetnél a szereplők és a látvány fontosabbak voltak számára. Előbbiről nem kérdezték, utóbbiról kétszer is.
A két amatőrszereplőt is a rendező kérte, hogy álljanak fel, hadd lássuk őket. A kérdés hozzájuk a tájékoztató keretén kívül az volt: hasonlóan durva castingjuk volt-e, mint amit a filmben tartottak: "Mi csak beszélgettünk, nem voltak szituációs gyakorlataim" - mondta Rudolf, aki egy színházi darabban játszik, amit Mundruczó rendezett. "Castingolt, ugyanúgy, ahogy más castingolt volna, és sikerült bejutnom" - mondta Kitty, akit már eleve úgy kerestek, hogy illjen Rudolfhoz, és aki egyébként szívesen lenne színésznő.
A rendezőt még a kelet-európai film helyzetéről is faggatták: "ez bonyolult kérdést mi sem nagyon tudjuk megválaszolni - mondta. - Annyi látszik, hogy a bokorból előugrott egy nagyon fiatal nemzedék. Jancsó jelenlétével azt üzenjük - tette hozzá -, hogy nemcsak magyar film van, de magyar filmes hagyomány is."
A hivatalos versenyprogram utolsó filmjeként Mundruczó Kornél legújabb játékfilmje 18 alkotással együtt pályázik az Aranypálmára. Az eredményhirdetés vasárnap este ugyanott lesz, ahol a vetítés volt: a cannes-i fesztiválpalota 2300 férőhelyes Lumiere nagytermében.