További Stenk cikkek
Több milliárd dollárra perelheti Irving Azoff a Youtube-ot 20 ezer dal előadóművészi jogdíja miatt, írja a Hollywood Reporter. Az ügyvéd Pharrelltől John Lennonig kezeli 20 ezer szerzemény előadói jogait, de egészen novemberig egy átmeneti egyezmény miatt nem indult eljárás az ügyben. Most viszont, hogy a Youtube elindítja a fizetős szolgáltatását, Azoff arra figyelmeztet, hogy a videómegosztó nem rendelkezik a megfelelő engedélyekkel a dalokhoz, és ezeknek az azonnali eltávolítására szólít fel.
A probléma abból adódik, hogy az egyik fél azt mondja, hogy a Youtube-nak minden alkalommal engedélyt kellene kérnie egy zeneszám feltöltésekor, szerintük éppen ellenkezőleg, a jogkezelőnek kellene jeleznie mindig, hogy pontosan melyik feltöltéseket kívánja eltávolíttatni az oldalról. Utóbbi esetében ráadásul a jogkezelőnek nem csak a konkrét dalt kell megneveznie, hanem a pontos URL-t is, vagyis egy szám esetében elképzelhető, hogy
És ez csak egy dal, amiből Azoff esetében 20 ezerről beszélünk. Az azonnali visszatöltésekről és a különböző saját videós felhasználásokról nem is beszélve.
A viszonylag frissen alakult Global Music Rights jogásza azt is kifogásolja, hogy az egy ideje már bevezetett ContentID rendszerrel a Google-nek egyáltalán nem jelent problémát, hogy egy konkrét számot megtaláljanak a több millió feltöltés között. Ezt a ContentID rendszert eredetileg azért fejlesztette ki a Google, hogy egy videó után ne feltétlenül a feltöltőnek, hanem a jogtulajdonosnak járjon a jogdíj, vagyis hiába töltöm fel Ákostól az Indiántáncot, és nézi meg a teljes Fidelitas egy hónap alatt közel 300 ezerszer, az ezért járó jogdíjpénz az előadóhoz vagy a kiadójához megy, nem az én Youtube-csatornámnak. Ebből kifolyólag logikus a GMR jogászának felvetése, hogy a ContentID rendszer ilyen módú használata elvárható lenne a videómegosztótól.
Per pillanat a Youtube még lépéselőnyben van, de az amerikai kongresszus a jövőben több olyan intézkedés bevezetését is tervezi, aminek köszönhetően kénytelen lesz változtatni az eddigi szisztémán. Mivel tisztában vannak vele, hogy az oldalon megosztó tartalmak találhatóak, ezért kötelesek ezeknek a kivizsgálására és/vagy eltüntetésere.
Már korábban is óriási botrány volt abból, hogy egyes jogkezelők megjelöltek bizonyos tartalmakat, és a videó feltöltőinek maguknak kellett bizonyítani, hogy az adott tartalom az övék, vagy legalábbis jogosan használják fel. Ebből iszonyatos felháborodás lett, mert ez a jelölés azt is eredményezte, hogy a kivizsgálásig adott maximális 30 napig a feltöltő nem kaphat a reklámbevételekből, nem generál pénzt a videója még akkor sem, ha utólag kiderül, hogy teljesen alaptalan volt a jogkövetelés.
Az GMR jogásza arra is figyelmeztetett, hogy a fizetős Youtube beindítása az utolsó csepp volt a pohárban, hiszen a portál olyan tartalmakat is szolgáltathat egy bizonyos előfizetői díjért, amiknek a jogával egyáltalán nem rendelkezik. Ebben az esetben pedig – az ügyvéd meglátása szerint – elfogyhat a jogkövetelők türelme, és több milliárd dolláros szerzői jogi per indulhat a Google ellen, ami egy egész lavinát indíthat el a jövőben.
Rovataink a Facebookon