Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Csütörtök este (magyar idő szerint péntek hajnalban) sokak szerint mérföldkőhöz érkezett a sportközvetítések története. Első ízben sugároztak 3D-ben sporteseményt, mégpedig egy amerikai profi futballmeccset, amin a San Diego Chargers az Oakland Raiders vendégeként a papírformának megfelelően diadalmaskodott.
A meccset az NFL saját, NFL Network nevű adója közvetítette a nagyközönségnek hagyományos módszerekkel, de három filmszínház (Los Angeles, New York és Boston) meghívott közönségének 3D-technológiát használva. A közvetítésről és úgy eleve az egész technológiáról a FOX nevű adó sportigazgatója előzetesen azt nyilatkozta, hogy úgy kell nekik, mint púp a hátukra, mert iszonyú sokba kerül, hatszor annyiba, mint a HD-közvetítés, és egyébként is, ő azt szeretné, ha hagyományos, nem HD-kamerákkal adhatnának, minél több, izgalmas meccset, de persze őt senki nem kérdezi.
Ami a dolog technikai oldalát illeti, annyi történt, hogy megszokott kameraállásokba plusz 3D-s kamerákat állítottak be, melyek állásonként külön-külön vették a bal és a jobb szem által látottakat, a képet számítógépen, pixelenként állították össze, úgy, ahogy az emberi szem is feldolgozná, majd ezt a jelet összetömörítették 2D-be, fellőtték egy műholdra, onnan le a három moziba, ahol egy sepciális eszköz kitömörítette, és a vetítőgépbe már 3D-s jelként továbbította. Ez még nem elég persze, ahhoz, hogy a nézők is 3D-ben láthassák a képet, speciális szemüveget kellett viselniük, de a helyszíni beszámolók szerint megérte, mert a meccset végigélvező szerencsések valóban úgy érezték, mintha a (mű)füvön lennének, az események sűrűjében. A meccset egyébként ugyanaz a 3ality Digital Systems nevű cég kameráival közvetítették, mint amikkel a nálunk is bemutatott U2 3D című filmet forgatták.
Apró bakik
A közvetítés persze nem ment zökkenőmentesen: az első negyedben kétszer is elment a kép, és volt aki rosszul lett, amikor az egyik operatőr túl gyorsan rántotta el a kamerát, amitől úgy érezték, hogy elsodorja őket egy 120 kilós hátvéd. Amennyiben ebből rendszert akarnak csinálni - és nagyon úgy tűnik, hogy azt akarnak - akkor a közvetítésnek további gyerekbetegségekkel is meg kell birkóznia: a hagyományos, oldalról mutatott meccse ellentétben a 3D-s adásnak akkor van igazán értelme, ha a néző ott van bent a játékosok között, és mondjuk az irányító szemszögéből látja az eseményeket, a kísérleti adás során viszont túl sok ilyen felvétel nem került adásba.
Ahhoz, hogy a mozikban levetíthessék a meccset, speciális, és viszonylag drága (75.000 dolláros) berendezéssel kellett azokat felszerelni, és ekkor még a kamerák és a szoftver költségeiről nem is beszéltünk (a FOX Sports szerint az egyetemi futballmeccsek 3D-s közvetítése alkalmanként 200.000 dolláros pluszköltséget jelentenek). Mindez azonban az előzetes számítások miatt megéri a moziknak, hiszen a jegyeladások folyamatosan csökkennek, a 3D vetítőtermeket meg nehéz kihasználni, mivel még mindig kevés ilyen tartalom készül.
Persze ha azt akarják, hogy az átlagnézőhöz is eljusson az új technológia, ahhoz új típusú készülékekre van szükség. Az Insight media nevű piackutató cég szerint jelenleg világszerte mintegy 2 millió darab olyan televíziókészülék vagy projektor van forgalomban, ami az ilyen 3D-s képet meg tudja jeleníteni, de 2011-re már 40 milliót prognosztizálnak. A boltokban tehát a HD-ready felirat mellett a tévéken előbb utóbb megjelenik majd a 3D-ready címke is.
Már jövőre
A 3alitiy Digital szerint, akár már a következő NFL-szezonban minden meccsről térhatásban közvetítenének számos moziba, hiszen a technológia már most is ott van a vetítőtermekben, csak a jel fogadására képes, speciális műholdvevőt kell megvásárolniuk a mozik tulajdonosainak.
A technológia iránt élénken érdeklődik az NBA, az amerikai profi kosárlabdaliga is, sőt az angol BBC tervei szerint a következő Hat Nemzet Tornája elnevezésű rögbibajnokságot már ezzel a módszerrel is közvetítené.