Barátok közül

2002.12.16. 08:32
Nemzeti sportunk a lepelrángatás. Üzletet szimatoló publicisták és átállt jólértesültek egyaránt szívesen invesztálnak a botrányüzletbe, befektetésük pedig megtérül busásan. Így tehát megszokott műfajjá vált a különféle politikusok és népvezérek vastag kötetbe fűzött inszinuációja.

A felfutóban lévő könyvipar másik húzóágazata a médiaprodukciók támogatása; ez a vonal a Csisztu vizet a pohárba című szörnyűséggel érte el a döngölt vályogpadlót. Az üzleti siker itt is garantált, a tévéből ismert arcok a standokon is megállják a helyüket, Batiz András neve márkavédjegy, viszi a jónép, akár az akciós szaloncukrot. Az ő bajuk.

Konta Barbara még az RTL Klubon
A média-botránykönyv tehát, amely e két bevált receptet keresztezi, eleve sikerre van ítélve. Igaz, ehhez le kell mondani a közéleti leleplezéseknél még viselhető népjobbító álarcról, hiszen itt nem egy miniszter vagy egy pedofil pap, csak egy magánvállalkozás valamelyik figurája a téma, a leplet békés járókelőkről kell lerángatni, és ez elég visszatetsző szabadidős tevékenység. No de nézzük csak, miről is szól az Ellenségek közt, az interjúkötet, amelyben Halász Gábor és Konta Barbara, az egykori Hoffer gyerekek mesélnek a Barátok közt produceréről - merthogy ő itt a központi személy, a botrányoltár főalakja. A könyv címe így máris értelmetlenné válik; abban egyetlen ellenség van, de egyelőre fogadjuk el, hogy az akkora boss monster, hogy lehet közte lenni.

Először is megtudjuk a könyvből, hogy a producer - akinek nevét itt méltányosságból nem írjuk le - meleg. Hű, ebből baromi nagy botrány kerekedett volna a hatvanas években, sőt talán még a rendszerváltás után is. Csakhogy ma, nem kis részben pont a Barátok köztnek, illetve Halász Gábor szerepének köszönhetően ez már egyáltalán nem téma, de annyira nem, hogy tiltakozni se igazán érdemes ellene. Az is kiderül, hogy ennek a producernek ilyen minőségében érzelmei vannak, ami bizonyára nem szerencsés a szakmai életben, viszont ehhez meg kizárólag az üzletfeleinek van közük.

A másik pillére a könyvnek, hogy a Barátok közt szereplői kiszolgáltatottan, alulfizetve, napi huszonnégy órában robotolnak, a gonosz producer pedig nem engedi őket szülni, iskolába járni, nagymamát látogatni, saját pénzükből kell fizetniük a nyilvános vécét a forgatásokon, és nem nyilatkozhatnak a sajtónak. Borzalom. Hiszen ma, kettőezerkettőben ugye teljesen irreális - stohlbuciul: hihhetetlen -, hogy valakinek a munkája miatt le kelljen mondania a gyerekvállalásról, vagy hogy ne kapja meg az őt megillető anyagi megbecsülést. Ugyan. Megtörténik ugyanez az olajiparban és az autógyártásban is, csak kisebb a füstje. Ezek a panaszok egyetlen ódivatú szóban összefoglalhatók: kizsákmányolás. Az elvetemült producer (cilinderben, szivart szopogatva) kizsákmányolja a szegény színészeket. Ha esetleg maga az ősgonosz is megszólalna a könyvben, akkor bizonyára elmondhatná, hogy sajnos nincs más választása, és akkor kész is volna az idei év legnépszerűbb kapitalizmuskritikája, ha volna annak bármi értelme. Tetszettek volna időben tüntetni a kommunizmusért.

Halász Gábor
Ennyi dióhéjban az Ellenségek közt tartalma. A két interjúalany egyébként maga bizonyította be, hogy ki lehet szállni a mókuskerékből, sőt a képernyőn is tudtak maradni, az odaát szerzett népszerűségüknek köszönhetően. Barbara most már járhat iskolába, Gábor színházban játszik - a kapitalizmushoz az is hozzá tartozik, hogy a dolgozó felmondhat. Happy end.

A BK-rajongók kemény magja természetesen meg fogja vásárolni a könyvet, ahogy megvették a hivatalos kiadványokat is, mert őket érdekli, hogy a hivatalos - és gyenge lábakon álló - magyarázkodásnak megfelelően tényleg csupán vérfrissítés végett írták ki a legkedveltebb szereplőket, vagy sem. Meg aztán van benne néhány pikáns fotó is. ("Konta Barbara meztelenül", motyogtam a könyvet lapozgatva, hogy a következő pillanatban a nyakamon legyen az egész szerkesztőség. Naná, hogy kisbabakori fénykép.) A sorozat fogyasztóinak többsége azonban nem arra kíváncsi, hogy mi folyik a kulisszák mögött, ők egyszerűen tudomásul veszik, hogy akkor mostantól nincs Misi és Eszter, aztán vagy nézik tovább a sztorit, vagy nem. A nézettségi adatok szerint de.

A történet viszont csak úgy teljes, ha hozzáolvassuk a könyv médiavisszhangját. Azazhogy olvasnánk, mert ilyen egyszerűen nincs. Az Ellenségek közt megjelenéséről valahogy nem tudósított a médiaeseményeket oly lelkesen tálaló bulvársajtó. Megírták, hogy távoznak a színészek, hogy Tilda is elmegy, sőt azt is, hogy megvan a helyére a póttilda, annak rendje-módja szerint bemutatták a Big Brother-könyvet, hírt adtak Cicciolina meg sem jelent művéről, de a Magyarország legnézettebb sorozatáról szóló príma kis sztori valahogy elsikkadt a szerkesztőségekben. Megmagyarázhatatlan. Talán maguk az erkölcseikről közismert lapszerkesztők fogtak össze, hogy bojkottálják? Netán - bár ez nonszensz - az RTL Klub gyakorolt nyomást a lapokra? Esetleg a már betördelt oldalakról vetette le a nagyhatalmú producer a könyvajánlót? Nem, ez egyszerűen lehetetlen, Landererre és Heckenastra mondom, ilyesmi ma nem történhet meg. Hiszen a hír szent, sőt a vélemény szabad.