Mégsem sért senkit, ha a teremtéssel reklámoznak

2008.10.15. 19:15
A Vasárnapi Hírek Klubárdión sugárzott hirdetésében a hét nap alatt teremtett világgal vicceltek, amikor azt mondták, hogy a hetedik napon meg vegye meg az újságot, ezért az ORTT elmarasztalta őket, mondván sértik a vallásos emberel érzékenységét. A testület most visszavonta júliusi határozatát, mivel a szólásszabadság mégis fontosabb.

Az ORTT visszavonta azt a határozatát, amellyel korábban törvénysértőnek minősítette a Vasárnapi Hírek Klubrádión sugárzott reklámját, amit korábban még vallásgyalázónak tartottak.

,,Az első napon lőn világosság, aztán az ég, a szárazföldek. A negyedik napon megteremtette az Úr a napot és a csillagokat. Az ötödik napon benépesítette a vizeket halakkal, az eget madarakkal, míg a hatodik napon megteremtette az embert. A hetedik napon vegyen ön is Vasárnapi Híreket!/”- állt a reklámban, amely az ORTT első határozata szerint sérthette a keresztény hívők vallásos meggyőződését, érzületét, elsősorban azért, mert az általuk „Szentként”, alapkönyvként tisztelt Bibliát nem arra méltó vallásos, esetleg művészi célra használta fel. Márpedig a Médiatörvény 10. § (7) bekezdése tiltja a vallási meggyőződést sértő reklám közzétételét.

Az ORTT többsége az ügy újbóli tárgyalásakor viszont már jogszabálysértőnek minősítette a korábbi határozatot, mert az szerintük nem vette figyelembe a lelkiismereti és vallásszabadság, valamint a véleménynyilvánítás szabadságának az Alkotmányban, a törvényekben, az alkotmánybírósági gyakorlatban, valamint az európai joggyakorlatban érvényesülő szabályait és elveit. Ennek értelmében pedig az egyházaktól elválasztott, világnézetileg semleges állam hatósági döntései törvényesen nem alapulhatnak valamely felekezet tanításán.

Az ORTT álláspontja szerint egyfelől indokolható az a korlátozás, hogy a rádióban és a televízióban a reklám nem sértheti a vallási meggyőződést, hiszen célja az, hogy termékek és szolgáltatások fogyasztására vegyen rá, nem pedig az igazság keresése, a közjó szolgálata, a demokratikus párbeszéd, pedig a blaszfémiáig elmenő közléseket épp ezen célok legitimálják. Másfelől a szólásszabadság korlátozása csak addig a mértékig alkotmányos az ORTT szerint, ameddig törvényes célja azt feltétlenül indokolttá teszi, ez pedig a rendelkezést szűk körben teszi alkalmazhatóvá. A „vallási meggyőződést sértő reklám” tilalma nem az egyes egyének szubjektív meggyőződését védi, hiszen erre a meggyőződések sokfélesége miatt egyébként is alkalmatlan lenne.

A Vasárnapi Hírek reklámjának újraértékelése során az ORTT kifejti, hogy a Biblia tanításait az azt tanulmányozó személyek, közösségek, felekezetek egymástól jelentős mértékben eltérően értelmezik, ezért elvileg sem lehet megegyezés közöttük abban, hogy mely utalás vagy felhasználás sértő, és mely nem az, illetve pontosan hol húzódik ez a határ. A határt semleges érvek alapján kell meghatározni.

„Az európai kultúrkincsnek a Biblia alapvető része, melyre a közbeszéd is gyakran, olykor nem is tudatosan, utal. Ez a felvilágosodás fordulata óta minden beszédmódnak, ide értve a modern korban akár a reklámot is, sajátja. Vallási utalásokat, szakrális attribútumokat hagyományosan rendszeresen tartalmaznak a reklámok. Valamely szakrális tárgy, szöveg vagy történet puszta átemelése profán környezetbe önmagában még nem minősül a Médiatörvény 10. § (7) bekezdésbe ütközőnek, így az idézett reklámszöveg is a törvényesség határán belül marad” – áll az Országos Rádió és Televízió Testület közleményében.

Az ügy először július 15-én került az ORTT elé, akkor a szabaddemokrata delegált az elmarasztaló határozat ellen szavazott, most viszont csak a két szocialista delegált és a testület elnöke, Majtényi László szavazott a döntés visszavonása mellett.