'A festészet tűnjön el a Föld felszínéről'

2005.05.23. 12:20
A kortárs képzőművészet meghatározó alakja, a body art- és land art-munkái révén ismert Dennis Oppenheim tárlatvezetést tart budapesti életműkiállításán. A világhírű képzőművész elmondja, hogyan jutott el a mérgespókoktól a tűzvetőgépig.
A kortárs képzőművészet világsztárja nem viselt tollboát vagy flitteres bőrnadrágot. Fekete kordbársony inge miatt inkább kerekasztal-beszélgetésre meghívott bölcsésznek tűnt volna, ha tekintetéből nem hiányzik a megmondáshoz szükséges fény. Dennis Oppenheim olyan közönyösen üldögélt a Kogart egyik kiállítótermében, mintha egy tévéstáb világosítójaként várná, hogy elkezdődjön a saját maga által celebrált tárlatvezetés.

A nagy útlevél-akció

A hatvanas-hetvenes években testét műalkotásként felhasználó alkotásaival és egész tájrészleteket átalakító projektjeivel berobbant amerikai művész a látszat ellenére azonban a várakozás alatt is egy újabb, konceptuális művön dolgozott. Az útlevél akció munkacímű alkotás keretében halk hangon azt magyarázta a telefonba, hogy az útlevelét egy autó hátsó ülésén hagyta, és célja most az, hogy fellelje a Budapest úthálózatának ismeretlen pontján tartózkodó járművet.

Kattintson a művészeti mélyrétegekhez
A nagy művészek természetes emelkedettsége, de lehet, hogy csak nyugati országokból érkezőkre jellemző naivitás miatt, Oppenheim ezek után érthetetlen nyugalommal kezdte el életmű-kiállításának tárlatvezetését.

"Sajnos ez nem a legjobb kiállításom" - kezdte bocsánatkérően a most 67 éves művész. "Véletlenszerűen összeszedtem mindazt, amit a New York-i stúdiómban találtam, és itt derült ki, hogy a legtöbb munkám a 80-as évekből való. Ez pedig nem volt a legsikeresebb korszakom".

"Akkoriban minden a festészetről szólt, arról, ami a vásznon látható. Miközben a konceptuális művészet, amit én űzök, az agyban teljesedik ki. Szembe mentem a korhangulattal, és azt szerettem volna, hogy a festészet tűnjön el a Föld felszínéről" - tett radikális kijelentést Oppenheim olyan hangsúllyal, mintha egy azóta elhunyt teknősbékájáról ejtett volna néhány szót.

Fájdalmas műfaj

A Kogart két emeletén kiállított munkák jó része egyébként tervrajz, ami annyiban sajnálatos, hogy a műszaki rajzok nem tartoznak a legizgalmasabb tárgyak közé. A másik oldalról viszont mindez érthető, hiszen a monumentális, köztéri műveket nehezen lehet betuszkolni a termekbe. Néhány fotó kiállítása azonban nem számított volna a művek túlmagyarázásának.

Ezek hiányát pótolta a belassult művész magyarázata. Bemutatta például a nagy fémszerkezetet, ami nem csak mechanikus szobor, de tűzijátékvető is. Oppenheimet meglepte, hogy ezek a munkái - a body art és land art alkotásoktól eltérően - nem kerültek be a művészettörténet megfelelő oldalaira, pedig az azok által kijelölt gondolati csapáson haladtak tovább. A tűzijátékvető nem egyszerűen mechanikus szobor, a tűz ugyanis elemeli az alkotást fizikai valójától. A szikrák, amik elhagyják a művet úgy viszonyulnak a szerkezethez, mint a gondolatok az emberi testhez. A szikrák kilövellés után ráadásul spontán összeütköznek, kapcsolatokat alakítanak ki, egyes helyeken fényesebbek lesznek: úgy viselkednek, mint ahogy az agyból kipattanó gondolatok.

Kattintson a művészeti mélyrétegekhez
"A hetvenes években foglalkoztam body arttal" - mutat Oppenheim a falra vetített filmre, egy korai munkájának videódokumentációjára, olyan arckifejezéssel, mint a virágkertész, aki bevallja, hogy fiatalabb korában járt Edda-koncertre. A videón egyébként a művész kitépkedett hajából gyúrt gombócokkal próbált távol tartani egy tarantula nevű pókot. Egy másik, hasonló projektjével, az Olvasóhelyzet másodfokú égéshez című munkával nevet szerzett Oppenheim elmondta, a body art belső logikája volt, hogy minél vadabb, agresszívebb egy alkotás, annál jobb is. Később éppen emiatt távolodott el a műfajtól, mégpedig úgy, hogy önmagát bábokkal helyettesítette.

A váltás terméke például a Kogartban is látható, forró infralámpák elé helyezett viaszbábok munkája, ahol nem maga a művész, hanem csak képmásai olvadoznak bele az elmúlásba. Az időt ilyen trükkel azonban nem lehetett becsapni. Kérdésünkre, hogy a konceptuális művészetben lényeges dokumentációhoz használ-e számítógépeket vagy internetet, Oppenheim úgy válaszolt: "attól tartok, én ehhez már túl öreg vagyok. És különben is, ezek az új technikák hiába hirdetik, nem hoznak létre gyökeresen újat. Semmi nem fogja kipusztítani a tradicionális festészetet".

Akkor mi szerepe volt a konceptuális művészetnek ebben az egészben? - kérdeztem döbbenten. "A konceptuális alkotások mentették meg a művészetet, mert bebizonyították, hogy a művészet akkor sem tűnik el, ha teljesen felszámoltuk tárgyiasult formáit" - mondta egykedvűen Oppenheim, majd belerévedt a konceptuális nirvánába.

Dennis Oppenheim (1938)
Amerikai mûvész. 1965-ben fejezte be mûvészeti tanulmányait, és land art-munkákat, majd 1969-tôl a body art körébe tartozó akciókat csinált, amelyeket fotón, filmen, és 1970-tôl videóval rögzített. Leghíresebb mûvei ebbôl az idôszakból az 1970-es Reading Position for Second Degree Burn (Olvasóhelyzet másodfokú égéshez), amelyben erôs napon meztelen mellére egy nyitott könyvet helyezve addig feküdt, amíg fedetlen bôre le nem égett, testén pedig ott nem maradt a könyv lenyomata, valamint a Paralel Stress (Párhuzamos feszültség), amelynek két változatában meghajlott teste ívét állította párhuzamba a New York-i Brooklyn-híd szerkezeti ívével. Az egyik esetben testét két fal közé függesztette fel, a másik esetben ugyanezt az ívet egy homokbuckával "falazta" alá.

A művész különösen ismert land art-munkáiról, például a Boundary split című 1968-as alkotásáról, amelyet az Egyesült Államok és Kanada határán hozott létre: évgyűrűkhöz hasonló, koncentrikus köröket szerkesztett a havas tájba.

Az 1980-as évek elejétől a világ különböző pontjain lévő intézmények és városi önkormányzatok kérték fel Oppenheimet köztéri művek elkészítésére. Igen sok hely- specifikus műve született szerte a világon Buenos Aires-től, Vilniuson át Denverig.