Tarantino: 'Engem a mozi különböző őrült műfajai neveltek fel'

2003.10.01. 12:30
Szereti-e bajor szexkomédiákat Quentin Tarantino, mit csinált a kultikus direktor a Kínai Nagy Falnál, miért nincsenek a Kill Billben tipikus tarantinós párbeszédek, mi a legszomorúbb dolog, ami egy rendezővel történhet? A Cinematrix Los Angeles-i tudósítója Quentin Tarantinóval, Lawrence Bender producerrel és a Kill Bill szereplőivel találkozott.
Forgatás

Sonny Chiba nemcsak szerepet kapott a filmben, hanem a színészek fizikai felkészítésében is részt vett, a szamurájkard használatára oktatta őket. Egy másik ázsiai harcművész, Yuen Woo-Ping - aki többek között a Mátrix koreográfusa volt - kínai harcművészetre tanította a szereplőket. A fizikai edzésen kívül japán nyelvet oktattak, hétvégén pedig mindenki Tarantino házában gyülekezett, ahol régi kung-fu és westernfilmeket néztek a színészek.

A tréning végeztével a stáb Kínába utazott, hogy megkezdjék a film forgatását egy japán, egy kínai és egy amerikai csapat közreműködésével. "A kínai csapat egy kicsit ideges volt - meséli Tarantino -, féltek, ha valamit elrontanak, ki lesznek rúgva. Összehívtam mindenkit, és elmondtam nekik, hogy olyan hangulatot szeretnék teremteni, ahol mindenki fontos. Ha valaki hibázik, esetleg kiabálni fogok, de nem ül rögtön egy amerikai a repülőre, hogy idejöjjön, és elvegye a munkát."

Julie Dreyfus így nyilatkozott a forgatásról: "Tarantino mindig jókedvűen jött dolgozni. Jó körülötte lenni, mert pozitív energiát áraszt, látszik, hogy szereti amit csinál. A legapróbb részleteket is kidolgozza, pontosan tudja, mit akar." A pletykát, miszerint Tarantino arrogáns lenne, Julie Dreyfus cáfolja. "Ezt csak irigység szülte, mert hirtelen lett sikeres ember. Ha eltöltesz vele egy kis időt, rájössz, hogy a mozi iránti rajongása a szíve mélyéből jön, ezért csinál jó filmeket. Nem kereskedelmi, politikai vagy reklámcélok vezérlik filmkészítéskor, hanem azt csinálja, amit ő szeret."

Tarantino másik szenvedélye, a zene fontos eleme minden filmjének. "Nem tudok továbbhaladni az írással, amíg ki nem találom, hogy mi lesz a film nyitó dalbetétje. A Kill Bill esetében már előre tudtam, hogy ez a "Bang Bang, My Baby Shot Me Down" című dal lesz. Azt pedig még a forgatókönyv megírása előtt kitaláltam, hogy flamencozene lesz hallható Uma és Lucy Liu harca közben. A zene segít abban, hogy megtaláljam a film ritmusát. Ezenkívül, ha megkérnél, hogy csináljak egy válogatást a kedvenc dalaimból, nagyjából a filmzenéimet kapnád meg" - mondja Tarantino.

Tarantino a napi 14 óra munka mellett a szórakozásra is hagyott időt Kínában. A producerrel, Lawrence Benderrel hatalmas rave partyn vettek részt a Kínai Nagy Falnál, ahol a technozene mellett kínai rock and roll is szólt a hangszórókból, hazafele menet viszont kisebb kalamajkába keveredett a társaság. Az amerikai forgatás alatt Daryl Hannah-val a mexikói Tijuana városában elfogyasztott vacsora után az étterem mögötti sztriptízbárban kötöttek ki.

Vallása: a mozi

Tarantino sikere a világ minden táján annak köszönhető, hogy a rendező pontosan tudja, mire van szüksége a tengerentúli közönségnek. "Engem a nemzetközi mozi különböző őrült műfajai neveltek fel, a német szexkomédiáktól kezdve az olasz westernfilmekig. A Kill Bill esetében különösen nagy gondot fordítottam arra, hogy kitöröljem az amerikai filmkészítés módját az emlékezetemből. A forgatás előtt és alatt rengeteg filmet néztem meg a Shaw fivérektől, azzal a céllal, hogy az ő kameramunkájuk, vágástechnikájuk legyen természetes számomra. A Kill Bill hangtechnikusait is arra kértem, hogy felejtsék el a most divatos hollywoodi T3-hangzást. Ha a modern hangtechnika 5%-nál többet ad egy film élvezetéhez, akkor már nem olyan jó a film. Az ázsiai mozi mindig is nagy hatással volt rám - folytatja Tarantino -, hadd mondjak egy példát. Annak idején a Kutyaszorítóban kapcsán azt kérdezgették tőlem az amerikaiak, de még az angolok is, hogy a film végén Mr. Orange miért mondja meg Mr. White-nak, hogy ő egy beépített zsaru. Ázsiában ezt senki nem vonná kétségbe. Persze hogy el kellett mondania, hiszen tisztelte a másikat, aki az életét áldozta fel érte. Ázsiában megértik az ilyen dolgokat."

Az ázsiai rajongók kedvéért az ottani mozikban a Kill Billnek egy másik, kevésbé megvágott változata fog megjelenni.

Az 1997-es Jackie Brown óta Tarantinónak a Kill Bill az első filmje. A rendező az utóbbi években inkább az írásra koncentrált, nekikezdett egy háborús témájú forgatókönyvnek Inglorious Bastards címmel, ami egyre nagyobb terjedelmű lett. Jelenleg e könyv sorsa bizonytalan, nem tudni, mi lesz majd belőle, nyilatkozta Lawrence Bender producer és régi barát.

A hosszú hallgatás okáról mint filmrendező Tarantino így beszélt: "A legszomorúbb dolog, ami történhet egy rendezővel, aki sokat dolgozik, hogy megcsömörlik. Minél több filmet csinál, annál kevesebbet fog moziba járni, a filmkészítés is munka lesz számára. Nekem a film sosem volt munka. Számomra a film egy művészi elhivatottság, vallás. Ha úgy vesszük, hogy a film a vallásod, akkor minél több filmet nézel meg, annál közelebb kerülsz Istenhez. Filmet pedig ne azért csináljon az ember, hogy egy új házat tudjon venni Barbadoson, hanem azért, mert igazán filmet akar forgatni. Ha pedig éppen nem dolgozol, akkor menj, éld az életed, találkozz a barátaiddal, legyél szerelmes, törd össze a szíved, legyenek kalandjaid, hogy majd tudj mit visszaadni az új filmedben. Úgy érzem, nagyon szerencsés pozícióban vagyok, hogy nem a megélhetésemért kell filmet csinálnom."

Csánk Petra, Cinematrix