Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Nemeskürty forgatókönyve nem több egy fantáziátlan didaxissal megzenésített, tendenciózus történelemkönyvnél: a szereplőknek pont azokat a mondatokat adja a szájába, amiket rossz tankönyvírók róluk szoktak leírni.
Salamon király |
Az egyetlen valóban értékelhető teljesítmény az operatőr Novák Emilé, aki egyszerűen tud a kosztümös történelmi filmekhez illően világítani és fotografálni: amúgy csodálkoznék, ha a feladatra készülve a filmes elődökön kívül nem konzultálta volna Madarász, Székely, Benczúr és a többi 19. századi magyar romantikus történeti festő életműveit is. Erős, szellős tájak, tapintható közeliek, telt, változatos színvilág - Novák profizmusa valamelyest képes eltakarni a színészvezetés és a statisztéria kínos szegényességét.
|
Nyilván Szent László utolsó, himnikus mondata összegzi a fő mondanivalót: "addig marad országunk egységes, erős és csonkítatlan (!!), amíg egybetartja őt a szent korona és a Szűzanya szeretete - nélküle szétesik, mint a szálaira szétsodródó szövet" - vagy valami ilyesmi. A film csúcspontján varázsütésre darabjaiból egybeforr a Szent Korona, amit László előzőleg már e végső alakjában vizionált angyaloktól reptetve maga elé (a vallásos falvédő akkor is reménytelenül ódivatú giccs, ha digitálisan animálják) látjuk László által szent ereklyévé emeltetni a Szent Jobb-ot is - megvan minden mának szóló szakrális szimbólum, amely állami vezetőink mai önreprezentációjában hangsúlyos szerepet kap.
Az üzenet mármost - a milleniumi kormánybiztos tollából kifolyólag - úgy szól, hogy az országnak a sok széthúzás, vita, érdekellentét helyett "egységre" van szüksége (ez körülbelül tizennyolcszor hangzik el expressis verbis), amit csak egy igazságos, kemény és nem evilági legimitációval is felruházott vezető teremthet meg.
Nagyobb erőlködés nélkül megjósolható, hogy a Sacra Corona, bár művészileg már azelőtt megbukott, hogy hozzákezdtek volna, méltó elődjéhez, a Honfoglaláshoz hasonlóan nézőcsúcsot ér majd el. Előre tudható jóhíre miatt érzik majd ezrével úgy osztályfőnökök és iskolaigazgatók, hogy ezt a nemzeti érzelmek tekintetében csökkent értékű serdülő ifjúságnak látnia kell.
Géza király |
Ő a győző.
De a parabola a tiltott beszéd műfaja, s ma nincs megtiltva ilyeneket mondani vezető kormányférfiakról. (Bródy János a Veled, Uram!-ban még tavaly is kísérletezett ilyesmivel, kevés sikerrel.) A Sacra Corona alkotói tehát a szimpla napi udvarlásnál messzebbre tekintenek. László király a film egy hangsúlyos helyén, miközben tekintetét körbehordozza a gyönyörű bihari (ma Erdély) tájon, a csodaszarvasról, Csaba királyfiról vagy Emese álmáról megemlékezvén (nem emlékszem elég jól) pottyantja el azt a bölcsességet, hogy "a legenda olyan, mint a hit: arra való, hogy erősítsen bennünket".
László király |
Szentséges, atya úristen!
Mostantól tehát nem csak Szent Lászlónak, de a Szent Koronának is van legendája: mégpedig az, hogy a szent koronához hozzáillő kobakot is rendelt az Úr. Csak együtt érvényesek, csak együtt képesek megmenteni az országot a széteséstől. Nekünk új vezérek kellenek.
Szűz Mária sem véletlen járt Alcsútdoboz határában, s a Szent Korona is jó helyen van végre, a köztársaság parlamentjében.
Szegény, szomorú Magyarország.