Ki legyen a közlekedési miniszter?
Szabó Pál lemondása után még nem lehet tudni, hogy ki lesz a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter. Talán valaki az MSZP-ből? Netán másik pártból? Vagy legyen egy bukott közlekedési vezető? Vagy esetleg valaki, aki ért hozzá?
Aba Botond
A BKV egykori üdvöskéje, a súlytalannak tetsző regionális közlekedési irodák személyközlekedési igazgatója várja az újabb kihívásokat. Aki akkora szakértelmet halmozott fel, mint ő, könnyedén megbirkózna a közlekedési minisztérium vezetésével, ha kell, saját kezűleg javítaná meg az elromlott biztbert.
Demszky Gábor
A főpolgármester hálás lenne Gyurcsánynak a kinevezésért. Minden pénzt végre szeretett négyes metrójába ölhetne, nem is közlekedési, hanem metróminisztérium lenne. Ha valami oknál fogva mégsem haladna a megfelelő ütemben a négyes metró, még mindig mutogathatna főpolgármester utódjára.
Devecz Miklós
Annyi nagy magyarhoz hasonlóan a MÁV személyszállítási részlegének egykori főigazgatója is külföldön, egy cseh vasúttársaságnál kamatoztatja tudását. A vasúttársaságnál a progresszív erőket képviselte, nem csoda, hogy mára már az országot is elhagyta.
Farkas Bertalan
Igazi szakmai döntést hozna a miniszterelnök az űrhajós kinevezésével. Az űrhajósnál messzebbre ugyanis senki sem közlekedett Magyarországon, egy közlekedési miniszternél pedig nem árt, ha sokat közlekedik. Farkas kinevezésével az MDF-nek is kedvezne, hiszen a jobboldali párt 3,16 százalékos jelöltje volt Baktalórántházán.
Gaskó István
A kérlelhetetlen vasutas szakszervezeti vezető felpuhításának legjobb eszköze lenne, ha Gyurcsány felajánlaná a közlekedési tárcát. Bár kérdéses, tudna-e annyit fizetni neki a miniszterelnök, hogy otthagyja a szakszervezeti bizniszt.
Kamarás Miklós
Szabó Pál miniszterrel együtt nyújtotta be lemondását a MÁV igazgatótanácsi elnöke. Gyurcsányt még pártján belül is bírálják azért, mert elfogadta kettejük lemondását. Igazi államférfiúi húzás lenne a miniszterelnöktől, ha egyszerűen kicserélné kettejüket: Kamarásból minisztert, Szabóból MÁV-elnököt csinálna.
Kapolyi László
A Kádár-korszak ipari minisztere fémjelezhetné a békés átmenetet, bár a rendszerváltás tucatjával voltak már ilyenek miniszteri rangban. Ráadásul az orosz államadósság lebontása révén az ország egyik leggazdagabb embere lett, nem pénzért, a hazáért vállalná a miniszteri felelősséget.
Katona Kálmán
Franciaországban bevett húzás, hogy ellenzéki politikusokat emelnek be a kormányba, ha a helyzet úgy kívánja. Gyurcsány az egykori MDF-es közlekedési miniszter kinevezésével jelezhetné az MDF-nek: számít rá a kormányzati felelősség terhének megosztásában. És remek oldalvágás lesz ez Orbán Viktornak, akinek kormányából azután került ki a népszerű és a dolgát jól végző miniszter, hogy tárcáját a feje fölött átszervezték.
Kocsis István
Ki lenne megfelelőbb jelölt a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszteri posztra, mint Kocsis István, akinek helyettes államtitkárként van államigazgatási gyakorlata, a paksi atomerőműben és az MVM-ben belelátott az energiaszektorba, és már a közlekedés sem idegen terület, hiszen néhány hete a BKV vezérigazgatója.
Kovács Kálmán
Az SZDSZ egykori informatikai és hírközlési kakaóbiztos minisztere állítólag saját maga kérte, hogy újra miniszter lehessen. Kinevezésével újra összenőhet, ami összetartozik, a koalíció újraalakulhat, Kovács lecserélhetné névjegykártyáját, és minden mehetne tovább a maga útján.
Moldova György
A választás szempontjából jelentős erőt képviselő kádárista nyugdíjasoknak kedvezne a népszerű író kinevezésével, aki öregkorára Kádár János egyik legnagyobb csodálója lett. Az persze kérdéses, hogy az imperialista Gyurcsánynak igent mondana-e az Akit a mozdony füstje megcsapott szerzője.
Podolák György
A kisebbségi kormányzás tipikus minisztere lehetne: a pártba erősen beágyazott, már MSZMP-s karrierrel is rendelkező, de viszonylag súlytalan és ismeretlen politikus. A szocialisták egyik fellegvárából, Csepelről származik, tagja a parlament közlekedési és infrastruktúra-fejlesztési albizottságának. Jelmondatát – esztergályosból vezérigazgató – újra cserélhetné: esztergályosból közlekedési miniszter.
Puch László
A közlekedési minisztérium államtitkára, az MSZP volt pártpénztárnoka, egyben minden titkok tudója. Vele nem fordulhatna elő, hogy Gyurcsány Ferenc egy ilyen ügyben elfogadja a lemondását, csak akkor, ha meggyőződött róla: Puch László tényleg nem akar már miniszter lenni. De miért is erősítené a kormányt Gyurcsány egy potenciális riválisával?
Schamschula György
Minden idők egyik legrosszabb közlekedési miniszterének reaktiválásával – tudják, ő volt, az aki az 1994-es kampányban félig kész autópályaszakaszocskákat adott át ökörsütéses ünnepléssel –, majd megbuktatásával bizonyíthatná: ez várna az országra jobboldali kormányzás esetén.
Tímár Gyula
A volt Vegyépszer-vezér már minden kormánynak épített autópályát, nemrég az Európai Építő zrt. elnök-vezérigazgatójává nevezték ki. Igazi árokbetemető típus, kinevezésével Gyurcsány üzenhet a szakértői kormány után sóvárgó SZDSZ-nek: szakértő miniszterekhez nem kell szakértői kormány.
Vitézy Dávid
Sokra viszi még a VEKE szóvivője, több nyertes csata is van mögötte már a fővárosi közlekedés ügyében. Miért ne vihetné már most sokra? Kár lenne csak azért mellőzni, mert Tarlós István delegálta őt a BKV felügyelőbizottságába.