RTL: A kormány ki akarja ütni a csatornát

2014.07.16. 13:44

Dirk Gerkens úgy véli, jelenleg az RTL Klub maradt itthon az utolsó jelentős független tévécsatorna, és a kormány célja egyértelműen az, hogy az állam olcsón felvásárolja a csatornát, vagy pedig kiüsse a piacról. A brit Financial Times-nak nyilatkozott a magyarországi RTL csoport vezetője, aki szerint a magyar kormány egyértelműen az RTL Klubra szabta a reklámadót. A vezérigazgató a csatorna megjelenése, azaz 1997 óta vezeti a magyar RTL vállalatot. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az anyacégnek nem célja a csatorna eladása, és mindent megtesz majd, hogy megvédje érdekeit. Gerkens szerint vannak terveik a kormánnyal szemben, de erről részleteket nem mondott, csak annyit, hogy egyszerre három ügyvédi irodával dolgoznak együtt a megoldáson.

Gerkens szerint ez az adó egyértelműen ellenük született, hiszen csak az ő árbevételük esik bele a 40%-os adókulcs sávjába. "A 40%-os adó az árbevételre, nem pedig a profitra, példátlan az egész világban" - hangsúlyozta az igazgató. Szerinte ez az adó jelentős veszélyt jelent a magyar sajtószabadságra. Az RTL Klub tavaly 4 milliárd forint körüli profitot termelt, míg a reklámadó következtében éves szinten 4,5 milliárd forintot bukhat.

Az FT a kormányt is megkérdezte az új adóval kapcsolatban, a kormányszóvivő levélben annyit válaszolt, hogy megítélésük szerint az új adó nem diszkriminatív és nem sérti a sajtószabadságot. A kormány célja mindössze a közteherviselés igazságos elosztása, a kormányszóvivő ugyanakkor felrótta az RTL Klubnak, hogy politikai célokra használja a hírműsorait. Gerkens arra azt mondta, hogy a nézők körében népszerű az új hangvételű híradó, amin egyelőre nem is terveznek változtatni, mert a híreket fognák vissza utoljára. 

Gerkens a Washington Postnak is nyilatkozott, nekik is hangsúlyozta, hogy a csatorna nem fog kivonulni, holott biztosak benne, hogy az új adó célja kizárólag az ő ellehetetlenítésük. Dirk Gerkens úgy látja, hogy rossz precedenst szülne, ha a csatorna engedne a kormányzati nyomásnak és feladná a piacot, bár hasonló törvényt nem tud elképzelni az unió egyetlen más tagállamában sem. Gerkens emlékeztetett arra is, hogy a közelmúltban sok hirdető elment tőlük a TV2-höz, amelynek új tulajdonosai Fidesz-közeli üzleti körökkel állnak kapcsolatban.

Az alig pár nap alatt elfogadott, majd utána rögötn többször módosított, és látszólag tökéletesen az RTL Klubra szabott törvény szerint  a reklámokból származó árbevétel, valamint a saját célú reklámok költsége után adót kell fizetnie a jövőben

  • a médiavállalkozásoknak,
  • a kiadóknak,
  • a szabadtéri reklámhordozók hasznosítóinak
  • és az internetes reklámok közlőinek.

A jogszabály különböző sávokban határozza meg a reklámbevételek adóját: félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos, 20 milliárd forint felett azonban már 40 százalékos adót kell fizetni. Az adóból kevesebb mint 10 milliárdot vár a költségvetés.