Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
Remélhetőleg lesz. Ahogy a világ ebben a pillanatban halad - és az az irány pedig rossz - egyre inkább szükség van ilyen tiszta gondolkodású, humán filmekre. Az ilyen filmek pedig nem csak az érintetteket célozzák meg.
megnemtámadás: Nem veszélyes, hogy Ennio Morricone, a film Oscar-jelölt zeneszerzője bedobta a köztudatba a Sorstalanság Oscar-díjának lehetőségét?
Mindenképpen veszélyesnek tartom, hogy az Oscar-díjról beszéljünk. Sosem szerettem a forgatás alatt ezt a lehetőséget emlegetni. Morricone urat igazán szeretem, és örülök, hogy a film minőségét ilyen magasra értékeli, de jobb lenne, ha a díjra egy évig nem gondolnánk. A filmet amúgy 2006. szeptember 30-án jelölhetnék leghamarabb, az a külföldi Oscar-díj leadási határideje.
reggelijano: Mit szól ahhoz, hogy amíg a magyar történelem más eseményeiről készült filmek esetében óriási hecckampány volt abból, hogy milliárdos állami pénzzel készítették el a filmet, addig itt ezt senki sem kifogásolta?
Egyetértek, hogy a nagy produkciók készítéséből ne záródjon ki a magyar történelem bizonyos korszaka. De ne felejtse el, hogy itt nem egy korszak lett megfilmesítve, hanem egy Nobel-díjas regény. Másrészt nem a többi film elől vették el a pénzt, hanem egy külön keretből.
Kika6: Mennyire számított fontos tényezőnek a vallás a szerepválogatáskor, például Eperjes Károly a főszerepben szóba sem jöhetett?
Köves Gyuri apukája lehetett volna más is, de mint minden szerepnél, egyszercsak világossá válik, hogy csak ő lehet. Ebben az esetben Bán János. Eperjes Károly egyébként régi jó barátom, és tisztelem munkásságát.
Kika6: Mennyire szembesült a magyar filmes közállapotokkal az itthoni forgatás alatt?
A forgatás hatvan napja alatt nem igazán jutott eszembe, hogy a filmes közállapotokkal foglalkozzam. A stáb amúgy hihetetlen profizmussal és szeretettel dolgozott. Bizonyára tudja, hogy három hónapos kényszerszünetet tartottunk. Ez viszont igazi szenvedés volt.
geeez: Hogyan sikerül ezt a hosszú szünetet a történetben eladni?
apafej: Szerintem lesz egy rövid snitt, amiben Koltai kiáll egy táblával a kamera elé azzal, hogy "Három hónappal később"... Biztosan ezt akartad kérdezni?
kerguelen: A Sorstalanság forgatása során felmerülő pénzügyi-finanszírozási anomáliák magyar specialitás, vagy így megy más nagyobb költségvetésű produkciók esetében is?
Igazán nagy költségvetésű amerikai filmekben is találkoztam már ezzel.
Joezz: Volt-e Barbalics Péternek politikai hátszele a produkció beindításakor, illetve ez a hátszél fogyott-e el, amikor tavasszal megdöccent a cashflow? Miért volt az, hogy az MDF-elnökének sógora, mint manager, kizárólag MDF-es ráhatással működő állami intézményektől tudott pénzt szerezni? Milyen részesedést kapott végül Barbalics ténykedéséért?
Barbalics Péterről egy szót sem szeretnék beszéli. Se a szerepléséről, se az utószerepléséről.
manic preacher: Szabó István Úrtól kapott-e, vagy kért-e instrukciókat, a forgatás alatt fordult-e hozzá kérdéssel. Közismert, hogy Önök jó barátok.
Állandóan tanácsokkal látott el, amit beépítettem a filmbe. De ez nem napi beszélgetést jelent, hiszen ő közben fejezte be előző filmünket, a Being Juliát (Csodálatos Júlia - a szerk.), ami hamarosan moziba kerül Magyarországon. A barátságunk 25 éve alatt kaptam a tanácsokat.
FILMESLÁNY: Szász János is szerette volna megrendezni a Sorstalanságot. Ha jól tudom annak a filmnek Ön lett volna az operatőre. Vele milyen viszonyban van azóta?
Szász János a tanítványom. A Sorstalanság-kérdést is tisztán letudtuk.
Kika6: Ön nemzetközi hírű operatőrként kibírta, hogy ne szóljon a Sorstalanság operatőrének, Pados Gyulának a munkájába? Egyáltalán, hogy ne lökje ki a kamera mögül?
Pados Gyula és köztem nem voltak problémák, és mindkettőnk munkája mindig illeszkedett a másikéhoz. A film látásmódja az én gondolkodásomat követi, de Gyula látásmódja sem tudott kimaradni ebből.
Kapolka Gábor: Úgy tudom, Pados ugyanazt a kamerát használta, mint amilyet Ön alkalmazott a Maléna esetében. A kamera nagy tereket fog be, az emberek mégsem töpörödnek össze, és nem is torzulnak el. Ez miként lehetséges?
Ez a kamera nem ugyanaz a kamera volt, mint a Malénánál, csak típusában hasonló. Nagy szüksége volt a Sorstalanságnak, az ilyen nagy méretű terek befogadásához. Nem is gondolkodtam más méretben soha. Természetesen nem könnyű közel menni vele az arcokhoz, csak tudni kell, hogy milyen optikát válasszunk.