Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

A macsó sör és a leszbikus tojás

2005.02.19. 15:30
Mi köze a tojássárgájának a leszbikus modellekhez és az importsörökhöz? A Beck's létező hirdetése miért kering magyar szinkronnal az egész interneten? Kamureklám-kutatóink ezúttal egy gasztronómiai és pornográf áthallásokkal gazdagított hirdetés nyomába szegődtek, hogy végre bebizonyítsák: amiben van szex, az biztos Magyarországról származik.
Még decemberben tűnte fel az interneten az a Beck's sörreklám, ami a német sörgyár tengerentúli és európai hirdetéseinek modorában, azaz fekete-fehér képekben és pontokba szedve beszél az alkoholos italok és a szex amúgy nyilvánvaló kapcsolatáról. A kisfilm elején egy konyhaasztalon pásztáz a kamera, közben a narrátor azon mereng, hogy vajon mi is kell egy igazán jó reggelihez. Amikor a gondolatmenetben odáig jut, hogy minden bizonnyal a jó társaság a legfontosabb, feltűnik a színen egy fekete hajú lány, nyers tojássárgáját vesz a szájába, majd átadagolja készséges szőke kolléganője szájába.

Egzotikus nyelvek

Klikk a képre!
A film megtekintéséhez kattintson a képre!
Nevük elhallgatását kérő pornóipari szakértőink szerint a jelenet egyértelműen a szexfilmekben csak snowballnak nevezett cselekvéssorra akar utalni, amikor is egy nő/férfi szájából egy másik nő/férfi szájába kerül valamilyen nem tőlük származó testnedv, leginkább sperma.

Az apró jelenet először emailben terjedt, majd megjelent különböző reklámiparral és vicces videókkal foglalkozó site-okon, többek közt a Kontraband oldalán. Az erőteljes magyar kötődésre utal, hogy még ezeken a site-okon is magyar szinkronnal és angol felirattal futott a reklám.

Médiaipari blogokon egy ideg téma volt a kisfilm, de miután még azt sem tudták megállapítani, hogy milyen egzotikus nyelven beszél a narrátor, elkönyvelték kelet-európai vagy ázsiai különlegességnek, fel sem merült, hogy a kisfilm esetleg nem valódi, főleg, hogy a cég hivatalos amerikai reklámjai is leginkább a szexualitásra épülnek.

Megkerestük a Beck's sört Magyarországon gyártó és forgalmazó Borsodi Sörgyárat.l A márka brandmanagere, Balog Katalin kérdésünkre cáfolta, hogy ők rendelték meg a reklámot.

"Mi az amerikai Beck's hirdetéseket vesszük át, és azok közül is csak azokat, amelyek megfelelnek a cég etikai elveinek, illetve a reklámtörvénynek" - mondta el Balog Katalin, és megjegyezte, hogy az anyavállalat valamennyi országra érvényes kommunikációs etikai kódexe hét pontban foglalja össze a betartandó alapelveket.

"Vannak országok, például Magyarország is, ahol a szabályozók ennél szigorúbbak, így természetesen ahhoz is igazodnunk kell. Mindezek teljes mértékben alátámasztják, hogy a reklámfilm nem a Beck's márka népszerűsítésére készült film" - fűzte hozzá Balog Katalin.

"Biztos nem mi készítettük ezt a reklámfilmet, sőt biztos, hogy nem hivatalos Beck' hirdetés, hiszen az amerikai leányvállalat sem fűszerezné pornográf elemekkel a reklámfilmjeit" - mondta el kérdésünkre a sörgyár reklámjait Magyarországon kezelő Young and Rubicam magyarországi ügyfélkapcsolati igazgatója, Aczél László.

Aczél véleménye szerint a film egy lelkes amatőr munkája, aki hobbiból elkészítette saját sörreklámját, szerinte erre utal az is, hogy nem a magyar Beck's reklámokban megszokott hang, azaz Kamarás Iván hallható a filmben. Ennek némiképp ellentmond, hogy a kisfilm profi munkának tűnik, a kamerakezelés, a bevilágítás és nem utolsó sorban a modellek arra utalnak, hogy jelentős pénzeket fektettek a forgatásba.

Bénázás vagy gerillamarketing?

Klikk a képre!
A film megtekintéséhez kattintson a képre!
A külföldi példák alapján gyanakodhatnánk arra, hogy a gerillamarketing egyik eszközével állunk szemben, és a sörgyár egy, a reklámtörvény miatt nem sugározható hirdetést az interneten próbált meg elterjeszteni, ezzel építve a márka imidzsét a gyakran internetező, nagy vásárlóerejű fiatalok körében. Ennek némiképp ellentmond, hogy például a Volkswagen öngyilkos terroristájával ellentétben a Beck's leszbikus reggelizői csak lassan terjedtek el a neten, külföldön a magyar szinkron miatt elfogadták hivatalosnak, nálunk pedig eddig nem kavart igazi botrányt.

Az Index reklámipari hírforrásai szerint a kisfilm egy reklámfilmrendező referenciájának készült, kizárólag belső használatra, és csak véletlenül szivárgott ki. Más források szerint viszont kelet-európai, illetve orosz piacokra szánt reklámmal van dolgunk, amit a fókuszcsoport, azaz a próbanézők túl durvának találtak, ezért végül a megengedőbb reklámszabályozással rendelkező országokban sem mutatták be. A Beck's, illetve a Young and Rubicam képviselői azonban mindkét variációt cáfolták.