További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A futball közszolgálat éppen úgy, mint ahogy a színházi közvetítések vagy a Kultúrház? Tényleg áldozna 250 forintot az Eb-meccsekért, ha azt ingyen is megkaphatná? A Magyar Televízión futó Eb-közvetítésbe ugyanis minden adófizető beleadta egy dobozos sör árát, pedig a kereskedelmi csatornák akár ingyen is odaadták volna nekünk az élményt. És még csak a reklám sem lett volna sokkal több.
Ez lenne a közszolgálat?
A klasszikus definíció szerint a közszolgálati televíziónak olyan műsorokat kell gyártania, amelyek a kereskedelmi csatornák nem tudnak vagy nem akarnak, mert a műsorgyártásra fordított költségek nem térülnek meg. Természetesen, ha túl szigorúan vesszük ezt a korlátozást, akkor az MTV csak operaközvetítéseket, meg kisebbségi műsorokat adhatna, és a modern közszolgálati televíziók mostanában éppen azon ügyködnek, hogy visszacsábítsák magukhoz a nézőket, méghozzá úgy, hogy közben ne szálljanak be a kereskedelmi tévék versenyébe, inkább bátrabb, merészebb, kísérletezőbb alternatívát kínáljanak.
De ebbe az új, modernebb keretbe sem nagyon fér bele az Eb-közvetítés megszerzése, főleg, hogy az RTL Klub is érdeklődött a jogok iránt, vagyis egy kereskedelmi tévé az adófizetők pénze nélkül is eljutatta volna nekünk a meccseket. Ez még akkor is igaz, ha Európában egyáltalán nem szokatlan, hogy egy közszolgálati televízión menjenek a meccsek, a mostani Eb-t például a köztévén adják Ausztriában, Németországban, Olaszországban, Dániában, Észtországban, míg Nagy-Britanniában a BBC az ITV-vel állt össze a meccsek közvetítésére.
De ezek a közszolgálati televíziók általában kijönnek a rendelkezésükre álló pénzekből, míg az MTV-nek a jogok megszerzésekor több mint négymilliárd forintnyi adóssága volt. A Világgazdaság 2006. májusi adatai szerint az Eb jogait a köztévé 900 millió forintért vette meg, információink szerint azonban ezek csak a tévés jogok, az internetes jogdíjakkal, illetve a közvetítés járulékos költségeivel együtt a futball-Európa-bajnokság körülbelül 1,3 milliárdjába került a köztévének. Azaz nekünk. Pontosabb adatokat azonban nem lehet tudni, mivel az MTV hivatalos közlése szerint gazdálkodásuk jelentős hányadát piaci szereplőként maga teremti elő, „ezért üzleti titokként kezeli a versenytárgyalások eredményeként megállapított árakat".
Ezt az 1,3 milliárd forintot azonban nem hozzák vissza az amúgy sok országban zsírosan nyereséges közvetítések, sőt az MTV hivatalos álláspontja szerint is csak „többszázmilliós bevételtöbbletük lesz a tavalyi év azonos időszakához képest". Úgy tudjuk, hogy a 2006 nyarán lezáruló versenytárgyalások során az RTL Klub körülbelül 600 millió forintot ajánlott a jogokért, ezt fejelte meg az MTV, méghozzá nem is kicsivel. Az általunk megkérdezett, neve elhallgatását kérő RTL Klub-közeli informátorunk szerint annyit ajánlottak, amennyi a tervezett reklámbevételekből elvileg visszajöhetett volna, mivel nem a profit, hanem az esemény marketingértéke miatt akarták megszerezni a jogokat. Ráadásul az RTL Klub a médiatörvény szerint óránként tizenkét perc reklámot sugározhat, míg az MTV csak hat percet, arról már nem is beszélve, hogy a legnézettebb kereskedelmi tévé jobb árakat tudott volna kialkudni, így, mindent összevetve, számításaink szerint legfeljebb 250 milliót remélhet az MTV az Eb-ből. A fennmaradó, több mint egymilliárd forintot mi, adófizetők álltuk.
Az MTV igyekezetét egyébként a jogtulajdonos hozzáállása sem indokolta, hiszen amíg az előző Eb-ket az az Európai Műsorszóró Unió (EBU) árusította, amelynek a Magyar Televízió is tagja, így jelentős árengedménnyel tudta megszerezni a közvetítések jogait, addig a 2008-as svájci-osztrák Eb-t már a Sportfive nevű cég értékesítette, amely minden eddiginél nagyobb bevételt, 600 millió eurót remélt, és kapott a tévécsatornáktól.
Mire mennek vele?
Ennek ellenére az MTV-nek bejött a futball-Eb, a reklámozóknak fontos 18 és 49 év közötti korosztályban a szokásos 9,7 százalékos átlagos nézettsége az Eb második hetére 22,7 százalékra nőtt, ezzel a második legnézettebb adó lett, és több nap nézettségi versenyét is megnyerte a mérkőzéseknek köszönhetően. Az általunk megkérdezett szakértők szerint azonban mindebből nem tud profitálni a köztévé, így az Eb után az emberek visszatalálnak majd a Tv2-re és az RTL Klubra.
Az ilyen, kiemelkedő nézettséget hozó események magas költségei ugyanis médiaipari szakértők szerint akkor érik meg egy viszonylag alacsony nézettségű adónak, ha az új nézőkkel sikerül megismertetniük és megszerettetniük a csatorna egyéb programjait is. A Magyar Televízió azonban az Eb alatt nem jelentkezik új műsorokkal, sőt a legtöbb, a csatorna arculatát meghatározó műsor is kifutott, vagy nyári szünetre ment, ráadásul a meccsek szüneteiben sincs túl sok önreklám és műsorpromóció.