Timót, Xénia
-10 °C
-1 °C

Mentsük meg a neonszocializmust!

2005.05.06. 14:32
Vegyen készruhát! Mozgó járművön mindig fogódzkodni! - ezek a szlogenek uralták közel két évtizedig Budapest tetőit. A régi neonreklámok már évek óta nem működnek, csendben rohadnak, de most leszerelnék, felújítanák és kiállítanák őket. Retróvillódzás és szocialista propaganda 2005-ben.
Generációkon átívelő élmény az a megvilágosodáshoz hasonlatos pillanat, amikor illuminált állapotban az Erzsébet téren egyszer csak felnézünk az égre, ahol óriás, világító betűkkel ragyognak fel az igék: főz, süt, fűt. A szocialista Budapest egyik utolsó működő neonreklámja ez, pedig pár éve még a város felett villogtak olyan neoncső-kompozíciók, amelyek arra buzdítottak, hogy kapaszkodjunk a buszon vagy éppen igyunk sok tejet, mert az egészséges.


Nézegessen neonokat!
A harmincas évek nagy fellendülése után a világító hirdetések második aranykora a hetvenes évek volt, ami a neonosítás jegyében telt Budapesten. A városvezetés és a párt az 1970-es pártkongresszus után úgy gondolta, hogy a turisták által látogatott helyeknek úgy adhatnak világvárosi hangulatot, ha villódzó reklámokkal szórják tele a háztetőket, de mivel a hazai reklámipar akkoriban nem éppen a piaci mechanizmusok szerint működött, sok ma már értelmezhetetlen, furcsa és nevetséges neonreklám születetett, elég ha csak a "Vegyen készruhát!" szlogenre gondolunk. Az állami vállalatok éves reklámbüdzséjüknek jelentős részét ilyen, hirdetési szempontból értéktelen reklámokra költötték, amik azután a városkép részévé váltak.

Mentsük meg a nosztalgiát!

Ezek a neonreklámok a rendszerváltás óta pusztulnak, a reklámokat kiállító cégek többsége jogutód nélkül megszűnt, már senki nem fizeti a villanyszámlát, a viharok széttörték a csöveket, és így csak néha-néha vesszük észre, hogy a szürke vázak még ott vannak a háztetőkön. Ezeket a nosztalgikus neonokat próbálja megmenteni Forgács Bálint, aki pár lelkes neonfanatikussal együtt nem csak lefényképezi és katalogizálja a még fellelhető reklámokat, de megpróbálnak minél többet megszerezni a muzeális értékű darabokból.

"Soós Károly barátommal 2003 óta gyűjtjük Budapest régi, használaton kívüli, általában kidobásra ítélt neonreklámjait. Először csak fotókon örökítettük meg a lassan rohadó régi hirdetéseket, de aztán azt vettük észre, hogy rohamosan fogynak a régi reklámok, ezért elhatároztuk, hogy amelyiket lehet, megmentjük" - mondta el Forgács Bálint, aki másfél év alatt tizenkét neont szerelt le, és közel százhatvanat kategorizált.

#alt#
Forgács Bálint
"A már leszerelt reklámokon kívül további húszat bármikor elvihetnénk, ha a leszereléshez lenne pénzünk, csakhogy a nagy hirdetések leszedése néha több milliós kiadást jelent" - tette hozzá Forgács. Reményei szerint szponzoroktól lehetne pénzt szerezni a régi reklámok felújítására, illetve szeretnék elérni, hogy a városképet leginkább meghatározó neonhirdetéseket ipari műemléknek nyilvánítsák.

A megmentett neonreklámokat egyelőre az Elektrotechnikai Múzeum egyik raktárában őrzik, néhány kisebb darabot pedig kiállítottak a nemrég nyílt neontárlaton a Lánchíd budai lábánál található Oktogon galériában.

Forgács tervei közt azonban egy szabadtéri neontárlat, illetve egy neonmúzeum is szerepel, ahol akár testközelből lehetne megcsodálni a gyakran nyolc-tíz méteres neonmonstrumokat.

Újat a régiből

"Felmerült az is, hogy a reklámokat külvárosi tűzfalakon állítsuk fel újra, ezzel teremtve egyedülálló hangulatot a környéknek" - mesél tovább terveiről Forgács, aki szerint nem feltétlenül kell minden alkotást az eredeti állapotban restaurálni, a különböző betűk segítségével akár új gondolatokkal is tele lehetne szórni a várost.

"Utcai installációkat, homlokzatsorokon vagy tűzfalakon megjelenő összeállításokat képzelünk el. Így ezek a neonok újra megtalálhatnák helyüket a városban, akár Budapest egy új jellegzetességét hozva létre. Az európai szinten is egyedülálló gyűjtemény olyan "Budapestikum" lehetne, amely kivételes látványosságot hoz létre Magyarországon" - állítja Forgács, aki már fel is vette a kapcsolatot a Kulturális Örökségvédelmi Hivatallal.


A régi neonok gyűjtése tehát nem csupán nosztalgia, és a retródivat meglovagolása, a Neonon Csoport néven szervezkedő gyűjtők újat akarnak alkotni a régiből, emellett szeretnék felpezsdíteni a budapesti közterületi reklámozást, amely véleményük szerint nagyon fantáziátlan és szegényes.

"Nem a retró intézményesítését szeretnénk elérni, hanem olyan alkotókat akarunk bevonni a reklámozásba és ebben az esetben ezzel együtt a várostervezésbe is, akik révén a mainál sokkal izgalmasabb, kreatívabb, ötletesebb reklámok születhetnének, és végre elmúlna az ötlettelen matricás fénydobozok uralma Budapest utcáin. Mi a korábbi reklámokat kiállítva jó példákat szeretnénk megmutatni" - magyarázza Forgács Bálint, aki reméli, hogy a régi reklámok megmentésével megőrizhetünkk valamit a régi, elmúló, néha talán megmosolyogni való, de szép emlékű Budapestből.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.