Meghalt az eredeti Döglégy

2016.01.18. 16:09
0 hozzászólás
Január 17-én, napokkal azután, hogy menedzsere bejelentette, hogy állapota válságos, egy floridai hospice-házban elhunyt májrákban Blowfly, azaz Clarence Reid, az amerikai rap keresztapja, aki az amerikai popkultúra egyik legnagyobb hatású, zenésze volt.

Blowfly fő védjegye a szuperhősjelmez és a Screamin' Jay Hawkins-féle Drakula kacagás volt, valamint az ismert hiphop-, funk-, illetve r'n'b számok újragondolása. A szövegeket a lehető legtöbb káromkodással pakolta tele, valamint a dalok központi témájává a nőket és a saját nemi szervét tette. A blowfly-filteren keresztül változott át R Kelly I Believe I Can Fly című száma I Believe My Dick Can Fly-ra, de kedvelt slágere volt a The Twist Blowfly változata, a Suck My Dick. A neve eredetileg pont utóbbi dalból ered, ugyanis amikor otthon fiatalon  ebben a verzióban énekelte a Chubby Checker védjegyévé vált Hank Ballard-számot, a nagyanyja azt mondta neki, hogy mocskosabb, mint egy döglégy. 


Blowfly polgári nevén, Clarence Reidként több lemezt is jegyzett producerként és dalszerzőként a hetvenes évek funk és soul stílusában a Motown floridai megfelelőjének tartott TK Recordsnál. Dolgozott többek között Bobby Byrddel és a KC & the Sunshine Banddel is. Ezzel párhuzamosan azonban elkezdte gyártani a trágár szövegű saját dalait, illetve a közkedvelt slágerek átiratait. Ezeket jó ideig csak házibulikban adta elő barátai szórakoztatására. Mivel nem akarta saját nevét adni a dalokhoz, úgy döntött, hogy felveszi a nagymamájától kapott becenevet, így 1973-ban megjelent az első klasszikus Blowfly-lemez, a The Weird World of Blowfly, aminek akkora sikere lett, hogy polgári nevén futó karrierjével felhagyott, és ráállt a trágár szövegű dalok írására. Így viszont az átütő siker a folyamatos cenzúra miatt elmaradt, a lemezeit elsősorban házibulikban hallgatták. Snoop Dogg azt nyilatkozta, hogy kizárólag akkor tudott Blowfly-lemezeket hallgatni, amikor elmentek a szülei otthonról, fiatalkora egyik legmeghatározóbb hatásaként emlegeti Reid munkásságát. Az 1980-as Rapp Dirtyre sokan az egyik első rapszámként hivatkoznak, Blowfly szerint ő volt a világ első rappere.



Sajnos, ahogy a kor többi nagy zeneszerzője, ő is beleesett abba a hibába, hogy elfuserált szerződéseket írt alá a jogdíjait illetően, így hiába használták fel számait olyan előadók, mint Beyoncé, Wu Tang Clan, DJ Quik, DMX, Ice Cube, Eazy-E vagy a  Jurassic 5, ezekből a jogdíjakból egy centet sem látott szinte. 2010-ben végül elkészült egy Blowfly-dokumentumfilm, a The Weird World of Blowfly, ami nagy sikerrel debütált a SXSW fesztiválon, és ami segített abban, hogy a reflektorfényben maradhasson az ausztráliai turnéja, valamint a Die Ärzte társaságában ledarált német arénaturné után.

Legutóbb két éve lehetett róla újra hallani, amikor a házát el akarták árverezni, és barátai az Indiegogo segítségével szedték össze a szükséges pénzt, hogy adótartozásai miatt ne tegyék utcára a zenészt. A kampány sikerrel zárult, és feltöltődve neki is állt a 77 Rusty Trombones című új lemezének, ami még halála előtt elkészült, és ami még idén meg fog jelenni. 

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb zenei hírekről, kövesse a Stenket a Facebookon!