Kormányzati negyed: Demjánék tervei átkeveredtek a konkurenciához
További Belföld cikkek
- Káoszról számolt be a bombariadó miatt megszakadt fővárosi buli egyik részvevője az Indexnek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
- Ellepi a karácsonyi vásárokat a TEK a magdeburgi támadás után
- Ujhelyi István: Megérintette a Fideszt a bukás szele, olyan folyamatok indultak el, amikre 30 éve nem volt példa
A Kincstári Vagyoni Igazgatóság egy héttel ezelőtti döntése után egy darabig a nagy vesztesek között tartották számon az 50-100 milliárdos állami megrendelésért folyó versenyben Demján Sándort. A kormányzati negyed helykijelölő pályázatának kétszintű eredményhirdetésén ugyanis a Trigránit-főnök érdekeltségének a WestEnd mögötti területre vonatkozó pályamunkája csak a II. helyezettek közé szorult. Demján és üzlettársa, Csányi Sándor azonban biztosra vehető, hogy nem kerül a vesztesek közé, ha végül a Nyugati pályaudvarra szavaz a kormány is.
Demjánék látványterve a Pólus pályázatából
Információink szerint a döntés a vártnál hamarabb megszületik. Várhatóan már az eheti kormányülésen kiválasztják a KVI-pályázaton megnevezett három lehetséges helyszín, a Nyugati és a Déli pályaudvar, vagy a dél-pesti DunaCity közül a győztest.
Kiosztott dobogós helyek
A megkérdezett ingatlanosok egybehangzó véleménye szerint a Délinek ebben a körben már nem sok babér teremhet. A végső kérdés nagy valószínűséggel az lesz, hogy Nyugati vagy Dél-Pest. A soroksári Duna ág partján már évekkel ezelőtt beindított DunaCity projekt eddig belföldön kevés figyelmet vont magára, erényének most azt tartják, hogy itt nem szükséges költséges és bonyolult, több milliárd forintos előkészítő munka, nem kell áthelyezni és felülépíteni vágányokat. A Nyugati melletti érvként merült fel, hogy a kormány a telken spórolhat, miután a terület nagyobb része állami tulajdon. Több szakértő szerint azonban a tulajdoni rendezéssel és az óriási terület befedésével nemhogy spórolni nem tud majd a megrendelő, hanem akár dupla annyi költségre is számíthat. Ráadásul a befedés akár egy évvel el is tolhatja az irodaházak tényleges építésének kezdetét.
Nem tárgyalnak
A lobbifolyamatokat jól ismerők mégsem számítanak meglepetésre, mindenki a Nyugatit tartja befutónak, jóllehet a DunaCitynek is vannak támogatói. A végeredményt annak ellenére borítékolják a szakma képviselői, hogy a november 8-i eredményhirdetés óta hivatalos tájékozódó tárgyalás nem volt a terveket benyújtó cégek, konzorciumok és a kormányzat között, tehát a KVI-s pályázati anyagokon kívül újabb információk nem derülhettek ki.
Átfedésel vannak
A Nyugati mögött területre vonatkozó ötletbörzét a KVI-pályázaton a MÁV és a Terézvárosi Önkormányzat nyerte, a közös pályamunka kapta az egyik I. kategóriás díjat. A Nyugati környékét betervező Demján-cég, a Pólus Holding Pénzügyi Befektető Zrt.-nek viszont II. kategóriás díjjal kellett beérnie. A MÁV 49 oldalas munkája a Podmaniczky utca mentén a Dózsa György útig elnyúló vasúti területre javasolta megépíteni a kormány által kért 6200 ember elhelyezésére alkalmas irodakomplexumot, de a látványterveken azért szerepel a Ferdinánd-híd melletti Demján-telek beépítése is. A Pólus viszont nem csak a céges telkek beépítésére tesz javaslatot, hanem a MÁV területére is. Érdekes, hogy a győztes pályamunkában a Demján-cég pályázatához készült látványterv is felbukkan. A konkurencia grafikája kétszer is bekerült a MÁV-os anyagba. A Pólus egy kör alakú építményt álmodott közvetlenül a pályaudvar mögötti területre: a gasztronómiai központként jelzett épület grafikája a MÁV-os pályázatban azt hivatott illusztrálni, hogy a beruházás milyen módon fejlesztheti a környék arculatát.
A Demján-cég rajza a MÁV-pályázatban
Az önkormányzatra gyanakszanak
Varga Péter, a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatója nem tartotta furcsának, hogy a Pólus pályázatához tartozó grafika a sajátjukba is bekerült. Varga szerint a pályázat nagy részt a kerület munkája, és szerinte az önkormányzatnál kitűnő munkát végeztek. Az igazgató szerint fontos, hogy most ne elszeparált beruházásokban, hanem térségben gondolkozzanak a döntéshozók.
Nyúl Sándor, a Trigránit Rt. operatív vezérigazgatója szerint az önkormányzatnál, ahova ők is leadták a tervet, szivároghatott át az épületgrafika a konkurenciához. A Demján-cégek kormányzati negyeddel kapcsolatos projektjét irányító Nyúl Sándor úgy vélte, valószínű, hogy nem volt elég képük, ezért használták a MÁV-nál is a Pólus tervét. Nyúl azonban, mivel a vágányok lefedésére vonatkozó javaslat miatt a két terv "összeér", tulajdonképp nem lát ebben problémát.
A Nyugati favorizálása esetén a Demján-csoport mindenképpen jól jár. Az állami beruházás jelentősen felértékelné a saját területére tervezett ingatlanokat, de a helykijelölés után a Trigránit nyilván jelentős előnnyel pályázhat a MÁV-területen folyó fejlesztésekre is, erre ugyanis a MÁV-nak nyilvánvalóan nem lesz pénze.