Három hétig együtt lazáztak
További LIFE cikkek
A teljes egészében fotókra épülő Life magazin értelmezte újra a hírfotó szerepét az újságírásban, így lett a fotótörténelem meghatározó lapja. Különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások jellemezték, az olvasók az első perctől kezdve imádták, négy hónappal az indulás után már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A 25 legjobb fotós most az Indexen!
A fotótörténelem meghatározó lapja, különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások – ez a Life magazin. Az első, teljes egészében fotókra épülő hírújság, amely teljesen újraértelmezte a hírfotó szerepét az újságírásban. A Life magazint egyébként hivatalosan 1883-ban alapították, de 1936-ban egy szerencsés tulajdonosváltást követően vált jelentős lappá.
Az olvasók az első perctől kezdve imádták ezt az új formátumot, az első példány 380 000 példányban kelt el, négy hónappal később már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A Life magazin őrült menőnek számított, ők írtak először az LSD-ről, nem véletlen, hogy a hatvanas évek világát bemutató Reklámőrültek című sorozatban az ellenkultúra éppen egy Life-os magazinszerkesztő, Joyce Ramsay karakterén keresztül jelenik meg.
Végtelen sokáig lehetne sorolni a híres képeket, Robert Capa normandiai partraszállásról készült homályos foltjai, Gordon Parks jellegzetes, aktivista munkái, Henri Huet ábrázolása a vietnami háborúról – ezeket mindenki nagyon jól ismeri. Sorozatunkban a Life magazin 25 legjobb fotósát mutatjuk be az Indexen!
John Dominis
A napokban, 92 éves korában hunyt el John Dominis, a Life egykori fotóriportere, akinek nemcsak belépője volt a legnagyobb sztárok világába, de együtt is élt velük. Életének utolsó éveiben úgy emlékezett vissza a magazinra, mint egy állandó ösztöndíjra, amivel azt csinálhatott, amit akart, bárhol a világban, korlátlan idő alatt. A legtöbb fotóriporter ma csak irigykedve képzelheti el, milyen lehetett Dominis 22 éves karrierje a lapnál, utána csinálni ugyanis szinte lehetetlen lenne.
A második világháború idején Japánból tudósított, a háború után sokat utazott Afrikában, ahol nagymacskák életét szerette leginkább fotózni. Öt olimpiát és rengeteg világeseményt kísért végig pályája során, de igazán híressé hollywoodi sztárokról készült fotósorozatai tették.
Dominis még olyan korban fotózta Hollywoodot, amikor nem csak lesifotósok próbálták egy bokorból elkapni a hírességeket, a sztárok a steril vörös szőnyegen adott legszebb arcukon azt is megmutatták, hogyan élnek megcsinált világuk színfalai mögött.
Három hónapig például csak Frank Sinatra otthonában vendégeskedett, de heteken át kísérte mindenhová Robert Redfordot és Steve McQueent is, a képeit pedig nem kellett menedzserekkel vagy a sztárokkal engedélyeztetnie. Megmutathatott bármit, amit látott – ez a szabadság, bármennyire egyszerűen is hangzik, ma minden túlzás nélkül elképzelhetetlen lenne.
Annyi időt töltött egy-egy sztárral, míg teljesen megszokták a jelenlétét, és ez a természetesség köszön vissza minden képén. Fotósorozataiból úgy ismerhetjük meg a hírességek életét, mintha egy láthatatlan kamera követné életük minden intim mozzanatát. John Dominisről szóló nagyképünkben azt mutatjuk meg, hogyan működött ez a kapcsolat közte és Steve McQueen, a kor legmenőbb férfi színésze között.
Rovataink a Facebookon