További Filmvilág cikkek
Az operatőrök szaklapjában, az American Cinematographerben egyszer azt nyilatkozta, hogy nem tekinti magát "technicista" képalkotónak.
![](http://index.hu/cikkepek/0504/kult/csendes.jpg)
A csendes amerikai
De operatőrként mégis arra van kárhoztatva, hogy technikai felszerelésekkel dolgozzon.
Az operatőri munka nagy része a fejben történik. Az ideák mondják meg, hogyan készítsd el a filmet - függetlenül attól, nyugaton él az ember, vagy, mint én, keleten. Az operatőrök többsége elég konzervatív elme. Nagy biztonsággal kezelik a technikai kérdéseket, mert olyan rendszerben nőttek fel, ahol ez számított: először asszisztensként befűzték a filmet a tárba, aztán megtanulták a kamera mozgatását, később a képélesség állításánál segédkeztek, és mindezzel elröpült 15 év, mire operatőrökké léphettek elő. Ez legfeljebb a karrierhez elég, mert a vízió, a látásmód kidolgozását nem sajátítják el. Az operatőri munka lényege, hogyan fedezem fel újra a dolgokat a környező világban: hogyan kelek fel hajnali hatkor, megyek ki a helyszínre, és döntöm el, hogy a fény úgy esik-e a színész arcára, ahogy szeretném, ha nem, akkor talán lejjebb kellene húzni azt a lámpát. Ez még nem a vízió területe, de már nem pusztán technikai kérdés. Az érzékelés és megfigyelés tudománya. Persze ide elérkezni szintén 10-15 évbe telik.
Ha képekkel akart foglalkozni, választhatott volna a filmezésnél egyszerűbb szakmát.
A mi családunkban tizenöt év alatt használtunk el egy tekercs filmet. Az, hogy operatőr lettem, véletlen egybeesések következménye. Kínaiul akartam tanulni, és folyton a bárokban lógtam mindenféle zenésszel. Thaiföldön tartózkodtam, amikor a katonai rezsim felengedett, és a társadalomban izgalmas változások kezdődtek. Nemcsak ott, de Koreában és Kínában is. Nem utolsósorban a mozi hatására. Ilyenkor érti meg az ember, miért mentek végbe olyan nagy dolgok a francia filmművészetben a hatvanas években: a társadalom evolúciója hajtja a folyamatot. Ott voltam a fordulópontnál, jó időben, jó helyen. És úgy esett a dolog, hogy a kamera is ott volt a kezem ügyében.
Hogyan kezdi kidolgozni egy Wong Kar-Wai film képi világát, ha a rendező nem ad Önnek forgatókönyvet?
- 2046 (2004) operatőr
Művész, Toldi mozi
- Utolsó élet az univerzumban (2003) operatőr
- A csendes amerikai (2002) operatőr
Dvd-n, VHS-n kölcsönözhető
- Hős (2002) operatőr
VHS-n kölcsönözhető
- Szerelemre hangolva (2000) operatőr
Dvd-n, VHS-n kölcsönözhető
- Félre a szavakkal! (1999) rendező, forgatókönyvíró
- Grizzlymedve-akció (1999) (TV film) színész
- Szabad a szerelem (1999) operatőr
- Psycho (1998) operatőr
- Boldog együttlét (1997) operatőr
- Édes2kettes (1997) operatőr
MTV: április 29. Péntek, 23:55
- Kaktusz Motel (1997) operatőr
(Feng yue) (1996) operatőr
- Bukott angyalkák (1995) operatőr
VHS-en kölcsönözhető
- Csungking expressz (1994) operatőr
Neve összeforrt az ázsiai filmművészettel.
Az élet minősége teljesen más ott. A filmkészítés számomra alapvetően keleti élmény. Fehér vagyok, ausztrál, de ez senkit sem zavar. Mi, a film alkotói megosztjuk egymással az ideáinkat, és ebből születik meg a film tónusa, hangvétele, textúrája, rezonanciája: közös szerzemény. Ez a chi-n alapul, az életerőn. És bizalmon, együttműködésen.
Megtörtént önnel, hogy nem vállalt el egy megbízást, mert nem alakult ki összhang a rendezővel?
Igen. A beszélgetés sokat segít. Sokan megijednek tőlem, a szókimondásomtól, és mindenkinek azt mesélik: "Ez a pasas őrült, ne dolgozz vele". De az ő ijedtségük az én javamra fordul. Őszintén szólva, sosem kopogtattam ajtókon munkáért. Nem hiszem, hogy képes lennék rá: "Helló, ezeket a filmeket csináltam, talán beszélhetnénk az új projektjéről_" Tudom, hogy a filmesek 80 százaléka így kerül be egy stábba. Ez nem több mint munkavállalás. Én azonban mindig olyan emberekkel dolgoztam, akikkel közös ismerősök ajánlásai révén jöttem össze. És ez meglátszik a filmjeimen. Az együttműködés társastánc: ha igazán tudod, hogyan kell táncolni valakivel, az teljesen más, mintha csak érdeklődve randiznál. Az operatőri munka tánc a rendezővel és a színészekkel. És ez nem holmi tam-tam, hanem RAM-RAM! Tangónak kell lennie. Vagy hip-hopnak. Vagy rocknak. Közel az extázishoz. Vannak emberek, akikkel megosztasz egy taxit, de amikor kiszállsz, nem hívod fel őket a lakásodra még egy italra. Másokkal viszont szívesen együtt töltesz egy egész hétvégét. Hatalmas a különbség a távolságtartó tisztelet és valódi együttműködés között.