Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMSzex és Budapest
Csak szex és más semmi
További Kritika cikkek
A Londonban tanult rendező, Goda Kriszta első mozijával, a szingli-alaptéma megfilmesítésével pár évvel lemaradt a nemzetközi trendhez képest, így filmje csak annyira lett eredeti, amennyire a Madarász Gábor szerezte zene is az. Míg a filmzene tisztára britpop, a főszereplő néha Dr. Szöszi, néha csokizabáló Bridget Jones, akire ráadásul Bridget mindkét pasija hajt. A Szex és New York-sorozatból pedig itt van a Los Angelesből érkezett és a film kedvéért amerikai akcentusát is levetkőző Dobó Kata. De ez ne vegye el a kedvünket, mert mindez egy magyar filmen látható, ami viszont újdonság.
A Csak szex és más semmi története a következő: Dóra (Schell Judit) egy színházi dramaturgot játszik, egy "fapinát", aki hirtelen szingli lesz, mégis gyereket akar egy egyéjszakás kalandból, így felad egy hirdetést ("Szexistennő negatív AIDS-teszttel rendelkező szexpartnert keres, Csak szex és más semmi jeligére"). De jön a bonyodalom: a színházban, ahol új darabbal indulnak (a Veszedelmes viszonyokkal), egyszerre ráhajt a vidéki színész (Csányi) és egy jazz-zeneszerző kollégája is (Seress Zoltán). De persze Dóra csak szexet akar.
Mindez a klasszikus hollywoodi dramaturgia szabályai szerint készült: a munkás meg a szerelmi szál váltakozik egymással, pontosabban a színházi közeg és a spermavadászat. A forma tehát régi, hiszen, hogy egy újabb és színészekről szóló példát említsek, hasonló szerkezetű filmen cserélt nemet Dustin Hoffman a nyolcvanas években készült Aranyoskámban.
Magyar mégis szórakoztató
Mindenki meghatott szemekkel mondja, hogy ez az évtized magyar közönségfilmje és szerintem is érdemes hasonlítgatni ahhoz az egy-két magyar filmhez, ami tíz év alatt valamennyire sikerült.
Hiszen normálisabb költségvetésből készült, szórakoztató és Dobó Katá-s, mint A miniszter félrelép, és hiteles színházi atmoszférát ábrázol, mint a Szamba. A legkézenfekvőbb persze a 2004-es Állítsátok meg Terézanyut!-hoz mérni, mert "jobb későn, mint soha"-alapon a Csak szex és más semmi megmutatja, hogy a magyar Bridget Jonest hogyan lehet normálisan filmre vinni egy jól működő forgatókönyvvel (Divinyi Réka), jobb poénokkal ("- Hány gyereked van? - Öt. Három fiú, három lány") és egy szimpatikus, igazi harmincas és igazán jólábú főszereplőnővel (vagyis, írjuk le mégegyszer, Schell Judittal).
Ami miatt a filmnek valóban odaadhatjuk az évtized magyar vígjátéka címet, az az átlagosan gyenge magyar filmes felhozatal és a jó forgatókönyv mellett a remek, többségében fiatal színészgárda. Schell Judit nagyszerű a dögös és egyszerre törékeny bombázó szerepében, de ez nem meglepetés, hiszen már vagy tíz éve a Szomszédokban is képes volt szimpatikus szereplőt alakítani. Csányi még mindig jó és Dobó Katának is csak a nyolcvanas évekbeli sminkje tévedés: viccesen táncol, szilvafejűen másnapos, és sápadtan tragikus, ha kell.
'Ugye nem hatásvadász? De!'
Trivia
- Míg King Kong szereplői New Yorkban, Berlinben, Londonban jártak a héten a film díszbemutatóján, a Csak szex és más semmi színészstábja Debrecenben, Szegeden, Veszprémben és Kaposváron jelent meg a plázás premiereken.
- A szexjelenet Schell Judit kérésére készült villanykapcsolósra.
- Az erkélyen kaszkadőr mászik át bugyiban Schell Judit helyett.
Bár egy-két újságíró rossz előérzettel várta a filmet, mert a cím miatt attól féltek, hogy hatásvadász lesz, de a rendező nyilatkozata megnyugtatta őket: "értelmiségi poénokat szeretnék romantikus vígjátékban Woody Allen-esen filmre vinni". Én pedig most mindenkit megnyugtatok, hogy ez nem sikerült: a film hatásvadász lett, és a humor sem próbál shakespeare-i magasságokba lengedezni, maximum csak annyira, ahogy a filmben említett fahéjas koton tenné.
És persze ne dőljünk be a főszereplő Schell Judit nyilatkozatainak sem, miszerint szégyenlősek voltak. Nyugodjanak meg, illő mennyiségű (és persze illő minőségű) szexet is kapunk: a főszereplőnő (Schell) mint "szexistennő" hirdetést ad fel és aki ráhajt, az "Magyarország legjobb férfisegge, aki a legyet is röptiben" (Csányi Sándor). Közben láthatjuk a bugyis Dobó Katát lótuszállásban, Csányi és Schell szexjelenetét villanykapcsolgatás közben, még ha ezúttal smárolás alatt nem is maradnak nyálhálók, mint Gryllus Dorka mixes szexelésében.
És egy intő gondolattal zárnék: az előre várható siker ne feledtesse velünk a koppintásokat, ha folytatják a Csak szex és más semmit, ne lepődjünk meg, ha a Született feleségek sorozat magyarosított kalandjait kapjuk.
Rovataink a Facebookon