Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMLars von Trier: Náci vagyok
Lars von Trier megérti Hitlert, nácinak nevezte magát cannes-i sajtótájékoztatóján, és még Izraelt is kritizálta a világvégéről szóló Melancholia című filmje után. Charlotte Gainsbourgről meg azt állította, hogy csak maszturbálni jön a forgatásra.
A dán rendező szeret sokkolni, most is megtette, mert soha nem politikai korrektségéről volt híres, inkább vicces beszólásairól. "Megértem Hitlert mint embert" - mondta a dán rendező, aki szerint csinált pár rossz dolgot, de mégis látja, ahogy ott ül a bunkerében. Egyébként kiemelte, hogy szereti Albert Speert, a Harmadik Birodalom építészét és munkáit, majd kijelentette, hogy "OK, náci vagyok." Viccesen megjegyezte, hogy "mi nácik szeretjük a nagyszabású dolgokat, és lehet, hogy a következő filmem az Endlösunról fog szólni".
"Szimpatizálok vele" - mondta Hitlerről, de hozzátette, ez nem jelenti azt, hogy egyetért a zsidók meggyilkolásával. A depressziójából épp kifelé tartó Lars von Triernek nincs problémája a zsidó közösséggel, de Izraellel a "töke tele van". A hosszúra nyúló és elég kínos gondolatból a következő kérdéssel húzták ki a rendezőt.
A feleség engedte a tetkót
Egyébként Lars von Trier valódi tetoválással érkezett fesztiválra, amit a fotózáskor feltartott a fotósoknak. Az ujjain látható fuck-feliratról elmondta, hogy a tetoválás valódi, egy filmben tetszett meg neki, de csak a felesége engedélyével csináltatta meg.
A Melancholia egy állapotot akar rögzíteni, nem a világ végét, mondta. Egy depressziós időszak után született meg benne a film ötlete, és óva inti a nézőket, hogy megnézzék a filmet, mert nagyon depressziósak lesznek tőle. A forgatás ehhez képest sok örömet hozott: „Számomra a mozi maga a fény, és remélem, hogy filmjeimmel ugyanezt a fényt közvetítem” – azt, amit a mai napig érez Tarkovszkij műveit nézve, aki Antonioni és Bergman mellett a legkomolyabb hatást jelentette a Melancholia készítése közben is.
Charlotte Gainsbourg csak maszturbálni akart
Von Trier azt is elmesélte, hogy a film megjelenésekor nem ismert rá saját művére. A producernek azt mondta, reméli, ez nem az ő filmje. "A sajtófotókat és az előzetest látva az volt a benyomásom, hogy ez olyan, mint bármilyen más film, és nem olyan, amit sajátomként látni szeretnék.”
Lars szerint legutóbbi filmjei a nőkről szólnak, azzal, ahogy megküzdenek a nőiség állapotával.
„Charlotte Gainsbourg csak akkor jött el forgatni velem, mikor sok maszturbációs jelenetet ígértem neki. Azokat aztán persze kivágtuk, mert nem voltak fontosak a sztori szempontjából. - Most már sokkal jobban ismerem Charlotte-ot, minden egyes nézőpontból” – mondta a rendező, és talán megint csak viccelt. Következő filmje a tervei szerint egyébként hardcore pornó lesz, és 3-4 óra hosszú, méghozzá a két színésznő külön kérésére.
Stellan elmondta, hogy Lars mindig nagyon szabadjára engedi színészeit, nagy teret enged a kreativitásuknak. Charlotte ezt úgy fogalmazta meg, hogy „Lars soha nem válaszol egyetlen kérdésemre sem – akár a karakterrel vagy a forgatókönyvvel kapcsolatban. De én szeretem ezt a sötétben tapogatózást.”
Egyetlen kérdés volt, amire von Trier határozottan azonnal rávágta a választ, mégpedig hogy esélyes-e a film az Arany Pálmára. „Óóó, igen. Ó, igen.” – ismételte a hallgatóság nagy derültségére. Végül, hogy miért nem csinál végre vígjátékot, mikor az életben kifejezetten vicces, azt mondta: „mert a vígjátékaim is melankolikusra sikerülnének. A Melancholia valójában vígjátéknak indult.”