Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Életmód cikkek
Nem lepődtem meg, hogy Nagy Kriszta festőnő egy ismert médiaszemélyiséggel köt házasságot önkifejezési célzattal. Különösen, hogy az Árpa Attila médiaszemélyiség fiktív részvételével született festménnyel egy éve már bizonyította: számára a magánélet határai nem ott végződnek, ahol az emberek kettőt fordítanak a hevederzáron.
Az etikett kézikönyvekben a magánügyek fejezet alatt tárgyalt dolgok Nagy Krisztánál átlógnak a kiállítótermekbe, ahol a látgató elgondolkozhat: mit is jelent a festőnő fehérneműs fotója alatt a Kortárs festőművész vagyok felirat. Vagy hogyan kell értelmezni a festményt, amin egy Árpa Attilára kísértetiesen hasonlító alak - mondjuk ki - megdug egy, a festőnőre kísértetiesen hasonlító alakot.
Igen a bőrkanapén
Nem tudtam viszont elképzelni, hogyan lesz mű abból, hogy két ember egy nemzetiszínű szalagba bújt nő előtt azt mondja, hogy igen. Vagy ejtőernyőzés közben, víz alatt, esetleg egy Tankcsapda koncert dühöngőjében rendezik a ceremóniát? Egyéb, a Fókuszból is kikopott ötletek villantak még át az agyamon, miközben beléptem a decens étterembe, ahol pont úgy ült Nagy Kriszta és Geszti Péter, ahogy az emberek délutánonként az ilyen helyeken ülni szoktak. Óriási nyúlfigurák helyett kávé volt előttük. Egyedül az A4-es print ütött el a bőrkanapés hangulattól.
Nézze meg az eljegyzési fotót és egyéb képeket! |
"A szerelem örök - függetlenül" - olvastam fel bizonytalanul a feliratot. "Ez a kép, ezt a képet, majd megfested?" - tettem fel belemenős kérdést, kétségbeesetten kutatva valami támpont után. "Nem, ennek műnek a médiuma nem a vászon lesz, vagy egy óriásplakát, hanem az Index. Direkt úgy találtam ki." Értem - hazudtam.
A megbélyegzett nő
Kriszta szerencsére elodázta a kellemetlen szituációt, amikor is néma csöndben ülünk mind a hárman, szemünket az asztalon fekvő lapra függesztve. "Ezt a gyűrűt pedig tegnap kaptam Pétertől" - tolta az orrom alá a két kezet formázó gyűrűt. "Ezzel bélyegzett meg engem." - mondta büszkén. "Azt szeretném, ha megbillogoznának, hogy rajtam legyen egy férfi bélyege."
Egyedül vagyok magammal - Tereskova képei |
Ez az ügy nem bulvár szexuális kérdés - szólalt meg Geszti is. "Itt arról a hitről van szó, hogy tudok hinni Krisztában, és abban, hogy értékeset alkot. Tehetségmániás vagyok. Szivesen veszem tehetséges emberekkel körbe magam. Mindig szerettem úgy élni, hogy súrlódjak olyanokkal, akiktől újabb energiákat kapok, és cserébe adhatok is. Ez önzően hangzik, de vállalom. Mindig létezett bennem valami kalandorság."
"Én pedig ezt imádom benne. Én is kalandor akarok lenni."
Csak azért tudtam, hogy nem Juan, a dél-amerikai nagybirtokos fia vagyok, aki a kastély lépcsőfordulójában óvatlanul belehallgat egy beszélgetésbe, mert Nagy Kriszta mosolyogva még megjegyezte: "Érzed Péter, hogy közben a combodat simogatom?"
Kultúrák násza
"Most, ti, összeházasodni, fogtok?" - idéztem meg a közeli kínai büfé eladóját, de zavarom csak a kávékkal manőverező pincérnek tűnt fel.
Egyedül vagyok veled - Tereskova képei |
A nyolcvanas, kilencvenes években tapasztaltam, hogy az értelmiségi elitkultúra tagjai lenézik a populáris kultúrát, amit én is képviselek. Miközben most egyre inkább arról szól a világ, hogy a tömeg- és a szubkultúra egybemosódik. És egymásból merít. A kommersz nem jelent feltétlenül értéktelent. A mi kapcsolatunk is valahogy a nyitottságról szól".
Reklám és merészség
Témánál voltunk, végre nem úgy ültem, mint egy Lux Elvirának maszkírozott balfék a "Szexuálpszichológus válaszol" egyenes adásában. A művésznő is helyeselt. "Amióta megismertem Pétert, tudtam, hogy szeretnék vele dolgozni. Azt gondoltam, hogy amit csinál, az ötös, amit én csinálok, az csillagos ötös, és istenien tudnék alkotni azon a területen, amiben ő otthon van. A reklámban. Eddig hiába próbálkoztam, még ő is visszautasított. Nem dolgozhattam vele, ezért hozzámegyek feleségül."
"De azt azért el szeretném mondani, hogy Geszti Péter számomra vonzó férfi, és még az is előfordulhat, hogy valamikor baszni is fogunk".
Egyedül vagyok nélküled- Tereskova képei |
"Valamiféle alkotói közösséget formáltok tehát?" - igazítottam meg vastaglencséjű szemüvegemet, de kiderült, hogy nem. Közös gyerekük is van. A fotó, tudtam meg. Az egész azonban átkúszhat egyszer egy valóságosabb valóságba, tette hozzá Tereskova.
A tökéletes házasság
"Lehet, hogy hamarosan valóban oltár elé álltok?" - adtam meg magam a sorsnak. Nagy Kriszta rám nézett: "A jelennel akarok foglalkozni. Nem tudom miért kéne gondolnom az eljegyzésem pillanatában a házasságkötésem pillanatára. Nem csak a fénykép a közös alkotásunk, hanem ez a pillanat is, amiben vagyunk. Szerintem a legrosszabb, ha a művész az alkotás utóéletén morfondírozik. Nekem sétálgatnak a gondolatok a fejemben, eddig a vásznon fejeztem ki ezeket, most meg ebben a dologban. És talán nem is létezhet romantikusabb házasság, mint a miénk.
A végletes dolgokat csak egy milliméter választja el egymástól. A tökéletes boldogtalanság majdnem egyenlő a tökéletes boldogsággal, mind a kettö tökéletes, és ez már boldoggá tesz. Házasodni akarok, de csakis a tökéletes házasság érdekel, olyan, amit nem kezdhet ki a változás, mert rosszabb és a birtoklástól függetlenebb már nem lehet."
"De bárhogy is lesz, nem a média előtt tesszük majd." - mosolyodott el Geszti. "Szeretnénk, ha megmaradna ez az ügy médiatiszta történetnek" - bólogatott Nagy Kriszta. Médiatiszta, motyogtam.
|