'Mentsd meg Harryt!'

2001.11.12. 18:54
Harry Potter megmentését tűzte ki célul egy Coca-Cola-ellenes oldalt indító non-profit szervezet.
Megszólalt az első kritikus hang a múlt hétvégén bemutatott Harry Potter-film körüli önfeledt felhajtásban: egy étkezési és egészségügyi non-profit szervezet bírálta a Harry Potter-szökőárat meglovagló Coca-Cola nyomulását.

"A Harry Potter-sorozat valóban pozitívan befolyásolja gyerekek olvasási kedvét, ez nagyszerű. Az viszont már kevésbé üdvös, hogy kihasználva ezt az irodalmi jelenséget, a Coca-Cola műlöttyöt tukmál a gyerekekre" - nyilatkozta Michael Jacobson, egy washingtoni székhelyű fogyasztóvédelmi szervezet, az egészséges táplálkozásra fókuszáló Center for Science in the Public Interest (CSPI) elnöke.

Mint arról korábban beszámoltunk, a Coca-Cola februárban aláírt egy 150 millió dolláros szerződést a könyvsiker filmváltozatának jogait tulajdonló AOL Time Warner médiabirodalommal, mely értelmében az üdítőitalgyár lett világszerte a film marketingpartnere. A kampány részeként az atlantai központú Coca-Colának 18 millió dollárt kizárólag irodalmi támogatásra kellett fordítania.

Az üdítőital-szultanátus szóvivője nevetségesnek találja a vádakat. "Hibás gondolatnak tartjuk a filmért és az olvasás varázslatáért tett szponzorációs tevékenységünket egészségügyi problémákkal kapcsolatba hozni" - reagált Susan McDermott. "Jacobson a szenzáció és a szervezetének népszerűsítése kedvéért félreértelmezi a szerepünket" - fűzte hozzá a szóvivő.

Jacobson nem elégedett meg a harcos nyilatkozattétellel, hanem website-ot is készített, ahol híveket toboroz "Mentsd meg Harry-t!" felkiáltással. A könyv szerzőjének, J. K. Rowlingnak címzett nyílt levelében tiltakozik a "szeretett teremtmények" kisajátítása ellen. (Állítása szerint az írónő a megaszerződés összegének egytizedét kapta.)

Tudományos kutatásokra hivatkozva Jacobson azt állítja, hogy az üdítőital-fogyasztás az egyik főszereplője az amerikaiak kóros elhízásának. A Reuters jelentése szerint a Coca-Colát több vád is érte az elhízással és az iskolák elárasztásával kapcsolatban, és ezért a vállalat az év elején revideálta iskolai marketingstartégiáját. Azóta gyümölcslét és más egészségesebb tápértékű italt is árulnak az ifjú fogyasztóknak.