Kézigránát a porcelánboltban
További Filmszemle cikkek
Sashalmon jómódú népek laknak, állította egy barátom, aki ott tanít, és elégedett a munkájával. Az iskolának van mindenféle eszköze, számítógépe, a faxgépeik közül egyet, - úgysem használták - a nyáron leküldtek egy Tiszától sújtott általános iskolába, ahol örültek neki.
Tekintse meg galériánkat Klikk a képre! |
Zóna
A málladozó betonfalak mögött néptelen vidék fogad, a salakút egyik oldalán sáros, füves térség, mögötte elvadult park. A kihalt épületek közt gyerekek dohányoznak, összegrafitizett falak tövében levelekkel teli medence. A gazzal benőtt vasúti sínpáron és egy törmelékhalmon átkelve már Tarkovszkij Zónájában érzem magam: furcsa, köztes térben, ahol az enyészet összemossa a kontúrokat, és ahol az ember átláthatatlan és közönyös törvények szorításában bolyong.
Nem láttak erre egy forgatócsoportot?, kérdezném, de aztán az egyik kempingszéken megpillantom Jancsó Miklóst, a híres rendezőt. Mellette fiatal, katonaruhás lány fekszik a földön, napozik.
Áttűnések
T 54-es tankokról folyik a szó. A következő napi forgatásra hoznak majd egyet, a Mester örömmel nyugtázza, aztán a sokzsebes mellénybe öltözött úrra figyel, aki a típus előnyeit magyarázza. Vágvölgyi Bé viszont úgy véli, hogy a szerbiai háborúban hasonló tankokat házi eszközökkel könnyen hatástalanítottak. Egyszerűen PB gázpalackot kell aládobni, és bele kell lőni, mármint a gázpalackba. "Láttam, ahogy lerepült a torony, pedig megvolt három tonna".
"Azért remélem, senki nem sérült meg" - hümmögi Scherer Péter. Jancsó közben hozzám fordul, elmondja, hogy a tank azért kell, mert a film főként 1944-45-ben játszódik. "Még nem tudom, hogy a történet mennyire tűnik át a jelenbe" - válaszolja, noha állítólag a forgatás utolsó napjaiban járunk.
A stáb közben Jancsóval, a feje felett lógó, prémes mikrofonnal és a hátrálva filmező nővel együtt továbbáll. Ketten maradunk, én jegyzetelek, Pepe utánuk nézve megjegyzi: "Azt hittem engem kameráznak. Gondoltam is, milyen jó, hogy itt ül mellettem a Miki bácsi, mert így ő is belekerül a dokumentumfilmbe. Mindegy."
Egy kibelezett szocio-klasszicista épület mögött karon ragad a handycames nő: "Jó kérdéseid voltak. Én a legnevesebb sztárokkal készítettem már interjút, de vele valahogy nem megy." - suttogja. "Ilyeneket kell kérdezni. Áttűnés. Nagyon jó."
Az igazság a kitömött ló másik oldalán van
A handycames nőbe Miki bácsi ordítása folytja bele a szót. "Azt hiszed, kiismerheted magad ezen a helyen?! Csak úgy élheted túl, ha nem veszed komolyan!" Mucsi és Scherer lehajtott fejjel hallgatják a rendezőt. A kínos szituációt kihasználva megpróbálok visszavonulni, de Pepe váratlanul idézni kezd a Hamletből, Miki bácsi pedig elégedetten bólogat. "Nagyon jó. És itt jön a snitt."
Azután Vágvölgyitől megtudom, hogy miként lett a munkácsi Sztálin áldozatai emlékmű betonjából a Tarr Béla film postahivatalának padlója. Egy idős úr közben nem hajlandó felvenni a horogkeresztes karszalagot. "Ezt soha" - mondja.
Egy lány füzettel a kezében megkérdi tőlem, hogy milyen összekötő jeleneteket javaslok a következő filmjükhöz, de aztán eltakarja egy kétméteres, kitömött, kerekes ló. Már nem csodálkozom. Gondolom valaki ezen érkezett.
Kelj fel, komám, ne aludjál - Színes magyar szürreality; 2002
Rendező: Jancsó Miklós
Szereplők:
Jancsó Miklós (Jancsó Miklós)
Scherer Péter (Pepe)
Mucsi Zoltán (Kapa)
Vágvölgyi B András (Vágvölgyi Bé)
Handycames Nő (Handycames Nő)
Sokzsebes Mellénybe Öltözött Úr (Sokzsebes Mellénybe Öltözött Úr)