Töpörtyű, Norbi, impotencia

2004.07.31. 13:21
"Egy adag McDonald's-os ételben annyi kalória van, mint tíz deka töpörtyűben" - mondta a Super Size Me-t forgalmazó Best Hollywood sajtóreferense. A filmforgalmazó cég és az Egészségügyi Minisztérium közös akciójaként a "népnevelő dokumentumfilmet" csütörtökön és pénteken magyar játékfilmeket megszégyenítő sikerrel vetítették a diákoknak a mozikban. A McDonald's magyar kommunikációs menedzsere szerint mindez nem ellenük szerveződött, ráadásul a film amerikai debütálása óta ők is az egészséges életmódra sarkallják a fogyasztóikat, kezdve mindjárt a salátákhoz adott lépésszámlálóval, amit az Index le is tesztelt.
"Már az első nap 2498-en nézték meg a Super Size Me-t Magyarországon, és a nézők 75 százaléka jutott ingyenjegyhez a diákigazolványával" - közölte a csütörtöki nézettségi eredményt az Indexnek Vermes Orsolya a McDonald's-ellenes dokumentumfilmet forgalmazó Best Hollywood sajtóreferense. A két napos, diákoknak szervezett ingyenes filmvetítési akciót a Best Hollywood Kft. az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztériummal karöltve finanszírozta.

"Két napra számítottunk ennyi érdeklődőre összesen, a csütörtök ráadásul nem is mozis nap. A pénteki eredményeket csak hétfőn tudjuk meg, valószínűleg ennek a másfélszerese lesz" - tette hozzá Vermes.

Ez két napra összesen 6250 nézőt jelentene, de ha csak ugyanannyian nézik meg a dokumentumfilmet a második nap, mint a premieren, az is több, mint amit a mozikban gyengébben szereplő magyar játékfilmek hónapok alatt teljesítenek. Viszonyítási alapként az idei Szemlén rendeződíjas Böszörményi Zsuzsa Mélyen őrzött titkok című filmjét és Mundruczó Kornél Locarnóban díjazott alkotását, a Szép napokat ötezernél jóval kevesebb néző tekintette meg eddig a magyar mozikban.

Tekintse meg képeinket!

"A McDonald's ételeinek döbbenetes kalóriamennyiségét tudatosítjuk a diákokban. Az pedig nem kérdés, miért kell erről az embereknek tudni" - magyarázta Vermes Orsolya a "tanulságos, népnevelő" film reklámozásának fontosságát. "Van olyan gyerek, aki azt hiszi, hogy a napi zöldségbevitelt a sültkrumplival tudja biztosítani" - tette hozzá.

Az akcióban interneten is hozzáférhető adatokból a vendégeink tanácsokat kaphatnak, hogyan és mennyit mozogjanak, hogyan élhetnek egészségesen."

"Az Eat Smart, Go active! stratégiánk jegyében olyan, az éttermeinkben mindenki számára elérhető információs kiadványokat készítettünk, amelyekből kiderül, hogy mennyi kalóriát tartalmaznak" - tette hozzá Hiller Katalin. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy hat héttel azután jelentette be ezeket a törekvéseket a cég, hogy a filmet bemutatták a Sundance Filmfesztiválon, bár az óriásvállalat tengerentúli szóvivője szerint a hirtelen berobbant fitness-PR-nak semmi köze a filmhez.

"A Tavaszi McRoyal Fresh Bacon kalóriaértéke például 823,85, ami egy diétás honlap szerint pontosan tíz dekagramm töpörtyűnek felel meg" - mondta az Indexnek Vermes Orsolya, miután áttanulmányozta a Hiller Katalin által emlegetett oldalt. Schobert Norbi a sajtótájékoztatón megjegyezte, hogy az internetes tájékoztatás helyett a rengeteg szénhidrátot, sót és cukrot tartalmazó ételek dobozaira kellene ráírni figyelmeztetésként, hogy "egészségtelen", ahogy a dohánytermékeknél is teszik.

Elhízott, impotens fogyasztók

A Sundance Filmfesztivál rendezői díjával kitüntetett Morgan Spurlock dokumentumfilmjében a főszereplőként is közreműködő New York-i független filmes a forgatás alatt harminc napig kizárólag a McDonald's-ban evett napi három alkalommal, és nemcsak tizenkét kilót hízott, de szexuálisan is rosszabbul teljesített, sőt szívpanaszai lettek.

Klikk a képre!
"Aki egy nap ötezer kalóriát tartalmazó ételt, egy felnőtt számára javasolt mennyiség kétszeresét eszi meg, az el fog hízni - válaszolta az Index kérdésére Hiller Katalin az amerikai cég központi sajtóközleményében is olvasható mondatokat. - És ez független attól, milyen formában és hol fogyasztotta el a napi betevőjét."

Ausztriáliában óriásplakátokkal tüntetett a film ellen a McDonald's, de a magyar kommunikációs menedzser elmondta, ők nem terveznek ilyen kampányt. "Európa szerte sehol nem tettünk válaszlépéseket a Super Size Me című film kapcsán - mondta Hiller. - A film ugyanis egy sajátos amerikai életvitelt tükröz, amely az ottani, a magyarországihoz képest dupla adag burgonyát és üdítőt tartalmazó, menüről szól." A tengerentúlon a film fesztiválos bemutatója után jelentették be azt is, hogy megszűnik a címben is kigúnyolt Super Size menü, helyette - a Hiller Katalin által érvként emlegetett - Go Active! menüt vásárolhatják majd a fogyasztók.

A menühöz Magyarországon 150 forintért egy lépésszámláló gépet (Stepolmeter) is lehet venni, aminek a célja, hogy a vásárlók gyalog is közlekedjenek. A Super Size Me főszereplője végig ilyet használt, hogy ellenőrizhesse, csak annyit lépked, mint egy átlag amerikai. A lépésszámláló gép beüzemeléséhez az Indexben már szükség volt a Belföld, a Külföld és a Tech-tudomány rovat egy részére, sőt egy főszerkesztő-helyettesre is. Miután mindenki kihurrázta magát, a géppel lemértem, hogy 241 lépés az út az asztalomtól a kávéautomatáig, és vissza (valójában azóta többen ellenőrizték, és csak száznegyven).

McDonald's: "Nem rólunk szól"

A McDonald's-ellenes film kiegészítőjeként indult magyar egészségügyi akcióra sem reagál a multi magyar részlege. "A minisztérium államtitkára a minap egy interjúban kijelentette, hogy ők nem a gyorsétteremek, hanem kifejezetten az egészségtelen táplálkozás ellen lépnek fel" - indokolta Hiller Katalin a McDonald's Magyarország Kft.-nek az ügyben mutatott passzivitását.

Míg a magyar mozikban 2498-an nézték meg a premier napján a hatvanötezer dollárból készült dokumentumfilmet, Észak-Amerikában 516 641 dollár volt a májusi hétvégi nyitóbevétele. A Super Size Me-t Vermes tájékoztatása szerint itthon csak hét kópián terjesztetik: Budapesten a Kossuth, Művész és Mammut moziban, a Palace Mom Parkban és az Uránia filmszínházban, vidéken a békéscsabai Center- és a nyíregyházi Krúdy moziban lehet megtekinteni.

Morgan Spurlock rengeteget keresett a filmmel, és ahogy