Csontok roppannak, inak szakadnak, gerinc törik - a showbusiness ledarál kegyetlenül. Tehetséges fiatal színész vagy, nagy tervekkel és kis költségvetéssel, Hamletre, Rómeóra, Trepljovra vársz, de jön egy törtető menedzser, megnyerően mosolyog, miközben lenyomja a fejed az őrülten forgó éles pengék közé, és mire feleszmélsz, már ki is jöttél a túloldalon előrecsomagolva, fogyasztóbarát kiszerelésben: nyúlós popslágerekre playbackelsz külvárosi plázákban, és poros kabarékkal haknizol vidéki művházakban.
|
Mire feleszmélsz már ki is jöttél! |
Iván, Meskó Zsolt új filmjének főszereplője nem csak színész, de popszingör is, afféle multifunkcionális sztár, aki nem csak a belső-pesti mélyértelmiséget szórakoztatja sziporkázó alakításaival, de a szakközépiskolás diáklányokat is megőrjíti slágereivel. Életét hétről-hétre dokumentálja a Mai Nap, és a Nők Lapja, de persze rendszeresen feltűnik a Színház magazin címlapján is; reggeli TV-műsorokba jár csacsogni, divatbemutatókon tűnik fel, mint sztármodell, és felmarkolt már minden létező díjat a tekintélyes szakmai elismerésektől a bulvárlapok év-férfija emlékérmeiig.
Mindennapjait Andrea, a csinos és törtető menedzsernő koordinálja, aki nem csak fellépéseit szervezi meg, de lassan magánélete felett is átveszi az irányítást. A film Iván születésnapját mutatja be, amely munkával és rohanással telik: jótékonysági koncerten lép fel, interjút ad a tévében, reklámfilmet forgat a Hősök terén, producerekkel és rendezőkkel tárgyal, miközben találkozik régi szerelmével, és idős főiskolai tanárával, akik ráébresztik, hogy végre választania kell a művészet és a siker, a szerelem és a pénz között.
|
|
A kemény sorskérdések ellenére könnyed vígjáték a Szent Iván napja, ami hol finom iróniával, hol pedig vaskos tréfákkal gúnyolja ki a magyar szórakoztatóipart. Az alkotók előzékenyen először magukon röhögnek, erre utal a sok névegyezés a karakterek és az őket megformáló színészek közt, de aztán persze sorra kerülnek a pályatársak is, ráadásul az általánosításokon messze túljutunk, hiszen a Depardieu mellett magyar huszárt játszó színész könnyen beazonítható Stohl Andrásként, a túlsúlyos sramliénekesről pedig képtelenség nem Lagzi Lajcsira asszociálni.
A történet ugyan döcögő néha, de cserébe tablószerűen felvonul az egész kisstílű magyar sztárvilág, az angol szakszavakkal vagdalózó producertől a számlakönyvét lóbáló megélhetési hakniszínészig, ráadásul a fel-felcsattanó humor és a tökéletes színészi játék átlendíti a filmet a sztori kátyúin. Kamarás Iván és Fullajtár Andrea mélységet visz a karakterekbe, nem is beszélve Mácsai Pálról, és Darvas Ivánról, Kardos Sándor operatőr pedig mindezt jól komponált képekkel meséli el, mégis hiteltelenné válik a film, mihelyt a sztárvilágán kívüli életet kéne bemutatniuk az alkotóknak. Hiába a gúny és az irónia, az ellenpont mégis hiányzik, hiszen a két főszereplő szerelme csak reklámklip, csillogó mosollyal, önfeledt nevetéssel, meg persze lágy zongorakísérettel.
|
Beint és megkérdőjelez? |
Ráadásul a film vége megkérdőjelezi az egész filmet, hiszen Iván kilép a sztárvilágból, beint a közönségnek, és egy közönségfilmben ez nem hangzik túl őszintén. A történet csattanója felszámolja tehát a sztori alapjait, ezt a logikát követve pedig egész a CD-boltig jutunk, ahol valószínűleg nemsokára kapható lesz a film zenéje, rajta egy rakás olyan számmal, ami tulajdonképpen viccből vagy inkább elrettentésképpen szerepelt csak a filmben.
Meskó egy szórakoztató, könnyed vígjátékot készített tehát, tele mély pillanatokkal, és éles igazságokkal, a cselekmény befejezése mégis hiteltelen, hiszen félig a showbusiness darálójában állva nem lehet őszintén érvelni az igazi művészet mellett.
Szent Iván napja
rendező: Meskó Zsolt
forgatókönyv: Meskó Zsolt, Márton Gyula
sz.: Kamarás Iván, Fullajtár Andrea, Török Illyés Orsolya,
Darvas Iván, Mácsai Pál, Básti Juli,
Pindroch Csaba, Jordán Tamás, Szabó Győző,
Hajdu Szabolcs
gyártó: Objektív Filmstúdió
színes, 82 perc
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!