Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Betiltotta a Geo Magazin óriásplakátját az Önszabályozó Reklámtestület, mivel véleményük szerint a hüvelybe hatoló félbevágott pénisz látványa káros hatással van a gyerekek lelki fejlődésére. Az újság nem érti, hogy miért öncélú szexualitás az élet csodájáról szóló kép, amit egyébként Csehországban, Horvátországban, Romániában és Olaszországban is engedélyeztek, éppen ezért a cenzúrázott plakáton elpanaszolták a velük történteket, és a végén még ki is fakadtak. Hol is élünk? - kérdezi a hirdetés, amin ugyan a péniszt letakarták, de a zsigerek és a petefészek azért jól láthatóak.
Emésztés, légzés, szaporodás
"A magazin címlapján jelzett emberi test csodái közül (pl. légzés, emésztés) a plakát a közösülés momentumát mutatja be, amely a téma szempontjából a szexualitás öncélú, a magazin alapüzenetéhez nem szorosan kapcsolódó momentumot jelent. A grafikán a közösülés kifejezett és egyértelmű ábrázolása szeméremsértő nyíltsággal történik, amely óriásplakáton nem elfogadható" - áll az Önszabályozó Reklámtestület döntésében, amely szerint a Geo Magazin beharangozó hirdetése sérti a reklámtörvényt. A cég Alexander Tsiaras röntgenképek, komputertomográfiás felvételek és elektronmikroszkóppal készült fotók felhasználásával készített művét akarta szétszórni a főváros útjai mellett, amelyen egy zsigerekig átlátszó férfi közösül egy anatómiai szemléltető eszközként is használható nővel.
"Úgy tűnik, hogy hazánkban hiányzik a művészet és a pornográfia, illetve a jó és a rossz ízlés közötti különbség felismerésének képessége. Persze az is elképzelhető, hogy még mindig a cenzúra kétes értékű védelme árnyékában élünk, amely olyan dolgoktól szeretne minket megóvni, ami szomszédaink számára magától értetődő" - mondta az üggyel kapcsolatban Koszo-Stammberger Kinga, a GEO Magazin főszerkesztője, aki nem érti, hogy az Önszabályozó Reklámtestület semmilyen jogi következményekkel nem járó véleményét, miért vették ennyire komolyan a reklámpiac szereplői. A főszerkesztő szerint titokban terjesztett emailek is okolhatóak azért, hogy az általa csak inkurzus motívumnak nevezett aktust ábrázoló plakátot végül egyetlen cég sem akarta kihelyezni a közterületi plakáthelyekre.
Sőt Koszo-Stammberger Kinga szerint az öncenzúrázott, a behatolást kitakaró verziót is elmeszelte az Önszabályozó Reklámtestület, egyébként ezután döntöttek úgy, hogy az egész esetet leírják a poszter szélére, és ha óriásplakáton nem is, de a kiadó más újságaiban és citylight felületeken azért megjelentetik a hirdetést.
Jól működik az önszabályozás
"Nincs problémánk azzal, hogy a GEO Magazin a plakáton ismertette a reklámtestület véleményét" - mondta el kérdésünkre Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára, aki szerint csak azért utasították el az öncenzúrázott hirdetést, mert véleményük szerint túlságosan vékony volt a koituszt letakaró csík, és a "Cenzúrázva" felírat. Fazekas hangsúlyozta, hogy csak a fénykép köztéri hirdetéseken való elhelyezését találtak törvénybe ütközőnek, más felületeken, például felnőtteknek szóló lapokban, szórakozóhelyeken a testület szerint is nyugodtan megjelenhet a hirdetés, hiszen ott sokkal kisebb eséllyel találkoznak a képpel a gyerekek.
Fazekas ráadásul nem lát összeesküvést abban, hogy egyetlen cég sem volt hajlandó megjelentetni az óriásplakátot, szerinte ez inkább a szakma önszabályozásának sikerét jelzi.
És, hogy mi a véleménye a fogyasztóknak a hirdetésről? Egyáltalán nem reprezentatív, és koránt sem tudományos közvélemény-kutatásunk szerint az emberek huszonöt százaléka a plakát láttán megfogadja, hogy az elkövetkező hetekben tartózkodik a szexualitás minden formájától, vagy csak részegen és összeszorított szemekkel, további harminc százalékból az fakadt ki elsőre, hogy gusztustalan. A fennmaradó negyvenöt százalékban viszont a szexuális ingerek Rocco Siffredijét legyőzte a tudományos kíváncsiság Szentgyörgyi Albertja, és rögtön elkezdték aprólékosan átvizsgálni a fotót, hogy most akkor az ott a petefészek mellett, na az mi is.