Judit
3 °C
7 °C

A nő egyetlen esélye

2003.11.26. 14:23
Árpa Attila, a Való Világ exproducere meghágja Nagy Kriszta festőnőt. A Tereskova énekesőjeként ismert kortárs képzőművész festményével a szexcentrikus közélet ellen tiltakozik. Riporterünk kideríti, hogy miért akar egy művész mustárreklámot készíteni, majd szembesíti a meghökkent modellt a festménnyel.
"Árpa Attila rámászik Nagy Kriszta képzőművészre? Ez látható a festményen?" - kérdeztem óvatosan informátoromtól, aki veterán médiaharcos elfogulatlanságával pontosított: "Megdugja. Hátulról - majd hozzátette, - még senki nem tudja, hogy Nagy Kriszta ezt a képet festette a kortárs képzőművészeti árverésre. Botrány lesz." És bontotta a vonalat.

Tekintse meg képeinket!
Az ember, ha éveket húzott le valamely közép-európai ország médiájában, továbbá látta Alföldi Róbert festményeit és Esztergályos Cecília kisplasztikáit, már nem lepődik meg semmin. Tudomásul vettem tehát, hogy a kilencvenes évek alternatív kultúrkörében a Tereskova énekesőjeként ismert művésznő ragaszkodik hozzá: a percekkel érkezésem előtt befejezett és egyébként szupertitkos festményét a műterme előtti lépcsőfordulóban mutassa meg nekem.

A budai bérházban csend honolt. Nagy Krisztának szerencsére nem kellett emelgetnie az önmagát és az őt unott arckifejezéssel meghágó médiajuppit ábrázoló vásznát, hogy utat adjon valamely kedves szomszédnak. Csendben szemléltem a számítógép-alapú, popartos, szürreális és képregényes stílusjegyeket felvonultató festményt. Igyekeztem nem összehasonlítani a kép lenge öltözetű szereplőjét a mellette álló modellel és festővel.

Lehetek az artdirektorod?

Később higgadtan fogadtam azt is, hogy a mű megtekintése után Kriszta trendi kocsma helyett éppen egy bőrfoteles, gyarmati eleganciát sugárzó éttermet javasolt a részletek megvitatására.

Részletek nagy számban voltak a festményen. "Lehetek az artdirektorod?" - kérdezi például a kompozíció lecsúszott bugyival ábrázolt nő hőse. "Keep cool bitch! Érted a bolygókat is lefejelem!" - feleli a távolba révedő egykori RTL-kreatívigazgató, kezét Kriszta csípőjén nyugtatva.

"Gyömbért kérek" - rendel, már a valóságban a festőnő, hirtelen viszkire módosít, aztán mégis marad a gyömbérnél. A CEO-khoz és regionális igazgatókhoz szokott pincér rezzenéstelen arccal veszi tudomásul azt is, hogy "A nő egyetlen esélye, a hím szerelmének játékszere."

Ez ugyanis a kép címe, mondja már nekem Kriszta. "Fél éve folyamatosan ebbe a problémába futok bele. A nő szükségszerű megalázottságát látom magam körül" - ejt meg egy gyors összefoglalást, közben az italokkal érkező pincérre mosolyog. A mellényes úr tekintetéből kiolvasható, hogy bengáli tigris támadása esetén is igyekezne megőrizni kimért stílusát. Csak összeszorított ajkain látszik, hogy a főételek ismertetéséből kizökkentette Kriszta felvételijének története.

Nagy Kriszta, még a Tereskova-érában, négyszer próbált bekerülni a Képzőművészeti Egyetemre, tudtuk meg. Végül akkor vették fel, mikor rájött, nem miniszoknyában, kifestve, hanem zsíros hajjal, koszos nadrágban célszerű megjelennie a férfitagokból álló bizottság előtt.

"Sváby Lajos rektor azt mondta, alázat kell a művészethez. Ami igaz. De nem kell alázat az egyetemi tanárokkal szemben - mondta, majd rendelt. - Nem könnyű nőként érvényesülni egy ilyen férfiközpontú társadalomban." A nőnemű György Péter. A pincér szerencsére már visszavonult, mikor Kriszta konkrétumokra vetítette a témát: "Az emberek azt hiszik, karrierista csaj vagyok, és mindenkivel kúrok, hogy előrejussak. Te is ezt gondolod?"

Klikk a képre!
"Én igazán nem... senkitől, hogy..." - válaszoltam frappánsan.
"Nagy grafikai cégnél dolgozhatnék - folytatta - ha elfogadom, hogy a vezető csak akkor hajlandó velem dolgozni, ha úgymond semmilyen fal nincs közöttünk".
"Megtévesztő lehet, hogy ugye a képen viszont..." - jegyeztem meg.
"Ez a dolog nem történt meg. A képen rajta van az a szó is, hogy 'nem'. Fejjel lefelé, a rózsák közé rejtve, de ott van. A festmény arról is szól, hogy az emberek manapság már nem is hazudnak. Olyan szinten nem mondanak semmit, hogy neked kell kitalálni, a 'Lefejelem érted a bolygókat is' valójában azt jelenti: nem."

"Árpa Attila személyesíti meg ezt a mentalitást?" - vágnék a közepébe, de Kriszta meglepő módon visszakérdez: "Árpa Attila?"
"Úgy értem a festményen."
"Az csak egy férfi."
"De Árpa Attilára hasonlít. Megismerem."
"Persze, mert a fényképéről csináltam. Gyűlölöm ezt a realista pepecselést. De annyira nincsenek jellegzetes attribútumai, hogy csak így tudtam megjeleníteni" - mondja magától értetődően.

Nem kapok ugyan kimerítő magyarázatot, de sikerként könyvelem el, hogy végül megegyezünk, a férfi a képen mindkettőnket az RTL egykori kreatív igazgatójára emlékeztet, és az egyszerűség kedvéért, de csak mert én ragaszkodom hozzá, innentől Árpa Attilaként fogjuk emlegetni.

A showman

"Árpa Attila a könyvében Magyarország egyik lehetséges sztárjának nevezett Erdélyi Zsolt és Para-Kovács mellett - vezet be a koncepció mögötti univerzumba a festőnő, aztán megtudom, később meg is kereste őt, hogy felkérje műsorvezetőnek a rádiójába. - Akkor kérdeztem meg tőle, hogy lehetek-e az artdirektora."

A megdöbbenést lehetetlen volna leplezni. Tehát mégis valós eseményt dolgoz fel a kép? Hasonló arckifejezést ölthetek, mint az első randevúját bonyolító pár férfitagja a szomszéd asztalnál, mikor elhangzik: "Árpa sajnos nem látott engem a szeme előtt ingó nagy farkától."

Az események így nem rendeződtek a festményen bemutatott formába, tudom meg. A macsó eltűnt a szellemi és fizikai horizontról, Nagy Kriszta pedig sajnálattal jegyezte meg: "Ugyanúgy nem csinálhattam neki reklámot, mint másoknak sem. Például az ARC-nak az idén. És már nem tesz boldoggá Geszti Peti 'igen Kriszta, igazad volt'-ja sem."

"Képzőművészként reklámokat szeretnél csinálni?" - kérdezem, mintha Besenyei Péter műrepülő világbajnokot hallanám permetezőhelikopteres állásért könyörögni.
"Elkészíteném Magyarország első jó reklámját, ha hagynák. A reklám is csak olyan médium, mint a vászon. Erről szólt a 'Kortárs képzőművész vagyok' óriásplakátom is. Hajlandó lennék akár kóla- vagy mustárhirdetést is csinálni."

"A képen amúgy bárki lehetne a seggem mögött. De Árpa mégiscsak jobban mutat, mint valami öreg, dagadt csávó" - vesszük át a kávét a pincértől. A szipojlázadás közepette tanulhatta ki a szakmát, döbbenek rá, miközben Kriszta élénken megjegyzi: "És hogy miért éppen baszás van a képen? Manapság folyamatosan és mindenhol erről van szó. Ez fejezi ki legjobban a magyarországi helyzetet."

A bonyolult személyiség

A bőrfoteles klub személyzete már visszanyerte kimért stílusát, mikor sikerült elérnünk Árpa Attilát. A filmjét forgató médiaszakember éppen olyan keresetlen természetességgel reagált a hírre, mint bárki, akit szembesítenek azzal, hogy egy olajfestmény főalakja, és mellesleg egy neves képzőművészt penetrál flegma arckifejezéssel.

Miután az egykori kreatív igazgatót meggyőztük, hogy kétséget kizáróan ő áll Nagy Kriszta háta mögött, Árpa örömének adott hangot: "Még soha nem festettek le." Az alkotás folyamatának szubjektív oldalát hangsúlyozva ugyanakkor kifejtette, hogy a képek inkább az alkotó belső világáról, semmint a konkrét valóságról beszélnek.

Árpa elmesélte, hogy valóban találkoztak munkája kapcsán, de végül nem lett semmi a dologból. Pedig Nagy Krisztát tartja a jövő egyik lehetséges médiasztárjának, idézett könyvéből a rendezőként debütáló médiaszakember.

Vajon a festőnő arra használta alakját, hogy hírnevén kersztül a siker vizeire vitorlázzon? - tettem fel belemenős kérdést, de Árpa Ranschburg Jenő bölcsességével mutatott rá: "Kriszta nem azokkal foglalkozik, akiktől akar valamit. Hanem azokkal, akiket nem ért. Úgyhogy büszke vagyok rá, hogy olyan bonyolult személyiség vagyok, akit érdemes megfesteni."

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?