Soderbergh: Jolly Joker

2001.03.28. 09:04
Bár Steven Soderbergh vasárnapi sikere - a Traffic rendezéséért kapott Oscar - egyike azon kevés meglepetéseknek, melyet Hollywood a nézők számára tartogatott, a '63-ban született rendező-producer-operatőr-vágó-hangosító-forgatókönyvíró neve nem teljesen ismeretlen a filmiparban. Honnan jött és hová tart az Oscar-díjas rendező?
Készülő produkciójában ismét Julia Roberts játssza a főszerepet
Soderbergh 1989-ben robbant be a köztudatba az alig több mint egymillió dollárért forgatott Szex, hazugság, videó című filmjével. A Sundance-fesztiválon tartott bemutató után filmjét majd minden jelentős filmfesztiválra meghívták és jelölték, egy évvel később pedig még az Amerikai Filmakadémia szellője is megcsapta őt egy legjobb eredeti forgatókönyv-jelölés formájában. Soderbergh azóta közel évenként rendezett filmet, legfontosabbak közülük az általa fényképezett és főszerepelt Schizopolis (1996), és a Mint a kámfor (1998), mely legjobb vágói és forgatókönyv-jelölést kapott az akadémiától.

Soderbergh a munkamániás filmesek közé tartozik. Vasárnap a Shrine Auditoriumba befelé menet konkrétan azt nyilatkozta, hogy az Oscar-gála másnapján bemegy dolgozni. Miután két rendezői jelöléséből (Erin Brockovich, Traffic) végül megkapta a díjat, erről lemondott.

Pedig munkája van dögivel. Még be sem fejezte az általa csak "49 millió dolláros Dogma-filmnek" nevezett Traffic vágását, amikor már könyékig benne járt saját könyvében, mely a hangzatos Megúszni szárazon, avagy életed legszerencsésebb gazfickójának újabb kalandjai címet viseli. Emellett elkezdte írni a Schizopolis folytatását Schizopolis fia címmel, és Stanislaw Lem űrklasszikusa, a Solaris adaptálásába is belefogott.

Az amerikai drogkereskedelem és politika összefonódásáról szóló Trafficot az összes filmvállalat visszadobta, mert nem bíztak egy újabb drogfilm sikerében. A végül négy Oscart nyert dokumentarista hangulatú, akciójelenetekkel dúsított filmdrámát öszesen 110 szereplővel forgatták kilenc amerikai nagyvárosban, ráadásul Soderbergh maga kezelte a kamerát. A főszerepet Harrison Ford lemondása után végül Michael Douglas vállalta, aki remekül bírta a pergő ritmusú, egésznapos forgatásokat. (Egy apró adalék a filmgyáros céhek lobbierejéről: a stáblistán csak azért nem szerepelhetett "rendezte és fényképezte: Steven Soderbergh", mert a hollywoodi forgatókönyvírók érdekvédelmi szervezete nem engedte, hogy a "fényképezte" az "írta" és a "rendezte" közé kerüljön. A Jolly Joker-filmes így kénytelen volt végül Peter Andrews álnéven szerepelnie, mint operatőr.)

A rendezés és írás mellett nem hagyott fel a produceri tevékenységgel sem. Az általa finanszírozott két készülő szuperprodukcióban (Welcome to Collinwood, Insomnia) nem kissebb sztárok szerepelnek mint Al Pacino, Robin Williams vagy - Soderbergh régi barátja és szereplője - George Clooney.

Ocean és csapata plakátterv
Az Erin Brockovich sikere után (5 Oscar-jelölés / legjobb női színész; 6 Brit filmakadémiai jelölés / legjobb női színész; 4 Arany Glóbusz / legjobb női színész) Soderbergh most ismét Julia Robertset szemelte ki legújabb rendezésének főszerepére. A 2001 végére időzített Ocean's Eleven (Ocean és csapata) című jelenleg is forgatott szuperprodukció egy olyan 1960-as krimi remake-je, melyben Frank Sinatra, James Dean és Sammy Davis Jr. játszott együtt. Soderbergh és a producerként tevékenykedő Clooney hasonlóan pazar szereposztást próbáltak összehozni: Pretty Woman mellett Bruce Willis, Brad Pitt, Johnny Depp, Andy Garcia és Matt Damon neve is felmerült már. Az Ocean és csapata egyébként tizenegy bűntársról szól, akik egy Las Vegas-i kaszinólánc kirablását tervezik.

Soderbergh láthatóan nem készül babérjain pihenni az elkövetkező pár évben. Bár hollywoodi mércével számítva is csúcsköltségvetésű produkciókban dolgozik, az ő esetében nem kell attól tartanunk, hogy a kezdeti újító képi világ után klasszikus amerikai filmeket készítsen. Erről ő maga a Traffic kapcsán így beszélt: "Nem a hagyományos hollywoodi megközelítéssel nyúlok témákhoz, mert a nézők már belefáradtak az azonos sémájú filmekbe. Úgy érzik, mintha az összeset egy limuzin hátsó üléséről rendezték volna."