Akciófilm a valóságról

2005.04.21. 15:25
A 36 valamikor rendőrként dolgozó rendezője vall a szakma kegyetlenségéről, a fikció és a valóság összefonódásáról, és arról, hogy mi lett volna, ha nem Depardieu, hanem Jean Reno fogadja el a főszerepet.
Sok helyen lehetett arról olvasni, hogy a történet személyes élményein alapul, hiszen ön is tizenkét évet szolgált a rendőrség kötelékében. Hol válik el a 36 története a valóságtól?

A film első másfél órája a valóságot követi, minden karaktert és a cselekményt is az emlékeimből raktam össze. Léo Vrinkset valójában Dominique Loiseau-nak hívják, az ő tiszteletére rendeztem ezt a filmet. Dominique a Nyomozati és Bevetési Osztag rendőre volt, és amikor 1985. január 14-én egy banda feltörte a páncélszekrényeket egy bankban, és túszul ejtette az ügyfeleket és a dolgozókat, az ő feladata lett volna a helyzet békés rendezése. A Bűnüldöző Osztagot ugyancsak ráállították az ügyre, így a két osztag együttesen vette körbe a bankot. A Bűnüldöző Osztag vezetője azonban a gyors előléptetés reményében hősködni kezdett, és amikor a túszejtők kijöttek a bankból, figyelmeztetés nélkül tüzet nyitott. A kialakult lövöldözésben két ember, köztük egy rendőr meghalt, és a banda tagjainak fele is elmenekült.

Olivier Marchal
Olivier Marchal
A nyolcvanas években ezt az ügyet eltussolták, Dominique Loiseau korrupciós ügyekbe keveredett, és elvesztette mindenét, míg az a rendőr, aki felelőtlenül lövöldözni kezdett, rendőrbiztos lett, és nagy karriert futott be, csak pár éve vonult nyugdíjba. Természetesen ez egy film, így Klein nem minden karaktervonását ettől az embertől kölcsönöztem, arról pedig már végkép nem tehetek, hogy egy újság kiderítette, kit is takar a negatív főszereplő figurája.

Ráadásul a film utolsó fél órája már merő fikció, mivel éreztetni akartam a főhős sorsának kegyetlenségét, a nézők érzelmeire is hatni akartam, emellett egyszerűen le kellett zárnom a történetet.

Részt vett a forgatókönyv írásában az az egykori rendőr, akiről a főszereplőt mintázta?

Dominique Loiseau a forgatókönyv megírásakor, mint tanácsadó segítette a munkámat, később pedig a stáb tagja volt. Sajnos annyira tönkrement az élete, annyira leépült, hogy csak mint sofőr vett részt a forgatáson, ő szállította a színészeket a helyszínek között.

Mit szóltak az egykori kollégái ahhoz, hogy a rendőri korrupcióról forgatott filmet?

Franciaországban nagy hagyománya van a korrupt rendőröket bemutató filmeknek, így a közönség ebbe a hagyományba illesztve értelmezte a 36-ot is. Az egykori kollégáim közül már sokan meghaltak, mások pedig vagy krimiket írnak éppen, vagy a magánszférában próbálnak boldogulni. Néha összefutok azonban azokkal az ismerőseimmel, akik még mindig aktív rendőrök, és eddig tőlük is csak jókat hallottam, például elmondták, hogy tavaly karácsonykor a rendőrök közt igazi sláger volt a film plakátja, amin Auteuil és Depardieu pózolnak bőrkabátban.

Már a forgatókönyv írásakor Depardieu-ra és Auteuil-re szabta a szerepeket, vagy később keresett a szerepekhez megfelelő színészeket?

Először úgy terveztem, hogy Auteuil fogja játszani a negatív főszereplőt, Kleint, míg Vinks szerepét Jean Renonak szántam. Reno azonban egy másik munka miatt nem tudta elvállalni a szerepet, így Auteuil lett a pozitív főhős, a gonosz szerepére pedig Depardieut kértem fel. A forgatókönyv első változata szerint Klein egy igazi szürke hivatalnok, aki még csak észre sem veszi a saját középszerűségét. Úgy éreztem azonban, hogy Depardieu olyan nagy formátumú színész, hogy nem illik hozzá egy ilyen jelentéktelen karakter, ezért átírtam a forgatókönyvet, és Klein egy megkeseredett, alkoholista rendőr lett, aki a hivatásának szentelte az életét. Mégis magányos és boldogtalan, mivel rájött, hogy soha nem tudja elérni az álmát, soha nem lesz belőle igazán jó rendőr.

Sok kritikus a Szemtől szembe című amerikai krimivel hasonlítja össze a 36-ot. Mennyiben hasonlít az Ön filmje a hollywoodi akciókrimikhez és mitől lesz mégis összetéveszthetetlenül francia?

Ez a film annyiban francia, hogy a nyolcvanas években sikeres zsarufilmek hagyományait követi, bűnös olykor brutális rendőrök szerepelnek benne, akiket nézve néha úgy érezzük, hogy csak véletlen, hogy a rendszernek ezen az oldalán állnak. A francia közönség szereti ezeket a film noirig visszanyúló hagyományokkal rendelkező alkotásokat. A film képi világának megteremtésekor azonban figyeltünk arra, hogy a 36 olyan vizuális hatásokat alkalmazzon, amiket a nézők egy hollywoodi alkotástól elvárnak. A kamerakezelés, a film színvilága, a fények, a díszletek, a beállítások az amerikai akciófilmeket idézik.