Jenő
-3 °C
6 °C

Az első meleg csók, barátok közt

2001.03.07. 14:26
Március elsején eldurrant az első homoszexuális csók a Barátok közt című magyar szappanoperában. Régóta érlelődött már: miután Hoffer Misi rájött, hogy a fiúkat szereti, aligha volt visszaút. Vagy mégis? Képes-e elviselni ez a sorozat a toleranciára nevelés felelősségét?
A Barátok közt a legnézettebb magyar szappanopera. Magyar színészek vagy legalábbis magyar állampolgárok alakítják benne egy párhuzamos, bár a modellre nem mindenben hasonlító Magyarország lakóit. Szórakoztató műsor; mint a kereskedelmi tévé legtöbb terméke, nem értékközvetítés a célja, hanem minél több néző megnyerése, illetve egy adott piaci szegmens lefedése. Most mégis valami ezzel nehezen összeegyeztethető történt: két homoszexuális fiú csókját láthatták a csütörtöki rész nézői.

Már legalább egy éve, hogy Hoffer Misi, a sorozat jófiúja - kitűnő tanuló, érzékeny ember és apját tisztelő, bár öntörvényű fiatalember - észrevette: ő tulajdonképpen homoszexuális. Azóta sok minden történt vele - apja kitagadta, mint holmi egyfejűt, barátnoje megneszelte a felé irányuló viszolygás eredetét - de egyvalamire még nem került sor. Az újdonsült ösztönök nem teljesedhettek ki. Nyilván hosszas mérlegelés után kapta meg a zöld lámpát a meleg szerelem képernyőre vitele. Az RTL Klub vállalta a botrányt és a közfelháborodást.

Nem volt más választása ugyanis. A Misi átállásával előidézett helyzet minden egyéb megoldása veszélyesebb lett volna. Az első változat: kiírják a sorozatból a figurát, vagyis eljátsszák a halálát vagy végleges távozását; a második: Misi visszatér a nőkhöz. Mindkettő ugyanazt jelenti: bocs, fiúk, ezt mégsem vállaljuk. Visszavonulás. Igen kínos magyarázkodással kellett volna kiszolgálni a rákérdezőket, amin nem sokat változtat a homofób tábor elégedett nyammogása.

Hasonló toleranciakampány volt korábban, amikor Nóra, a vonzó ügyvédnő hirtelen roma származásúvá változott. Ez a helyzet viszont nem generálhatott széleskörű támadást. Egy roma karakter szerepeltetése ellen szót emelni egyenlő lett volna a mezei rasszizmussal - nem is tiltakozott senki nyilvánosan, leszámítva az internetes fórumokban fel-felbukkanó megjegyzéseket.

Érdekes kísérlet folyik tulajdonképpen. Ma ebben az országban meglepően elterjedt nézet, hogy a homoszexualitás az elmebetegség egy fajtája, valamint úgynevezett ,,Isten ellen való vétek". Van olyan parlamenti párt, amelynek alapszabálya nem teszi lehetővé a melegek tagságát. (Tessék kitalálni, melyik az!) Az egyik kérdés az, vajon figyelmen kívül hagyhatók-e ezeknek a nézeteknek a képviselői. Hányan kiáltanak nemzetellenes árulást, ,,buziságreklámnak" minősítve a jelenetet (és a további történéseket)?

Hogy az előre programozott vélemények boldog birtokosai mennyire hangosan zúdulnak fel, csak részletkérdés. A másik probléma azonban ennél fontosabb. Van ugyanis egy súlyos, a nemzettestet megosztó elvi és gyakorlati ügy: a szexuális orientációk törvényi és kulturális egyenjogúsága. És van egy gyakorlatilag súlytalan, többségében rettenetes színészi alulteljesítménnyel, abszurd párbeszédekkel, rajzfilmben is nevetségesnek ható díszletekkel megvalósított szappanopera. Elbírja-e a sorozat a felelősség súlyát? Elég felkészült-e a stáb ahhoz, hogy a szegregációt lehetőleg ne növelje, sőt esetleg el tudja fogadtatni a meleg szálat a nézők százezreivel?

Az első meleg csók a Barátok köztben történt meg. Érdemes azonban megemlíteni, hogy a Szomszédok című későszocreál teleregényben szintén szerepelt egy homoszexuális figura. Az akkor még nem a humor nagyágyújaként, hanem amolyan komikai flóbertként működő Bajor Imre játszotta. Képregényszerű, egydimenziós szereplő volt: selypített és ki lehetett röhögni. A Barátok közt karakterei azonban nem ilyenek: ebben a sorozatban a főszerep az intrikáé. Ravasz cselek sorozata fedi fel alakjainak összetettségét - már amennyire van nekik. Mindenesetre nem jók és nem rosszak. Csakhogy irreálisak.

A Barátok közt valójában fantasztikus szappanopera. Korrumpálhatatlan köztisztviselőket és rendőröket, nyomtalanul elfelejtett gyerekeket (hja, akit kiírnak, az sosem volt, mint Trockij a fotókon), a reggeli fogmosást is cselszövés keretében megoldó tinédzsereket mutat be. A Szomszédok igyekvő realizmusát feladta a szórakoztató, izgalmas, fordulatos sztori kedvéért. Így viszont az általa festett kép csak igen szűkmarkúan mérvadó. Hiába szimpatikus figura Misi, ha a világban, amelybe teremtették, a koherencia ritka és röpképtelen madár. A szerep magától is szétesik, így tetszőlegesen felbontható. A gesztus, a tolerancia hirdetésének gesztusa megsemmisül az irrealitás forgószelében - marad az, amihez elég: botránykeltő, figyelemvadász puffogás.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?