Terhes a Szabadság-szobor

2006.08.07. 12:23 Módosítva: 2006.08.07. 23:34
Augusztus 4-én nyitott a BUSHO (BUdapest SHOrt) Nemzetközi Rövidfilm Fesztivál a Kultiplex Moziban. A kistermes amatőr blokkokra főleg az alkotók ülnek be, a nagytermes, profi vetítések teltházasak (a fesztivál ingyenes), de itt a versenyfilmek alkotói nem jelennek meg. M. Tóth Gézát, a két Buharovot és Igor Lazint sem láttuk. Az utóbbit viszont otthon elértük. Filmjében Ónodi Eszter kelti életre a szobrot, aki József Attilával tölt el egy napot.

Messziről felismerhetőek a tucatnyi profi munkák között az amatőröké, állapítjuk meg a vasárnap, három napos BUSHO-s mozizás után. És most nemcsak a pénzhiányra gondolok. Hanem egyrészt a hihetetlen lelkesedésre és energiára, ami a filmen is átsüt, és átüt, másrészt arra, hogy legtöbbjük folyamatosan filmműfajokra, aktuális vizuális divathullámokra reflektál. Találunk western-, musical-, horror-, dokumentum-, televíziós show - paródiától kedve amatőrfilm-paródiáig mindent. A téma maga a mozgókép, az eszközök a lehetőségekhez képest maximálisan kihasználva, a stílus alakulóban, a szemlélet egyedi.


Egy nap szabadság

"Minden nevezett film alkotóját meghívtuk a fesztiválra, és sokan el is jöttek. Külföldről legalább harminc vendégünk van, de sokan jönnek itthonról is megnézni saját és egymás filmjeit" - mondja Gábeli Tamás, a fesztivál főszervezője. Akik szombaton és vasárnap délelőtt 11-kor a földre is leülnek a kábé hatvan fős teremben: amatőr alkotók. "Kíváncsiak egymás munkájára", mondja még Gábeli. Mi profikat keresünk interjúzásra, de egy ismertebb sem jelent meg személyesen, nem találjuk M. Tóth Gézát, a Maestro alkotóját, a két Buharovot, akiknek most A másik ember iránti féltés diadala című nagyjátékfilmjüket vetítik, vagy Igor Lazint, aki anno a Kistehént hozta létre. Nem is csoda, nem maguk nevezik a filmjeiket, hanem a produkcióik.

Szabin a Szabadság-szobor

"Melyik filmem is megy most?" - kérdez vissza Igor Lazin, mikor felhívjuk telefonon. Éppen egy tengerparti nyaralásból érkezett meg a családjával. - Az Egy nap szabadság című animációs filmed van versenyben, válaszolom. Mire elmondja, az ő filmjét is a produkció (Myfilm) nevezi fesztiválokra, ő csak értesítő maileket kap ilyenkor. - "Mindenesetre, ha azt mondod jó, szívesen eljövök a hétfő esti díjkiosztóra" - mondja, mire én: "Jó!"

Szóval, honnan eredt Az egy nap szabadság versenyfilm ötlete? "Török Feritől jött - válaszolja Igor. - Törökkel korábban dolgoztunk együtt, és ő foglalkozott ezzel a témával egy másik filmje miatt." Lazin animációs filmjében a Gellért-hegyen álló Szabadság-szobor(nő) (magyarhangja Ónodi Eszter) egy nap úgy dönt, hogy szabit vesz ki, és leszáll az emelvényről. Úszik a Dunában, megismerkedik egy magányos szoborral, akivel együtt tölti a nap hátralevő idejét. "Sokáig elhúzódott ennek a kisfilmnek a készítése, mert az ötlettel néha foglalkoztam, néha nem - folytatja Igor. - De végül összejött, és nagyon sokat segített egy fiatal tehetség a munkában: Szabó Balázs."

A BUSHO-fesztivál

Augusztus 4. és 8. között másodszor kerül megrendezésre a BUSHO - Budapest Short - Nemzetközi Rövidfilm Fesztivál a Kultiplex moziban. A nevezett filmek közel 20 országból érkeztek, és négy nap alatt 14 órányi versenyfilm kerül vetítésre. A versenybe be nem jutott filmek a Kultiplex kistermében kerülnek a közönség elé. A legtöbb alkotás Németországból érkezett, de több lengyel, holland, ausztrál, szlovén, cseh, és angol kisfilm is megmérettetik. A fesztivál alatt egyéb fesztiválok, és filmes iskolák Best Of válogatásai is megtekinthetők. Úgy, mint a Brno-i rövidfilm fesztivál legjobbjai, válogatás a Mediavawe legsikeresebb filmjeiből, a Future Shorts összeállítása, vagy a Nisimasa Workshop filmjei. Bár elsősorban rövidfilmes mustráról van szó, a négy nap minden estéjén egy-egy magyar nagyjátékfilm is vetítésre kerül: a Kész cirkusz,Csoda Krakkóban, Zsiguli és a Másik ember iránti féltés diadala.. A nagyfilmek után pedig minden este koncertek zárják a napokat: Megyabass Group, Ez a divat, Erik Sumo Band feat. Kiss Erzsi és Abszolút Hallás..

A kisfilmalkotók utópisztikus jövőképe az, hogy alkotásaikat a nagyjátékfilmek előtt játszanák a mozik. De mielőtt ez megvalósulna, hogy lehet befutni egy ilyen munkával?, kérdezzük. "Mostanában nagy divatja van a rövidfilmeknek, de a televíziónak kellene felkarolnia ezt a műfajt, hiszen ott sokakhoz eljut" - mondja Igor.

"Naná, hogy gondoltam nagyfilmre!" - válaszol a következő kérdésre, de hozzáteszi: "Én nem tanultam filmes iskolában, ezért még óvakodnék tőle. Meg általában rövidben gondolkodom, minden ötletem ami van, az rövidfilmre való. Próbáltam már hosszabban egy képregénysorozatot, de nem tetszett túlságosan. Ez még egyelőre játék velem és az Igorral, itt belül" - fejtegeti. Igor Lazin részt vesz azért nagyjátékfilmben, hiszen Török Ferenc jelenleg forgó Overnight-jának animációs betéteit is ő készíti. "Török filmjében a virtuális világ befolyásolja a történetet, és ezt a virtuális világot jelenítjük meg animációval."

Terroristák szabadítják fel Szabolcsot


Maestro

A rövidfilmek versenymezőnyében egyébként kivétel nélkül animációs filmeket láttunk. Itt van ugyanúgy M. Tóth Géza Maestro-ja, mint az Arany Oroszlán - díjas Péterffy Zsófia egyik festményanimációja. Sok érdekes filmet láttunk Arne Duppler Gier című kicsit futurisztikus első világháborús filmjétől, a német High Hide Noon című állóképekből sorakozó western-paródián át Bereczky Csaba Boldog születésnapot című szürreális filmjéig, amiben egy nyolc éves kislány születésnapját nehezíti meg a hazudós nagypapa. (Bereczky Amerikában tanul, a filmet a szülei nézték meg.) Áldokumentumfilm és krimiparódia is egyben Szirmai Márton Mecsek kincse című, a mezőnyben viszonylag hosszú kisfilmje (18 perc), amiben néhány Marika néni nyilatkozik arról, hogy ők megmentik a szocreál játékokból évtizedekkel ezelőtt épült vidámparkot.

Az információs vetítések között - ami ezen a fesztiválon egyet jelent az amatőrrel - is találtunk néhány gyöngyszemet. Az Iparművészeti Egyetem Videoport szakának egyik vizsgafilmsorozatában nem veszik komolyan a videóműfajt, sem azt, amit csinálnak. Például amatőr kulturális híradót készítenek, amiben egy Terrorszervezet álarcos képviselői nyilatkoznak, a felvétel kellően rossz minőségű, és minden ötödik szót kisípolnak. A terrorszervezet mindenkit fel akar szabadítani az elnyomás alól, legfőképp magukat, Szabolcsországot és ennek érdekében Bukarestbe vinnék a koronát.

Ez itt a Kultiplex?

A rövidfilmek vetítése a Kultiplexben hat órakor véget ér. Ekkor a fiatal nézősereg szétröppen, kezdődnek a nagyjátékfilmek. Én leülök a recepciós lányokkal beszélgetni, de folyamatosan jönnek be az emberek, legtöbbjük életében először jár a Kultiplexben.

- Bocs, ez itt a mozi, ahol a Zsiguli lesz?
- Igen.
- S hol van a film?
- A teremben lesz, itt balra.
- S itt kell jegyet venni?
- Most egy filmfesztivál zajlik itt, aminek minden programja ingyenes, szóval a film is.
- Akkor ingyen bemehetek?
- Igen.
- De jó! És büfé is van?
- Az nem ingyenes.

Amikor elmennek, az egyik recepcióslány kifakad: "Itt mindenki fizetni akar! - mondja, aztán hozzáteszi- A nagyfilmek előtt szinte teljesen kicserélődik a fesztivál közönsége, jönnek, és jegyet akarnak venni a filmekre, de legalább megtudják, hogy van egy Kultiplex és hogy egy fesztivál is van itt."