Hogyan cseng egy fenékre írt, több száz éves muzsika?
A Gyönyörök kertje hármasoltár Hieronymus Bosch talán legismertebb festménye, melynek jobboldali szárnyán, a Pokolban több zenei utalás is van. Az egyikről, a végtelen hosszú vonóról már esett szó, ám a másik sokkal izgalmasabb: egy fenékre írt kotta az.
Természetesen nem maradhat lejátszatlan egy ilyen kincs: többen is lemodellezték, hogyan szólhatott. Úgy tűnik, nem egy ismert darabról van szó, mint mondjuk a pucér nőkkel közrezárt körkotta esetében, így aztán csak a tapogatózás folyik. Legutóbb most nyáron kapták fel egy blogger átiratát, de már korábban is készültek megfejtések. Bár nem biztos, hogy így szólt, sőt az sem, hogy valódi darabról van szó, valami ilyesmi lehetett, mint ez az álkórus-feldolgozás.
Szerencsére korban és logikában is közelebb áll hozzánk ez az 1400-as évek végi, 1500-as évek eleji reneszánsz zenelejegyzés, mint mondjuk az óegyiptomi óriáspéniszre fektetett kotta jelei (ez utóbbiakról azt sem tudjuk, hogy valóban kotta-e, ettől függetlenül volt, aki eljátszotta).
Mielőtt undorodva fordulnánk el a reneszánsz fenékmuzsikától, ne feledjük, készültek ennél sokkal undorítóbb kották is abban a korban.
Még több zenetörténeti érdekességért kövessétek a Múltcore-t, az Index zenetörténeti sorozatát a Facebookon.