Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMAz Oscart kapják...
További Cikkek cikkek
Legjobb film
A legfontosabb díjat idén a Cannes-ban nagy sikert arató film, A némafilmes kapja minden létező szakértő szerint. A díjszezon legnagyobb győztese a film, a fogadóirodák alig fizetnek Michel Hazanavicius rendező alkotása után, aminek Harvey Weinstein Oscar-gyáros a producere. A filmes szakújságírók véleménye alapján állította össze a Goldderby.com saját esélylatolgatását, és ott 56 százalékon áll A némafilmes, míg a második helyen az Utódok szerénykedik 10 százalékkal. A többi jelölt: A leleményes Hugo, Éjfélkor Párizsban, A segítség, Pénzcsináló, Rém hangosan és irtó közel, A hadak útján, Az élet fája.
Szerintünk: A némafilmes győzelmének nagyon tudnánk örülni, mert vagány dolog fekete-fehér némafilmet forgatni viszonylag kevés pénzből, ráadásul mindezt sikerült jó ízléssel és humorral véghez vinni. Hazanavicius filmje melodráma a javából, viszont végre megint lehet szeretni a mozit.
Legjobb rendező
Erős a mezőny, a Las Vegas-i bukmékerek szerint viszont nem lesz senki, aki meg tudná szorongatni A némafilmes rendezőjét, Michel Hazanaviciust, akit egyébként a legjobb vágásért és legjobb forgatókönyvért is díjazhat a filmakadémia. A többi jelölt: Woody Allen (Éjfél Párizsban), Terrence Malick (Az élet fája), Alexander Payne (Az utódok) és Martin Scorsese, (Hugo).
Szerintünk: aki nem szerette Alexander Payne Utódok című filmjét, annak nincs szíve. Nagyon megható, de mégsem giccses drámát rendezett Payne, aminek egyik nagy erénye, hogy úgy hagyja játszani George Clooney-t, hogy Hollywood sármkirálya nem telepedik rá a filmre, nem nyomasztóan depressziós, hanem csak kétségbeesett, mert nem tud mit kezdeni két kamaszodó lánygyermekkel. Mi neki adnánk a szobrot.
Legjobb férfi főszereplő
Van egy olyan kategória, amiben a fogadóirodák csak egy kérdésben értenek egyet: vagy George Clooney vagy Jean Dujardin kapja a legjobb férfi főszereplőnek járó szobrot, de hogy melyikük, azt nem lehet tudni. Az utóbbi hetekben Jean Dujardin megelőzte George Clooney-t a Goldderby.com-on, ami nagyon sok filmes szakújságíró véleményét gyűjtötte össze. Az Aranyglóbuszon szétválasztják a drámai és könnyed műfajokat, ezért mindketten vihettek haza díjat a legjobb alakításért, a BAFTA-n pedig Dujardin nyert. Mi A némafilmes francia főszereplőjére tippelünk, és tematikus Oscar-gálát vizionálunk. A többi jelölt: Demian Bichir (A Better Life), Gary Oldman, (Suszter, szabó, baka, kém) Brad Pitt (Pénzcsináló).
Szerintünk: nehéz vitatkozni a bukikkal, most sem tesszük, de nagyon szeretnénk, ha George Clooney megkapná a díjat, mert megérdemli. Zseniális volt az Utódokban, és ha valakinek nem tetszett a lágyabb húrokat pengető film, akkor jusson eszébe A hatalom árnyékában című dráma, amiben Clooney politikust alakít, és pont annyira cinikus (és hiteles), mint amennyire érzelmes az Utódokban. Simán kijár neki a díj.
Legjobb női főszereplő
Meryl Streepet tizenhét alkalommal jelölték, ez lehet a harmadik Oscarja, és minden valószínűség szerint meg is kapja majd a díjat A Vasladyben nyújtottakért. A Margaret Thatcher életéről szóló film tipikus oscaros mozi: nagy átalakulást láthat a néző, a karakter öreg és alzheimeres is, viszont nagy formátumú egyéniség. Elbizonytalanított minket egy pillanatra, hogy a Goldderbyn Viola Davis jött ki győztesnek, aki A segítségben megtört és rosszkedvű szolgálót alakít. Meglátjuk. Azért A segítség című filmnek némiképp túlzás lenne két Oscart (női fő- és mellékszerep) is adni. A többi jelölt: Glenn Close (Albert Nobbs), Rooney Mara (A tetovált lány), Michelle Williams (Egy hét Marilynnel)
Szerintünk: Meryl Streep elviszi a díjat, és nem is bánjuk, de a harmadik Oscar-jelölését begyűjtő Michelle Williamsnek mi inkább adnánk, mert nagyon erős és eddig még soha nem látott Marilyn Monroe-val állt elő az Egy hét Marilynnel című filmben.
Legjobb férfi mellékszereplő
Mindössze második jelölését kapta Christopher Plummer a Kezdők című filmért, de most ügyesen haza is viheti majd a díjat. A filmes újságíróknál és a fogadóirodáknál is ő vezet, megnyerte az Aranyglóbuszt és a BAFTA-t is. A többi jelölt: Kenneth Branagh (Egy hét Marilynnel), Jonah Hill (Pénzcsináló), Max von Sydow (Rém hangosan és irtó közel).
Szerintünk: A mellékszereplők közötti versenyben is remek mezőny gyűlt össze. Hiába örülnénk nagyon a harmadjára jelölt a Warrirorban remeklő Nick Nolte sikerének, esélye csekély, de jó reménytelenül szurkolni.
Legjobb női mellékszereplő
Ha hinni lehet a fogadóirodáknak, akkor a díját előre oda lehet adni Octavia Spencernek, hiszen Aranyglóbuszt, BAFTA-t és a színészek céhe díját is megnyerte A segítségben nyújtott önérzetes és nagypofájú alakításáért. Ebben egy szolgálót alakít az ötvenes években, pont annak a Jessica Chastainnek dolgozik, akit szintén jelöltek itt. A mezőny nem túl erős, minden más eredmény meglepetés lenne. A többiek: Berenice Bejo (A némafilmes), Jessica Chastain (A segítség), Melissa McCarthy (Koszorúslányok), Janet McTeer (Albert Nobbs).
Szerintünk: Spencer megérdemli a díjat, ha kellett drámai volt, ha kellett, iszonyú vicces, és egy percre sem esett ki a szerepéből, sőt jelentősen feldobta az amúgy elég harmatos filmet. Berenice Bejót jó lenne díjazni, de azt már lehet, szerelemnek hívják.
Legjobb adaptált forgatókönyv
Ebben a kategóriában az Utódok sikerét biztosra veszik a fogadóirodák. Alexander Payne, Nat Faxton és Jim Rash sikerével túl sokat nem lehet nyerni (egy az öthöz), a kategória érdekessége még, hogy George Clooneyt A hatalom árnyékában című filmért itt is jelölték, így saját filmje ellen indul csatába. A többiek: John Logan (Hugo), George Clooney, Grant Heslov, Beau Willimon, (A hatalom árnyékában), Aaron Sorkin, Steven Zaillian (Pénzcsináló), Bridget O'Connor, Peter Straughn, (Suszter, szabó, baka, kém).
Szerintünk: tavaly Aaron Sorkin megmutatta, hogyan lehet izgalmas történetet írni egy alapvetően unalmas eseményből, mármint abból, ahogy egy strandpapucsos lúzerből a világ legnagyobb közösségi oldalénak milliárdos tulajdonosa lesz. A filmben nem volt akció, a keretét szolgáltató meghallgatás mégis sokkal izgalmasabb volt, mint bármelyik akciófilm. Sorkin idén a Pénzcsinálóval csinálta meg ugyanezt, és izgalmassá tett egy olyan témát, ami istenigazából csak a baseball-fanatikusokat izgatja fel - számokat, statisztikákat és kismillió adatot soroló szereplőknek írt feszült drámát. Mi neki adnánk a díjat.
Legjobb eredeti forgatókönyv
Woody Allen pörgős, szórakoztató forgatókönyvet írt az Éjfélkor Párizsban című filmjéhez. Az utóbbi években európai nagyvárosok finanszírozzák a filmjeit, de legalább jók, és még bevételt is termelnek. Owen Wilson Párizsban annyira megzavarodott, hogy Hemingwayjel és Picassóval bulizott, napközben meg Rachel Adamsszel párkapcsolatosat játszott a filmben. A szakértők egyértelmű Woody Allen győzelmét ígérik. A többi jelölt: Michel Hazanavicius (A némafilmes), Kristen Wiig, Annie Mumolo (Koszorúslányok), J.C. Chandor (Krízispont), Asghar Farhadi (Nader és Simin - Egy elválás története).
Szerintünk: Woody Allen1977-ben a fantasztikus Annie Hall forgatókönyvéért és a rendezésért kapott Oscar-díjat. Ő az a rendező, akinek a forgatókönyveit rendszeresen Oscarra jelölik: eddig tizenöt alkalommal jelölték forgatókönyvét. Írni nagyon tud, az nem vitás. Utoljára a Hannah és nővéreiért kapott Oscart 1986-ban.
Vasárnap éjszaka kövesse velünk élőben az Oscar-gálát az Indexen.