A Magyar Rádió dizájnere kikéri magának

2007.09.20. 12:22
Az arculat ír tervezője levélben válaszolt a vádakra, melyek szerint a rádió új logói gyengék és morálisan kifogásolhatóak. Emellett nyílt vitára hívta ki az arculat miatt nyílt levében tiltakozó tipográfusgrafikus társaság tagjait, akik a tervező szerint nem is értenek a tipográfiához.

A Magyar Rádiónak küldött levélben válaszolt a közmédium új arculatát tervező angol Navyblue kreatív ügynökség tervezője, Ron Cregan a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társaságának (MATT) nyílt levelére. A hazai szakemberek az új arculatot gyengének, optikainak strukturálatlannak és messze nem professzionális teljesítménynek nevezték, emellett kifogásolták, hogy a Magyar Rádió esélyt sem adott a magyar tervezőknek.

Pontról pontra

Ron Cregan sorban válaszolt az összes vádra. Arra például, hogy „a logotípia súlyos fekete foltja (a logókban látható fekete tudniillik) hagyományosan negatív asszociációkat ébreszt a közfelfogásban élő sztereotípiák miatt”, a tervező csak értetlenségét fejezte ki, mondván a fekete szín használata a vállalati vagy márka identitásának meghatározásakor teljesen szokványos, hiszen a Nike vagy a Chanel is erre a színre alapozza az arculatát.

Arra a kifogásra, hogy a Petőfi logójában miért szerepel csupa nagy betűvel az adó neve, míg a Bartók és a Kossuth logójában csak a kezdőbetűk nagyok, a tervező csak annyit válaszolt, hogy úgy érezte, hogy a Petőfi csupa nagybetűs írása jobban megfelel a zenei nyelv mai stílusának.

A negyvennégy éves, nagy szakmai múlttal rendelkező vezető dizájner emellett kikérte magának, hogy - ahogy a magyar tipográfusok írják - egy rendkívül felületes alkotó próbálkozása lenne az új arculat, és nyilvános vitára hívta ki a panaszos levél íróit.

Nem most kezdték

A Magyar Rádió új arculatát az angol Navyblue ügynökség tervezte. A Navyblue eddig olyan cégek imidzsváltásában működött közre, mint például a Hilton vagy a Hi-Tec sportszergyártó, de a közszférában is nagy tapasztalatokkal rendelkeznek, hiszen ők tervezték például a londoni Királyi Opera új arculatát és a 2012-es londoni olimpia vagy az ír futball-vb pályázat dizájnelemeinek kidolgozásában is részt vettek.

Megújultak

Augusztus 15-n újult meg az MR arculata. A Kossuth, a Petőfi és a Bartók adókat ekkor nevezték át MR1-Kossuth Rádióra, MR2-Petőfi Rádióra és MR3-Bartók Rádióra. Közleményükben akkor az arculatváltás céljaként azt jelölték meg, hogy "a minőségi tartalmakat sugárzó közszolgálati rádió megbízható társa lehessen minden korosztálynak."