Salamon
6 °C
14 °C

Andy Vajna tévéje lenne a médiaháború gumitankja?

2015.07.28. 14:47
Korábban megírtuk, hogy Andy Vajna nemzeti filmbiztos, szépségverseny-, rádió-, kaszinó- és étterem-tulajdonos beszállna a tévébe is, amihez egyébként eddig nem sok köze volt a Terminator: The Sarah Connor Chronicles című tévésorozaton kívül. A beszállásról sokáig úgy tartotta a szakma és a sajtó, hogy az egyébként igen nehéz helyzetbe jutott TV2 megvásárlása lesz Habony nem közszereplő Árpád társaságában, aki minden bizonnyal az ideológiai vonalat képviselné ebben a szimbiózisban afféle politikai tisztként, míg Vajna a hollywoodi tapasztalatokat és az ott megkeresett, majd itthon fialtatott forintokat tenné bele az üzletbe. Aztán kiderült, hogy Vajna inkább egy új tévébe fektetne, amitől teljesen felbolydult a médiapiac nyári állóvize.

Vajna nem azért tévézne, mert annyira megjött a kedve ehhez a médiumhoz, hanem azért, mert a Fidesznek nagyon kell egy olyan csatorna, ami amellett, hogy szervilisen közvetíti a politikai üzenetet és nem kérdőjelezi meg azok értelmét és valóságtartalmát, még nézett is, hiszen az első kitételnek megfelelő csatornacsoport már létezik, köztévének hívják. A számottevő nézettség meg ahhoz kell, hogy a Nemzeti Kommunikációs Hivatal által kiírt, 25 milliárdos tenderen eséllyel indulhassanak az állami hirdetési pénzekért. (Nem mintha nem lehetne ezt is megbundázni, de legyünk megengedőek egy kicsit.) A feltételeknek a jelenlegi piacon egyetlen olyan tévé felel meg, amit el is adnának: a TV2.

Ha a cél tehát a TV2, márpedig a háttérben hónapok óta folyik a kemény alkudozás a második számú kereskedelmi csatorna megszerzéséért, akkor mi ez az új tévé, és hogy került elő csak úgy, a semmiből? Továbbgondoltuk a médiapiaci információkat és pletykákat, és két lehetséges választ találtunk. 

Az elsőben a parlament előtt heverő és a terjesztési díj beszedésére engedélyt adó törvénymódosítást a Fidesz csak nem akarja megszavazni, mert a dögöljön meg a szomszéd tehene is elv mentén nem akarják, hogy az RTL klubnak bármilyen formában is jó legyen. Az RTL és a kormány a piacvezető kereskedelmi tévére szabott reklámadó bevezetése óta hadakozik nyíltan, bár mióta a reklámadót átalakították (így már nemcsak az RTL-csoport, hanem minden médiavállalat szív), az RTL Híradójának hangvétele, ha óvatosan is, de puhulni látszik, legalábbis nem tűnik olyan markánsan kormány- és Fidesz-ellenesnek, mint azelőtt.

A terjesztési díj egyébként az a díj, amit a műholdas és kábeles szolgáltatók fizetnek majd a TV2-nek és az RTL-nek az adás továbbításáért. A két, úgynevezett nagy befolyással bíró adó az NMHH-val kötött korábbi megállapodása értelmében idén januártól kérhetett volna terjesztési díjat a szolgáltatóktól, de ezt tavaly a kormány egy rendelettel megtorpedózta: tulajdonképpen azt mondták ki, hogy a tévék majd akkor kérhetnek ilyen díjat, ha arra ők engedélyt adnak. Ez a húzás a TV2-t érintette a legkeményebben, mert az eleve elég nehéz anyagi helyzetben levő tévé 6-8 milliárd forintos bevétellel számolt ebből a forrásból, aminek kiesését azóta sem tudták pótolni. Ehhez jön még az is, hogy az állami reklámköltés látványosan visszaesett a tévén, míg a Szerencsejáték Zrt. például közel egymilliárdot vitt hozzájuk 2014-ben, idén egy vasat sem, és ez jellemzi a többi állami céget is.

A TV2 bajban van, a tulajdonosoknak törleszteniük kell az előző tulajdonos Pro7Sat1 felé (ha jól tudjuk, legközelebb augusztus végén), de információink szerint ez nem fog simán menni. Simon Zsolt és Yvonne Dederick úgy jutott ugyanis a TV2-höz, hogy a vételárat tulajdonképpen meghitelezte nekik az előző tulajdonos – a reklámbevételért cserébe, amiből törleszteni kell a németek felé. Mivel ez most elég komoly akadályokba ütközik, a Pro7Sat1 a legvégső esetben akár vissza is veheti a TV2-t, amihez információink szerint nem sok kedve van.

Ha Vajnáék tényleg nem akarnak a TV2-vel foglalkozni, és valóban egy saját tévét indítanának be, a tulajdonosok annak adják el a tévét, akinek akarják, illetve tudják. Ilyen befektetői csoport Magyarországon jelenleg nem sok van, a korábban emlegetett Simicska–Nyerges-páros a Fidesszel való szakítás óta meggyengült, másnak pedig nemigen kell egy rengeteg pénzt felemésztő kereskedelmi tévé. Korábban felmerült még az ex-RTL-főnök Dirk Gerkens és az IKO Holding tulajdonosa, Rákosi Tamás neve is, akik közösen vennék meg a tévét, de ennek a pletykának valóságtartalmát az Indexnek nyilatkozó szakemberek egyike sem tartotta 10 százaléknál nagyobbnak.  

A külföldi befektetők ódzkodnak attól, hogy egy olyan tévében fektessenek Magyarországon, amit a kormány egy-egy személyre szabott törvénnyel bármikor tönkretehet, a politikai befolyásolást pedig érthetően a hátuk közepére kívánják. Ezért nem valószínű, hogy akár a korábban pletykaszinten felmerülő Viacom vagy a tavaly még szintén érdeklődő MTG (a Viasat egykori anyagcége) komolyabban foglalkozna a felvásárlással.

A TV2 tehát maradna ott, ahol van, Vajnának pedig lenne egy Fox News mintájára szervezett, új hírtévéje, amin a kormány ugyanúgy tolhatná a propagandát, mint a köztévén, csak éppen kábelen, de hát majd megbeszélik a haverokkal, hogyan lehet pár milliárdnyi állami pénzt reklámköltés formájában áttolni a tévébe. Az új közéleti tévébe (jelenleg Info TV néven fut a projekt) szépen beküldik a kormánypárti erőket és haverokat nyilatkozgatni, ezzel párhuzamosan letiltják őket a többi adóról, és átveszik a Hír TV szerepét, bekerülnek a helyébe a kábelcsomagokba, és minden szép és jó lesz. Ezt erősíti az az információnk is, miszerint Vajna rendkívül ideges lett cikkünk megjelenése után, mert azt, hogy egy tévében gondolkodik, nem most akarta a sajtó orrára kötni.  

És most nézzük a másik elképzelést.

A TV2 tulajdonosai makacsul ragaszkodnak a portékához, és nem akarják eladni Habonyéknak, vagy csak annyival többért, amennyit nem akarnak kifizetni. A terjesztési díj szedését engedélyező törvényjavaslatot hamarosan meg kell szavaztatni, addig ezt a huzavonát le kellene már zárni, ez nyilvánvaló. Az Info TV ötlete egy aránylag olcsó nyomásgyakorlásnak is felfogható: kibérelnek egy stúdiót a Mafilmtől, összeraknak egy csatornatervet, kifizetnek egy stábot, elköltenek legfeljebb két-hárommillió forintot egy próbafelvételre, amihez látványosan Vajna is csatlakozik, ott mászkál a Mafilm és a TV2 közös udvarán, mindenki láthatja, hogy nagyon benne van a dologban, most is pont olyan komor képpel szívja a szivart, mint amikor a Filmalap pénzei felett diszponál. Apróság, de azzal, hogy a Filmalap bejelentette: a Róna utca 174. alá költöznek, oda, ahol a Mafilm stúdiói és a TV2 is lakik, egy szimbolikus lépéssel közelebb került a TV2-höz is. 

A TV2 vezetősége, úgy tudjuk, a próbafelvétel idején éppen szabadságon volt, de kétségünk nem fér hozzá, arról, hogy Vajna mit keres a Mafilm-udvaron, azonnal értesültek. Az Info TV így egyfajta gumitank, Patyomkin-falu lehet, egy tévé, ami úgy néz ki, mint az igazi, de csak távolról, mondjuk a sajtóból nézve, míg a valóságban nem az, hanem teszem azt egy olyan webtévé előkészítése, ami egy hamarosan induló hírportálon jelenhetne meg. És hogy ehhez az összeesküvés-elmélethez még egy adalékot adjunk: a TV2 egykori programigazgatója, György Bence egy hírportált rak össze éppen, amit ősszel indítana be – és egyben ő volt az, aki az Info TV próbafelvételeit is irányította.

Vajon milyen esélyekkel indulna el egy közéleti kábeltévé a meglehetősen zsúfolt magyar médiapiacon?

Az első kérdés, hogy minek indítana Vajnán keresztül a Fidesz egy olyan tévét, amit annyian sem néznének, mint a kormánypropagandát állami pénzből, azaz technikailag ingyen szajkózó köztévét? Ki nézne egy olyan tévét 24 órán át, amiben emberek ülnek egy asztal mellett és beszélgetnek? És eleve: hol történne a sugárzás? A kábeles programcsomagok így is nagyon zsúfoltak, egy új tévét az alapcsomagba betenni lehetetlen úgy, hogy onnan ne kerüljön ki valami, így ez nem tűnik járható útnak.

Egy már bejáratott tévét megvenni nem olcsó mulatság, úgy meg pláne nem, hogy így hirtelen nem is tudunk olyat mondani, ami eladó lenne, és olyan stabil nézőkörrel bír, hogy egy átnevezést szó nélkül átvészelne. Szóba jöhet az Origo Life Network tévéje esetleg, de ha jól tudjuk, azt csak a másik tévével, az Ozone Networkkel együtt akarják eladni, ráadásul az alapcsomagokban benne sincs, így igazán sok értelme megvenni nem lenne. Az ATV nem eladó, a Hír TV sem, az Echo is jól van, köszöni szépen, a Story4 TV-t pedig pont Habonyéknak nemigen adnák el.  

A kérdés tehát továbbra is jogos: mit akar Vajna az Info TV-vel? Tényleg befektetne egy első blikkre halottnak látszó vállalkozásba, vagy ez csak a nyomásgyakorlás egyik eszköze? (Andy Vajnának elküldtük kérdéseinket, de még nem kaptunk választ.)